Bilder efterlyses

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Bilder efterlyses

Inlägg av Janne.S »

JAg tackar för det snokandet, du e en klippa Björn! :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Bilder efterlyses

Inlägg av Nicklas Karlén »

Emil Lindberg skrev:Jag gillar den här. Förvisso en AJSH 37, men övningsmärkningen piffar ju upp lite

http://www.airliners.net/photo/Sweden-- ... 1164249/L/

Dessutom är kärran (tyvärr) lite historisk eftersom att den, ca tre månader efter att fotot togs, totalhavererade då den kolliderade med vattnet intill kryssaren Pjotr Velikij. Flygföraren omkom.


Lasten på denna AJSH är väl ändå något "mekanikerpåhitt" eller? RBF 15 och mörkerkapsel samt sidewinder (RB 74?), det ser lite tungt ut.

Nicklas Karlén
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Bilder efterlyses

Inlägg av Emil Lindberg »

Björn Eriksson skrev:har jag fattat saken rätt infördes detta märkningssystem 1987 med daygloröda siffror på de grå jakt kärrorna och vita siffror på de övriga gröna viggen versionerna, men vad jag kan se på bildmaterialet jag gått igenom genomfördes inte detta märkningsysem långtifrån fullt ut.
Nja! De vita vingsiffrorna var en övningsmärkning som medgavs/"förordades" fr.o.m ca 1982 (jag har den tekniska ordern nerpackad). Till en början var siffrorna av samma typ som på J 35F, senare av samma modell som senare infördes på grå JA 37. Denna märkning var alltså "frivillig" och fick anbringas på alla versioner av Viggen, så även JA 37 (oavsett färg). Trots detta förekom, under 1980- och 1990-talet, vita rektanglar och kvadrater på Viggen.

De lysröda vingsiffrorna (samt de lysröda trianglarna på fenan och fensiffrorna) var beordrad och skulle införas på alla grå JA 37.
Lysröda vingsiffror smittade även av sig på resten av Viggenfamiljen och användes sida vid sida med vita vingsiffror.

Så det är inte konstigt att du inte hittar fler F 15-viggar med vita vingsiffror.

Emil
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Bilder efterlyses

Inlägg av Emil Lindberg »

Nicklas Karlén skrev: Lasten på denna AJSH är väl ändå något "mekanikerpåhitt" eller? RBF 15 och mörkerkapsel samt sidewinder (RB 74?), det ser lite tungt ut.
På flygdagar brukar man kanske inte sträva efter att visa upp taktiskt riktiga lastalternativ, utan försöka visa en del av det som flygplanet KAN bära.
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: Bilder efterlyses

Inlägg av kyrkis »

Hej!

Hittade en annan bild på AJSH 37 37908. Kan det vara en vingsiffra på vingen? Ser ut som det men lämnar det till experterna på 37an. Kanske fick den siffror på vingarna till slut.
Vad gäller AJSF och AJSH på F10 så verkar det som att AJSF hade röda siffror på vingarna, AJ och AJSH vita.

kyrkis

Bild
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Bilder efterlyses

Inlägg av Erik_G »

Jag har stridsbergs viggenbok i senaste upplagan, vet inte om den innehåller några i sammanhanget bra bilder, men jag lånar gärna ut den till dig, Janne. Säg till om du är intresserad så får vi väl se till att befinna oss på samma plats vid samma tid någon gång.

/E
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Bilder efterlyses

Inlägg av Björn Eriksson »

"Se där ja" då fick vi lite hårda fakta i ämnet.

Härligt Emil!

Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Bilder efterlyses

Inlägg av Janne.S »

Erik_G skrev:Jag har stridsbergs viggenbok i senaste upplagan, vet inte om den innehåller några i sammanhanget bra bilder, men jag lånar gärna ut den till dig, Janne. Säg till om du är intresserad så får vi väl se till att befinna oss på samma plats vid samma tid någon gång.

/E
Lysande Erik :D

Borde inte vara så svårt att anordna..antingen kan jag komma förbi dig eller du komma förbi mig, vilket du behagar :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Bilder efterlyses

Inlägg av Emil Lindberg »

kyrkis skrev:Hittade en annan bild på AJSH 37 37908. Kan det vara en vingsiffra på vingen?
Troligtvis inte. Vingsiffrorna brukade inte synas när man stod på marken bredvid kärran. Sannolikt är det en fillet-plåt mellan vingen och kroppen som har bytts ut mot en ny, omålad dito.
Skriv svar