Hur gör man ett orginal till resindetalj?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Hur gör man ett orginal till resindetalj?

Inlägg av Lars Ekström »

När jag tittade på byggtråden in the works om en F-14 i skala 1/32 så presenterades ett antal fina tillbehör i resin.
Med tanke på detaljnivå så funderar jag på hur man gör originalet eller mastern till sådan tillbehör. Är det hantverk eller via någon form av verktygsmaskin? Jag har sökt lite på YouTube, men har mest hittat beskrivningar på hur figurer tas fram. Otroligt imponerande hantverk som tyvärr har den lilla nackdelen att ens egna plastkirurgisk ingrepp framstår som om man arbetade med boxarhandskarna på!!

Hälsar
Lars
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Hur gör man ett orginal till resindetalj?

Inlägg av Pål Björkman »

Det finns ett antal böcker i ämnet. Men för att komma upp i den klass som Aires m.fl uppvisar så behövs det lite mer avancerad utrustning. Rotationsgjutning och eller vaccumgjutning är vanligast.
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Hur gör man ett orginal till resindetalj?

Inlägg av denstore »

Pål Björkman skrev:Det finns ett antal böcker i ämnet. Men för att komma upp i den klass som Aires m.fl uppvisar så behövs det lite mer avancerad utrustning. Rotationsgjutning och eller vaccumgjutning är vanligast.
De behandlar väl iofs mest gjutningen, inte hur man tar fram mastern.
Men ibland blir man nästan perplex över hur de lyckas få till detaljerna, och dessutom göra det gjutbart. Tricket är ju trots allt att göra en form som kan släppa objektet. Inte helt enkelt alltid.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Lite trådkapning men inom rimliga gränser…

Inlägg av jonaszett »

hur görs mastern till en ”female” vacuum-sats??
En ”male” (Arne Andersson Tigger / ID-models) vet jag hur de funkar men som sagt hur görs en ”female??
Z
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hur gör man ett orginal till resindetalj?

Inlägg av magnusf »

Aires masters är 3D-printade, sedan är det säkert lite fix efteråt för att snygga till dem så de blir riktigt släta och fina.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar