Julen är räddad. Zoukei-mura over-load

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Julen är räddad. Zoukei-mura over-load

Inlägg av SwedBear »

Idag fick jag ett stoooooort paket från Japan (Volks Japan, Zoukei-mura). Dyrt som fasen, särskilt som svenska staten ville ha imföreslsemoms och diverse avgifter. Men jag ångrar mig verkligen inte.

Bild

Först en Skyraider i 1/32 komplett med extra tillbehör (landingsställ i metall, lite ets).

Bild

Manualen är riktigt trevlig med färgbilder. Färgerna är Vallejo, första jag sett som har deras som huvudfärg, även om Model Color-ekvivalenter också skrivs ut.

Bild

Köpte också 1/48 TA-152H1 som vid första anblick ser väldigt trevlig ut. Även ett komplett vapenpaket till Skyraiden.

Bild

Den jag egentligen var ute efter var deras nya 1/32 Horten 229. Jag har suktat efter den varje gång jag har sett reklam för den i diverse tidningar.

Bild

Det häftiga med den är ju bland annat att man kan bygga den med genomskinligt skal så man får se allt innanmäte, inklusive den välmodellerade motorn. Lite annorlunda att se så mkt genomskinlig plast. Man får hålla tungan rätt i mun när man bygger.

Bild

Snygga dekaler men precis som hos Ta-152 inga svastikas. Får fixas separat. Manualen ser lite kul ut. Ska väl se ut som en "gammal" handbok för planet.

Bild

Manualen har färgbilder och är väldigt detaljerad.

Jag har visserligen några andra modeller på byggbordet men måste erkänna att just nu känns det som ett bra läge att flytta undan allt och börja med någon av dessa ... Den där Skyraidern användes ju även i Vietnam ... kanske läge att försöka sig något på till CCM Open och Vietnam-temat .... inte för jag ännu är i den nivån att ställa ut.

Är et någon som hittat Zoukei-mura's grejer här i Europa? Kollat Rebell.com, Hannants och lite andra men inte hittat.
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Julen är räddad. Zoukei-mura over-load

Inlägg av Mikael dBW »

Spännande! Jag hittade nyligen Zoukei-muras hemsida på nätet, av en slump. Deras modeller ser verkligen ut att vara state-of-the-art. Det var längesedan jag byggde flyg men jag blev riktigt sugen på deras Skyraider. Jag byggde Airfix version i min ungdom men det här är något helt annat. Du får gärna ladda upp bilder och kommentarer så kanske jag blir så inspirerad att jag tar upp flygbygge igen.

/Mikael
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Julen är räddad. Zoukei-mura over-load

Inlägg av Nicklas Karlén »

Skyraidern ser ju riktigt trevlig ut. Man blir ju lite sugen faktiskt. Det där andra tyska möget lämmar mig fullständigt där hän oavsett hur bra modeller det är.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: Julen är räddad. Zoukei-mura over-load

Inlägg av SwedBear »

Dom har även en US Airforce Skyraider (http://www.zoukeimura.co.jp/en/products ... aider.html) som också ser vacker ut.

Det har tyvärr främst 1/32 vilket egentligen blir lite stort för mig (endast 2 1/48) men jag kunde inte hålla mig.

Dom har en del "concept notes" för sina plan med bilder från riktiga plan etc. Missade dessa annars skulle jag beställt för alla tre plan. Får ta och beställa i efterhand.

Jag kommer lägga upp bygglogg med bilder när jag sätter igång. Måste bara förbereda mig m,ed att inhandla färger etc.
Olle Carlen
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 apr 2012, 16:32

Re: Julen är räddad. Zoukei-mura over-load

Inlägg av Olle Carlen »

Men satfläsk va häftiga lådor!
Grymt avis!
Vågar man fråga vad kalaset gick på?
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: Julen är räddad. Zoukei-mura over-load

Inlägg av SwedBear »

Ummm .... ok ...... det blev ganska mycket ....men jag tröstar mig att jämfört med min andra hobby, datorer/surfplattor etc, s¨å är det ändå inte så farligt.

Totalt gick allt inklusive frakt på 62102 JPY + 800 Kr i införselsemoms och tullavgift, d v s runt 4500 Kr. Men det var som sagt 2 stora modeller + en lit mindre + en hel del extra tillbehör. Hade varit trevligt att hitta det närmare dock istället för att betala tull/frakt.

Måste säga att det ser ut att vara helt underbara byggsatser med tonvis med detaljer, ibland nästan för mycket eftersom mycket inte kommer synas. Jumo 004-motorn t ex hos Horten 229 byggs upp med enstaka rotorblad, närmare sagt 8 stycken inuti motorn + axel som går rakt igenom (man kan se manualen här http://www.zoukeimura.co.jp/en/products ... orten.html).

Gick idag och köpte på mig all Vallejo-färg jag saknade så jag kan sätta igång med dem.

/B
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Julen är räddad. Zoukei-mura over-load

Inlägg av Fenix »

Finns det något modellföretag som skickar med Svastikas till sina modeller? Inte för att jag är någon jättebyggare av Vk2 plan, bara lite nyfiken
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Julen är räddad. Zoukei-mura over-load

Inlägg av Robin Nilsson »

Tyska nationalitetsmärkningar från perioden fram till 1945 finns att köpa som separata dekalark. Sen kan det vara olika innehåll i kartonger som ska till länder där symbolen ifråga är totalförbjuden jämfört med andra länder. Ibland skickas dekalen med fast uppdelad i flera delar som var för sig är "oskyldiga" men som kan pusslas ihop till något förbjudet ....
/ Robin
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: Julen är räddad. Zoukei-mura over-load

Inlägg av SwedBear »

Jag har ett par modeller där man just har den där "oskyldiga" uppdelningen. Tog mig ett tag att fatta vad i allsindar det var för något :).
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Julen är räddad. Zoukei-mura over-load

Inlägg av Mahatma G »

Hasegawa m.fl. brukar trycka dem i ena änden av dekalarket. Om lådan ska exporteras till exempelvis Tyskland klipper de bort den delen av arket, ska den till oss finns de kvar.
/G
Skriv svar