Enkelt sätt att fota modeller på som ger någorlunda resultat

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jeje
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 jan 2012, 15:16

Enkelt sätt att fota modeller på som ger någorlunda resultat

Inlägg av Jeje »

Halloj! Finns det något enkelt sätt att fota modeller på som ger ett OK resultat? Gärna som inte kräver fototält och allt för många lampor... Skulle vara kul att sätta igång en "bygg-logg" här på forumet men jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Enkelt sätt att fota modeller på som ger någorlunda resu

Inlägg av Stellan »

Enklaste är en hyfsat smart kamera med bra närgräns och bra skrivbordsbelysning med två lampor för vanliga i-farten-bilder. Mer fiffiga prylar behöver du bara om du vill få det riktigt fint när du är klar med bygget, då kan det ju vara trevligt med en mer kontrollerad fotomiljö. För det sistnämnda använder jag stativ till kameran och en mellangrå fond av kartong för att slippa skräpigt byggbord och en renare bakgrund.
Stellan Schroeder Englund
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Enkelt sätt att fota modeller på som ger någorlunda resu

Inlägg av MiniStuff »

Ett annat tips som har hjälpt mig med bättre i-farten-bilder är att belysa med sk "daglampa". Finns halogenvarianter som passar vanliga lampsocklar. Dessa är även bra när man arbetar, framför allt för att färger får mer korrekt återgivning än vanliga lampor eller lysrör som tenderar att göra det mesta lite dimmigt och mer gult än vad det är.
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Enkelt sätt att fota modeller på som ger någorlunda resu

Inlägg av Göran »

Om vi bortser från hårdvarans betydelse så kan jag rekommendera att man även plåtar i RAW-formatet. På så sätt får du större "felmarginal" att laborera med i exempelvis Photoshop, jämfört om du skjuter JPEG.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Enkelt sätt att fota modeller på som ger någorlunda resu

Inlägg av Stellan »

Jeje skrev:Halloj! Finns det något enkelt sätt att fota modeller på som ger ett OK resultat? Gärna som inte kräver fototält och allt för många lampor... Skulle vara kul att sätta igång en "bygg-logg" här på forumet men jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt.
PS och RAW och hård och mjuk vara allt möjligt tekniskt i all ära men vi får inte glömma bort grundfrågan, eller hur? Det ska vara kul att bygga och enkelt att lägga upp bilder här på ITW.
Stellan Schroeder Englund
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Enkelt sätt att fota modeller på som ger någorlunda resu

Inlägg av Stefan S »

Jag har en gammal Olympus digitalkamera som jag använder när jag fotograferar för mina byggtrådar och jag tar bara bilderna rakt av , det enda jag bryr mej om är att bilderna inte är suddiga.
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Enkelt sätt att fota modeller på som ger någorlunda resu

Inlägg av Per K »

- Skaffa ett par skrivbordslampor (finns på Ikea för 40 kr styck), gärna med dagsljuslampor.
- Ett tjockt papper att ha som bakgrund, A3-format eller något, finns på bokhandeln. Helst färgat, helst inte vitt, men det är mest smaksak.
- Valfri hyfsat modern kompaktkamera.
- Lägg en vit lapp i framför modellen och vitbalansera din kamera (det i SÄRKLASS viktigaste steget).
- Zooma ut max för hyfsat skärpedjup.
- Ta kort, kontrollera att du får bra skärpa.
- Importera till lämpligt program t ex GIMP, gör eventuellt en till vitbalansering mot vita lappen om det är gulaktigt.
- Klipp bort ytterkanterna där man oftast får med något utanför bakgrunden.
- Skala ner bilden till lämplig storlek för publicering.

Klart!
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: Enkelt sätt att fota modeller på som ger någorlunda resu

Inlägg av zapper »

Jag skaffade ett litet stativ med flexibla ben (av samma typ som detta : http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164635999 ). Kostar mellan 100-300 spänn beroende på var man köper och storlek etc. En smidig lösning om man vill slippa allt handskakande utan att investera i dyrare/proffsigare prylar och "bara" ska plåta av modellbyggen.
Erik von Rosen
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Enkelt sätt att fota modeller på som ger någorlunda resu

Inlägg av Erik_G »

För in the works-bilder så kör jag i bästa fall med min vanliga kamera samt blixt och plåtar på med blixten riggad så den studsar ljuset i taket. I sämsta fall använder jag mobilkameran med min arbetslampa som ljus. Såvida man inte har ambitionen att ha snyggast bilder, eller göra böcker om sina modellprojekt så är det ju inte så noga.

Eller?

Bättre att man får in OK bilder i ITW, än att man inte visar något för att man inte har perfekta studiobilder..

/E
Skriv svar