Nytt från Hobbyboss i 1/48

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Nytt från Hobbyboss i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Robert A skrev:Jo vet att eduard släppte en version av den med massa resin men en jäkla massa job för att få den bra, inväntar hellre en lättbyggd version :)
Eduards var väl en upphottad KP? Och den är väl inte så pjåkig, åtminstone inte de byggen jag sett. KP har för övrigt givit ut en egen med nya resindelar mm.
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: Nytt från Hobbyboss i 1/48

Inlägg av ecafrze »

Denna är INTE en re-box av Tarangus modell. Jag tror för övrigt att Hobbyboss grovt överskattat världsmarknaden för Lansar, men det är ju deras problem..
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Nytt från Hobbyboss i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Hm... Då vet vi det i alla fall. Dessutom verkar detta vara en J 32, så för den som vill bygga A eller S 32 är ju även i fortsättningen Tarangus det enda alternativet. Men jag håller med, lite märkligt är det att de plötsligt ger ut en - uppenbarligen - helt ny modell av en så pass udda förebild när det redan finns en på marknaden.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Nytt från Hobbyboss i 1/48

Inlägg av Mahatma G »

Skåda inte given häst i munnen, brukar det väl heta..? :)
Bara att tacka och ta emot, även om jag personligen hellre skulle vilja ha en ny M8 HMC eller en AMX-13 i 1:35, men det kanske också kommer om ett decennium eller två...
/G
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Nytt från Hobbyboss i 1/48

Inlägg av Erik_G »

Skulle inte förvåna mig om det dyker upp en AMX-13 bland MENGden nya franska släpp inom en inte allt för avlägsen framtid..
Har inte hört några rykten eller så, men med tanke tidigare släpp så..

Man vet ju aldrig Fredrik. Det finns nog folk som kan tänka sig att bygga en Lansen men som inte vill bygga en kortseriemodell med allt vad det innebär. Antingen sådana som ville ha en Lansen men tyckte Tarangus verkade för svår eller för dyr, eller folk som inte har en aning om vad Lansen är, men som tycker maskinen ser bra ut och passar i deras samling med 50-tals maskiner. Den skulle också kunna vara en inkörsport till mer "tyngre grejor", dvs mer svenskt flyg.
Jag har ju en av varje, A32 resp J32 redan i förrådet, men jag lär väl köpa Hobbybosses också om den liknar en Lansen tillräckligt mycket.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Nytt från Hobbyboss i 1/48

Inlägg av Robin Nilsson »

ecafrze skrev:Denna är INTE en re-box av Tarangus modell. Jag tror för övrigt att Hobbyboss grovt överskattat världsmarknaden för Lansar, men det är ju deras problem..
Jag skulle kunna tänka mig att investeringsbesluten tas på lite andra grunder
nuförtiden när det är billigare att ta fram gjutformar. Sånt som var ekonomiskt
totalt omöjligt för tio år sedan kan vara marginellt gångbart nuförtiden.
Designa i CAD, gnistbearbeta stål till formar och större chans att det blir rätt i
första försöket. När allt skulle göras för hand så gällde det att kunna räkna
hem stora serier.
Än så länge är det väl bara en bild på ett katalogblad och då kan det handla om
en förtäckt marknadsundersökning, kommer det in tillräckligt många beställningar
från agenter & handlare så kör man igång produktionen, annars inte ...
/ Robin
Johan Elvin
Inlägg: 988
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Nytt från Hobbyboss i 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Hobby Boss ska tydligen ha Tunnan på gång också, både tidig och sen.
Nu får pilor replicas skynda sig på om dom ska hoppas sälja nåt.

Bild
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Nytt från Hobbyboss i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Man gnuggar sig i ögonen! Men nej, det är inte första april idag. Däremot verkar det vara julafton!
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Nytt från Hobbyboss i 1/48

Inlägg av bergwall »

Har de fått fnatt eller rabatt på både stål och bearbetningstid i fräsen? Bae Hawk finns det väl fina modeller av? Känns inte realistiskt men vad vet jag..

//Robert
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Nytt från Hobbyboss i 1/48

Inlägg av jfall »

Det här är ju bara för bra för att vara sant. Hoppas verkligen att det blir av, skulle ju verkligen behövas något att byta ut AZ-models tunna med. KA-27:an och MIG-31:orna verkar ju också jäkligt nice.
Jakob Fall
AP
Skriv svar