Modellhobbyn

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Modellhobbyn

Inlägg av Lennart 12 »

Instämmer helt med tidigare inlägg. Man Cave " det var ett skönt uttryck Erik / Lennart
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: Modellhobbyn

Inlägg av SwedBear »

Det är faktiskt en av anledningarna att jag efter 24 år är tillbaka och bygger. Jag är utvecklare och kodar mycket på dagarna och jobbar en hel del med att testa prylar och skriva recensioner på fritiden och för ett halvår sedan insåg jag att jag verkligen behövde något som ger mig en paus från datorer, utveckling etc.

Att sitta och fokusera på en modell är helt underbart. Sen har jag också en surfplatta med TV-serier som jag kör samtidigt vilket passar mig utmärkt. Jag älskar mina barn (3 och 6 år) men det är också ibland skönt att få "my-time" där jag i lugn och ro kan koncentrera mig på annat.

Jag tror verkligen det när något som alla borde ha, en frizon. Min fru är revisor och jobbar mkt men dansar balett på helgerna av samma anledning, att ha något annat att tänka på.

Jag är lycklig att ha en fru som förstår det också så på hennes inrådan byggde vi om garaget (för smalt för en modern bil) till min "man cave" med yta för datorer/konsoler och en yta för modellbyggande.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Modellhobbyn

Inlägg av easy_company »

Kul att se era reflektioner och inlägg om detta.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Modellhobbyn

Inlägg av Ulf Lundberg »

Björn Fransson skrev:
Ulf Lundberg skrev:Vad jag förstår finns det numera forskning, som stöder din uppfattning.
Jag minns en tidningsartikel som gick igenom forskning som visade vikten av att ha ett avskilt litet hörn i livet, där man kan släppa allt som händer runtomkring en och ägna all sin uppmärksamhet åt det man bokstavligen har framför näsan.
De skriver om modellbygge utan att de vet om det, tänkte jag.

Uffe
Minns att Svenska Dagbladet för några år sedan skrev om vikten av att ha "Frizoner" i tillvaron och att jag tänkte exakt samma sak. "Det här handlar om modellbygge ". Och det funkar verkligen!
Just den artikel jag tänkte på.
Uffe
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Modellhobbyn

Inlägg av easy_company »

Ja Ulf och Björn, den forskningen stöder jag till 100%!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar