Viggenfrågor?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

Viggenfrågor?

Inlägg av marcusjohnson717 »

Hej!

När på 70-talet infördes splintercamot på Viggen? När flytta man flottiljsiffran till framför kronmärket och ändra från gula stationsnummer? Vill bygga 37011 som Ola Gynäs störtade med, han var bekant med min mamma som jobbade på Såtenäs vid tidpunkten för haveriet.

Marcus
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Viggenfrågor?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Om man läser i "Kronmärkt" så anges det inget exakt datum men det står att de två första AJ 37 som målades i kamouflage visades upp på en flygdag 1974. Sedan står det sitat " Några av de första 37:orna i fyrfärgskamouflage använde gula siffror på fenan men inom kort övergick man till siffror i röd lysfärg. Samtidigt flyttades flottiljnummret till ny plats framför kronmärket trots att det stred mot de allmänna märkningsbestämmelserna, slut sitat

37011 kom till FC oktober -73 och sedan till F7, och havererade juli -74. Bilder i boken "SAAB 37 Viggen, Nordic Airpower" visar bilder på AJ 37:or från augusti -74 som är metallrena så frågan är om "din" maskin var kamouflage målad över huvud taget. Var den det (du kanske vet att den var det) så skulle jag satsa på flottiljnummer på luftintaget och gula siffror på fenan. Troligast är att den var metallren. Bilder från -75/76 visar fortfarande att väldigt många 37:or var omålade.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

Re: Viggenfrågor?

Inlägg av marcusjohnson717 »

Hej!

Nej jag vet inte om 37011 var målad, men jag har och tror belägg för att den inte var det! Jag vill bygga en målad, så det får bli en annan individ.

Tack för hjälpen!

Marcus
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Viggenfrågor?

Inlägg av Mats Averkvist »

7+51 och 7+53 var kamouflagemålade med gul kod 12-05-1974. Jag vet inte om det var flygdagen då...
Skriv svar