Livslängd Strv Vk2

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Livslängd Strv Vk2

Inlägg av Pyret »

Hej!

Som topic antyder är jag nyfiken på om det finns ngn statistik eller någon känsla för livslängden för strv under andra världskriget.
Framförallt tyska vagnar. Man ser ibland modeller som är extremt vädrade och jag jag gör själv väldigt slitna saker men hur mycket hann egentligen vagnarna slitas innan de blev antingen utskjutna, havarerade eller förstörda av sin egna besättning?

Då jag själv både arbetat och gjort GU på pansarförband vet jag att grejerna slits oerhört, i alla fall i fredstid och jag kan förstå att i ofred råder en än mer oförsiktigthet.

Likadant gäller ryska vagnar där färgen knappt hann torka innan de skulle ut från fabriken, hur länge överlevde dessa? Jag förstår naturligtvis att det fanns undantag och att det fanns vagnar som blev riktigt gamla och togs ur drift snarare än förstördes.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Livslängd Strv Vk2

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag tycker det är svårt att säga då att jämföra siffror inte säger hela biten. Om vi ser till den tyska logistiken.

Vagnarna användes ibland först som övning/utbildning innan de skickades till fronten.

Andra som "slogs ut" reparerades och kunde sättas in i strid igen. Jag vill minnas att upp till 2/3 kunde fixas till i stridbart skick igen. Det är därför förluster ibland överstiger antalet vagnar en enhet kan ha och även överstiger produktionen.

Andra skickas tillbaka till fabriken för avancerade reparationer och återvinning.

Det finns vagnar som hade en tjänstgöringstid på över fem år även om de var undantag. Ett halvår till ett år var definitivt inte ovanligt.

Sen finns det exempel på månadsgamla vagnar som är extremt slitna till 5-åriga som är i nyskick. Även om bägge varianter kanske inte är typexempel så förekommer det och allt där emellan. Vilket jag tycker lämnar fältet öppet till att mer handla om tycke och smak.

Att vara modellbyggare är inte alltid att vara historiskt korrekt. Ibland kan man överdriva eller underdriva olika saker för olika effekt och jag kan hålla med om att många fordon ser lite väl slitna ut. Framförallt så skulle jag gärna se lite variation från samme byggare ibland.

Faktum är att vi har så mycket dokumentation i form av bilder och uppgifter att man i många fall har bildbevis på hur sliten den vagn man väljer att porträttera faktiskt var.

Själv tycker jag inget är fel så länge man själv är medveten om när man överdriver eller underdriver.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: Livslängd Strv Vk2

Inlägg av Pyret »

En annan fråga som rör slitage av vagnar:

Tyskarna var duktiga på att måla sina vagnar med kompressor och färgspruta. Var det likadant med Ryssarna?

Historier om att ryska vagnar snabbt lämnade fabriken för att åka ut och mota bort tyskarna, kanske skulle kunna vara så att vissa vagnar målades antingen väldigt dåligt eller kanske inte alls?
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: Livslängd Strv Vk2

Inlägg av Pyret »

Hittade detta på nätet :
"As the factory became surrounded by heavy fighting in the Battle of Stalingrad in 1942, the situation there grew desperate: manufacturing innovations were necessitated by material shortages, and stories persist that unpainted T-34 tanks were driven out of the factory directly to the battlefields around it"


http://www.flickr.com/photos/rinkratz/4951416057/

skulle dock vara intressant att hitta bilder som styrker detta påstående.
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: Livslängd Strv Vk2

Inlägg av Pyret »

Har länge funderat på att göra en T-34 som inte hann passera "färgavdelningen"!

Rent krasst borde det då vara ganska fulbrun stålplåt men med metallrena svetsfogar? Givetvis blir inte svetsfogarna helt metallblanka utan snarare lite brun-blåa med en svart "wash". Ett intressant men kanske oförståeligt objekt i utställningsform om man inte förklarar vad man har åstadkommit!
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Livslängd Strv Vk2

Inlägg av Håkan F »

Är det bra "snurr" på verksamheten så hinner inte plåten rosta innan den svetsas ihop. Den är snarare mörkt grå, nästan blåsvart.
Kommer däremot en obehandlad stålyta ut i verkligheten blir det beroende på klimat ytrost efter någon dag och början till gravrost efter några veckor.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Livslängd Strv Vk2

Inlägg av Mahatma G »

Myter är svåra att avliva. Till att börja med ska man nog betänka att strvfabriker sällan håller sig med egna valsverk. Vidare kan man inte ta plåten direkt när den kommer ut utan den ska skäras till och härdas på olika sätt till varierande hårdhet. Ryskt pansar är ofta genomhärdat medan tyskarna föredrog ythärdning.
Om vi tar STZ (Stalingrads traktorfabrik) som exempel så är deras T-34 unika p.g.a. förenklingar i avsikt att spara bearbetningsinsats och det är relativt lätt att tidsbestämma dem tack vare detta. Trist nog finns ingen byggbar (Cyber Hobbys försök räknas inte samt går dessutom inte att få tag på längre - och gör den det så skulle jag säga att allt över hundringen är överpris) STZ T-34 utan man måste konvertera. Tank har annonserat konverteringar men när (och om) de dyker upp är en annan fråga.
Det finns inga dokumenterade belägg för att omålade vagnar skulle lämnat STZ utan detta är en uppgift från mer eller mindre propagandistiska anekdoter, i stil med de första siffrorna om det s.k. stora pansarslaget vid Kursk; de siffrorna har definitivt vederlagts av bl.a. Niklas Zetterling men Kurskmyten tycks fortfarande leva i alltför stor välmåga.

Man behöver inte ta till omålade vagnar för att få ryskt pansar att se intressant ut. Grundregeln är att allt målas, men det finns ingenting som säger att allt ska målas i 4BO. Det finns enligt rysk fabrikstradition inget egenvärde i en enhetlig färg utan är en detalj redan målad när den kommer till slutmonteringen så målar man inte om den då det vore slöseri. Av den anledningen ser man väldigt ofta svarta detaljer såsom lyktor, signalhorn, verktyg m.m.

En helt annan fråga är hur ryska strv tilldelades fältförbanden, men det får anstå till ett annat tillfälle.


Om man absolut vill göra en vagn som är rostig så är ett skjutfältsmål ett mycket mer intressant objekt att bygga. Då har man möjlighet att dels göra varierande grad av blekt färg, kanske målad i flera omgångar och mer eller mindre slarvigt samt samma för rost. Vidare kan alla upptänkliga effekter av vapenverkan, från skotthål i olika kalibrar till brand och explosioner, modelleras.
Dessutom kan man ofta använda sig av överblivna delar eller modeller som inte duger till annat. 8-)


/G
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Livslängd Strv Vk2

Inlägg av Björn B »

Omålad från Stalingrad? Nåt sånt här då?
http://missing-lynx.com/gallery/russia/awstz.htm
Skriv svar