Figur av galopperande häst.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Figur av galopperande häst.

Inlägg av jfall »

Andre B. skrev:
jfall skrev:
Andre B. skrev:en av de bästa galopperande hästar jag sett i modellväg är den som Airfix gjort till "Scots Greys"...

https://www.scalemates.com/products/pro ... ?id=182488

Tyvärr har den varit rätt sälsynt de sista åren. Har själv ett projekt med förebild från galoppbanan som blivit lite liggande på grund av frånvaron av en häst som verkligen galopperar...

Sen har det inte varit helt enkelt att hitta en lämplig figur att få till en jockey av. Sitsen är lite annorlunda... :)

Mvh. Andre
Roligt att du nämner travbanan. Är precis vad jag har i åtanke, en galopperande häst med en jockey på ryggen.
Travbana? Hoppas jag inte...
Har mest hållt till på Täby och ute på Angarn. Där finns det bara galoppbanor. *s*

Det näst bästa jag hiitat i figur och hästväg med är ett par av Dragons utgåvor. Mixade ett tyskt kavalleri med ett par kosacker. Det svåra är att få till rätt sits på figuren. Sen har Dragit gjutit viskastycket direkt på hästarna vilket jag inte tycker om. Har fåt till ett par hyfsade jockey's men det är mer hackecnter (ridskolegalop) eller trav på hästarna än verklig galopp...

// Andre

Airfx "Scots Guard" hade varit i det närmaste perfekt.
Skrev fel, menar galoppbanan såklart. Har än vän som ridit galopp så tänkte att jag skulle bygga den som en liten present. Har kollat på Airfix polish lancer också, tror de skulle kunna vara användbara men bakbenen skulke vara lite mera utsträckta. Letar egentligen efter en häst vars pose verkligen ser ut som full gallop, har räknat med att få scratcha sadel och allt de andra vad det nu heter. Jockeyn får bli ett konverteringsjobb.

Jakob
Jakob Fall
AP
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Figur av galopperande häst.

Inlägg av Lennart 12 »

När jag byggde denna cowboy figur så gjorde jag en helt ny westernsadel. Slipade bort all detaljer, och tunnade ut vojlocken.
Nytt framvalv och omgjort bakvalv, samt sidoskydd och nya remmar. Med bra referenser så går det bra. En Jockeys sadel är väl liten och lätt antar jag? Generellt så har jag märk på alla ridande figurer jag köpt hittils, det sitter för högt. Där får man slipa och justera en del.
Figur och häst är från Miniarts ryska hästdragna artilleri./ Lennart
Bild
Bild
Bild
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Figur av galopperande häst.

Inlägg av Andre B. »

Skrev fel, menar galoppbanan såklart. Har än vän som ridit galopp så tänkte att jag skulle bygga den som en liten present. Har kollat på Airfix polish lancer också, tror de skulle kunna vara användbara men bakbenen skulke vara lite mera utsträckta. Letar egentligen efter en häst vars pose verkligen ser ut som full gallop, har räknat med att få scratcha sadel och allt de andra vad det nu heter. Jockeyn får bli ett konverteringsjobb.

Jakob[/quote]

Hej Jakob,

Har själv jobbat som arbetsryttare inom galoppnen :) Har även byggt airfix polish lancer ett par gånger liksom deras cuirassier och har ett några hästar liggandes. Men det är egentligen bara deras Scots Greys som har den häst som verkligen har rätt rörelsemönster för galoppen. Sen är det rätt viktigt att hästen ser "framåt".
Sedan tror jag figuren är lättare att konvertera med. Många jockeys rider till exempel med hellånga byxer under vintergaloppen. Det gör att man kan slippa bort knapparna så är "halva kroppen" klar. Det är dock lite mer arbete att få till ryggslut och inte minst armar. När man rider galopphästar har man ofta direkt kontakt med hästen med händerna mot manken där man även håller i halsremmen. Tyglarna på en galopphäst är gaspedalen. Kortar man upp dem så talar man om för hästen att växla up och öka farten...

Sadel, sadelgjordar och viskastycke går lätt att fixa med lite plasticard och aluminiumfolie. Viskastycket är det som utgör "nummerlappen". Under den har man oftast bara en bit tillklipt liggunderlag mot hästens rygg. Airfix stigbyglar funkar fint fommässigt. Det är bara att måla dem svarta då de är gjorda av kolfiber oftast.

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Figur av galopperande häst.

Inlägg av Andre B. »

Lite bra bilder...

https://www.google.com/search?q=galopps ... B547%3B410

De flesta bilder är äldre och med aluminiumstigbyglar men i övrigt är det rätt. Man har även en bit liggunderlag mellan hästen och sadelgjorden under bröstkorgen. Sen har man alltid två gjordar. En sadelgjord och en helgjord som går runt hela hästen och läggs ovanpå sadeln. Sen tillkommer brösta eller halsrem. Som synes på bilderna så har de flesta jockey's kontakt med hästens manke till skillnad från hästvärlden där man rider med händrna i luften. Sen håller man tyglarna på ett annat sätt med då man låter tyglarna löpa genom båda händerna i en "brygga" med en lop med "tygelknuten" bakom händerna. Ofta används heller inget huvudlag.

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Figur av galopperande häst.

Inlägg av jonaszett »

Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Figur av galopperande häst.

Inlägg av Andre B. »

Vad säger du Jakob? tydligen två hästar i denna second hand modell. Skule gärna tänka mig en häst och en ryttare för ett "galoppbygge".

// Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Figur av galopperande häst.

Inlägg av Robin Nilsson »

Huvudsaken att ni kommer överens om vem som lägger buden så ni inte
bjuder över varandra ...
;)
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Utdrag ur ”Zeb Macahans hästpratar skola "easy boy(s) easy"”

Inlägg av jonaszett »

Det finns mer på Ebay för den som gillar begagnade Scots Grey….
http://www.ebay.co.uk/itm/AIRFIX-54mm-R ... 142wt_1399
Lite dyrare i frakt
Z
Skriv svar