Gunze, frågor om torktid

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
LOA
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:51

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av LOA »

Den både torkar snabbare och håller bättre,brukar grunda med Tamiya white primer eller liknande för bra häftgrund.Har fått mycket bättre resultat sen jag började med detta.Kör likadant med Tamiyas akrylfärger,dom i glasburkarna,tunnar med deras Laquer thinner funkar alldeles utmärkt.Luktar en del så man får vädra ordentligt 8-)
H/Lars-Ove
radek
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 okt 2014, 15:30
Namn: radek jakubiak

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av radek »

Tack Lars-Ove

Får beställa lite utav det också och testa.

radek
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av Robin Nilsson »

Använda "akryl"-färger för att slippa doften och lösningsmedlen från t.ex. Humbrol enamel och sen vara "tvungen" att använda doftande "laquer thinner" för att få det hela att fungera bra,
hmmmmmm jag måste ha missförstått nånting här .... :?:
/ Robin
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av Stefan S »

Jag har faktiskt lyckats polera Gunze med polerdukar.Målade en Nascarbil i en speciell Gunze kulör som var väldigt lik oljebolaget Quaker States gröna färg. Blev faktiskt riktigt bra, blank och jämn. Använde dock inte någon polerpasta eftersom jag vet att de brukar lösa upp färgen.

Har också råkat ut för att det blir fingeravtryck i färgen om man är oförsiktig när man håller i en modell målad med Gunze.'

Stefan
radek
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 okt 2014, 15:30
Namn: radek jakubiak

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av radek »

Robin jag håller med om att det förstör poängen

Denna hobbyn tycker jag har visat sig vara ett riktigt kul om än tålamodsprövande vinterpill. Att behöva ge sig ut till verkstan med andningsmask på känns motigt. Ifall det blir fint kan jag däremot tänka mig måla de 3 stora camofärgerna med laquerthinner. För att sedan göra resten (95%) utav arbetet i arbetsrummet med kaffekoppen bredvid.

Stefan S, Har också märkt det. Gick tillomed våtslipa med 1200 och 2000 papper. sålänge man gör det försiktigt bara. Men lämnar man ytan blöt en längre stund korvar det sig snarare än slipas ner :)
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av Robin Nilsson »

Modellbygge är en bra träning för tålamodet ;-)
En av mina orsaker till att hålla på ...
Att sitta och rensa gjutskägg från hundra små pilliga
plattor till banden på en stridsvagn är nästan som meditation ...
/ Robin
Skriv svar