J33 Venom

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

J33 Venom

Inlägg av marcusjohnson717 »

Hej!

Har fått tag på Matchbox gamla Sea Venom i 1/32 och vad jag kan utläsa av den suveräna artikeln här på sidan skulle den kunna gå att bygga en J33 av. Men det står att det behövs konverteras, vad i såfall? Har försökt googlat utan resultat!

Tack på förhand

Marcus
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: J33 Venom

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Det jag minns på rak arm är cockpit, där J33 inte hade katapultstolar samt radarburkar till högersitsen.
Kan vara så att nosen har lite felaktig form, osäker. en droppformad bula skall till på undersidan av nosen.
En tunna fena på vardera vingen. Tror också att fena ska bort på vingtankarna, ev skall formen ändras något på dem också.

Mikael Forslunds bok J33 Venom är en guldgruva vid bygget med bla bilder och text kring hans eget bygge. Det är från hans ord jag försöker minnas ovanstående ändringar.

Lycka till! / Per-Erik "Pekka" Hedberg
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J33 Venom

Inlägg av Björn B »

En Sea Venom har väl utbyggnad för bromskroken ovanför jetutblåset så att baken av kroppen blir fel för en J33?
I 1/72 har man fått ta motorinklädnaden från en Vampire för att fixa detta.
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: J33 Venom

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Matchbox utgåva har som tur är med båda varianterna av utblås/motorkåpor i lådan.

/ Pekka
Skriv svar