Gunze, frågor om torktid

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
radek
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 okt 2014, 15:30
Namn: radek jakubiak

Gunze, frågor om torktid

Inlägg av radek »

Hej

Nybörjare på detta med plastmodell bygge och kört fast lite med första bygget.

Valde köra på gunze akrylfärger då de fanns färdigblandade i rätt färger, spädde ut färgen med 50% utav deras acryl thinner och sprayade på efter bästa förmåga. Wow! Vilken yta!

Efter 24h vågade jag röra färgen försiktigt men lät planet stå 3 dagar till. Försökte sedan maskera undersidan med tamiya tape. Där gick det mindre bra. Trots min försiktighet lyckades jag sätta fula fingeravtryck i färgen och tamiyatapen etsade färgytan.

Våtslipade ner det mesta och började om. Efter 2 veckor känns färgen lite torrare än innan. Men på min testbit kan jag fortfarande lämna fingeravtryck på ytan. Kommit på att detta händer först efter att man hållit modellen på samma ställe en 10 sekunder, och därmed värmt upp färgen med fingret. Dvs färgen är inte alls torr.

Frågan är, vad gör jag för fel?
Borde jag vänta ett par veckor till?
Blir färgen någonsin riktigt hård?
Stoppa planet i ugnen?
Hålla mig till att endast spraya tunna "dammlager"?
Läste någonstans folk använder gunzes "mr color thinner" som verkar vara en cellulosa thinner. Även till acrylfärgerna. Skulle det påverka torktiden?

Kan tillägga att jag sprayar först ett tunt "dammlager". Sprayar sedan ett tjockare som täcker ordentligt och flyter ut. Aldrig så att det rinner. Färgen är deras matta aqeous men den "torkar" till en fin halvblank yta.

Tacksam för alla tips!

Radek
magnusf
Site Admin
Inlägg: 2951
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av magnusf »

Generellt sett: Gunze är alltid problematisk och jag har i stort sett alltid samma problem som du har. Den "smälter" gärna om man håller modellen på samma ställe för länge. Jag späder med antingen Tamiyas akryl-thinner eller med isopropanol, det blir ungefär samma resultat.

Jag har valt att leva med detta problem eftersom de är oslagbara att spruta.

Hälsningar

Magnus
radek
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 okt 2014, 15:30
Namn: radek jakubiak

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av radek »

Förstår, så det är lite på med latexhandskar och försöka inte röra modellen. Är mest orolig för att tamiya maskeringstejpen ska etsa till ytan igen.

Hade hoppats det fanns något trick. Håller med om att de även för mig, utan någon vana, sprutar till en fantastiskt fin yta.

Tack Magnus!
Björn Fransson
Inlägg: 3262
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av Björn Fransson »

Jag kör också mycket med Gunze, och upplever samma sak när man kör för tjocka lager. Så jag skulle tro att det är det som är problemet i ditt fall. Jag har upplevt samma syndrom, fast inte med Gunze utan med Vallejo. Drog ett rejält lager och fick en fantastisk yta - men efter tre veckor hade färgen fortfarande inte torkat.

Kör man tunna lager och låter det torka en liten stund (det räcker med några minuter) mellan, blir det inte samma problem, då torkar den ordentligt på max 24 timmar. Men bäst är som alltid att prova sig fram.

Dessutom tycker jag att det skiljer väldigt mycket mellan olika nyanser. Det här inträffar framför allt med de hel- och halvblanka. Och det spelar nog inte så stor roll vad man späder med, jag kör med fönsterputs och har inga problem så länge lagren inte blir för tjocka. Gör man rätt går det i stort sett går att trycka dit maskeringstejp på färgen efter bara någon timme för de matta (gjorde det senast på min Safir där båda lagren kamouflage är målade samma kväll) och definitivt dagen efter när det gäller de halv- och helblanka. Tro mig, jag har provat. :-)
Björn B
Inlägg: 2840
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av Björn B »

Jag tycker att blanka akryllacker aldrig härdar.
Både Tamiya och Gunze. Dessutom är Humbrols sprayfärger likadana.
radek
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 okt 2014, 15:30
Namn: radek jakubiak

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av radek »

Ska testa tunna lager istället. Tack Björn.

En tanke.

Det är inte särskilt varmt i lägenheten nu i höstrusket och då hyresvärden snålar med värme. Skulle det hjälpa att förvara modellen med ett tjockare lager färg i en varm miljö? (Tänker en låda med glödlampa i)

Eller kommer färgen förbli lite mjuk trots en sådan behandling?
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av Robin Nilsson »

Av beskrivningarna ovan så tror jag att det handlar om att ytskiktet blir för tätt för fort så att färgen inuti inte kommer åt att härda, den blir instängd under ytskiktet ungefär som när den är kvar i burken. Tveksam till om värme skulle hjälpa, risken finns att plasten mjuknar om det blir för varmt ...
/ Robin
radek
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 okt 2014, 15:30
Namn: radek jakubiak

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av radek »

Än en gång tusen tack för all hjälp,

Ska testa med lite olika tjocklekar på färglager för att se vilket som ger minst knottrig yta vs human torktid. Vad svårt detta skulle visa sig vara :)
LOA
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:51

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av LOA »

Späder med Mr Color Thinner eller Tamiya Laquer Thinner funkar hur bra som helst,använder inte aqueus hobby Color thinner mer då jag har haft samma problem som ni :D
H/Lars -Ove
radek
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 okt 2014, 15:30
Namn: radek jakubiak

Re: Gunze, frågor om torktid

Inlägg av radek »

Lars -Ove

Menar du att du fick en hållbarare yta med laquer thinner, eller kortare torktid?

Radek J
Skriv svar