Tips till återfallsförbrytare?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Mahatma G »

BjörnK skrev:Jag kör tamiyas "akryl"färg blandad med tamiyas egen thinner (x20a). Ca 50-50 förhållande färg/thinner.
Jo, det tycks råda en allmän missuppfattning att Tamiya är akrylfärg. Det är det inte, det är mer av en lackfärg i akrylkostym. Det kan gå bra att späda med exempelvis T-röd eller annan alkohol och till nöds med enbart vatten, men bäst resultat får man med ett rejält lösningsmedel. Själv använder jag Förtunning AR till både Tamiya och lackfärger (Humbrol, Xtracolour, Model Master m.fl.) och för Tamiya medför det att det går utmärkt att måla utan primer då färgen biter bättre. Kör man Tamiya med alkoholbaserat lösningsmedel utan primer har jag märkt att färgen lätt slits bort. Det finns dock ett undantag: till Tamiyas transparenta färger kör jag enbart alkohol för att inte riskera något - jag vill ha möjligheten att kunna göra om toning av rutor och huvar om det misslyckas.

Slutligen instämmer jag med vad som sagts om Gunze. Bland akrylfärger är de överlägset bäst att spruta, men även Lifecolor är bra, även om de kräver en lite annan teknik än Gunze.
/G
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Stellan »

Falken skrev:
BjörnK skrev:Jag kör tamiyas "akryl"färg blandad med tamiyas egen thinner (x20a). Ca 50-50 förhållande färg/thinner. Evolution med 0,2 nål, 1-1,5 bar på kompressorn. Får i princip aldrig igenkloggat munstycke....

Bara att prova sig fram tror jag, hitta en färg/förtunning man trivs med och som funkar, sedan är du där.

Men som andra har sagt, gå på ett byggmöte vetja, ta med grejjorna och kör "live", diskutera vidare face-to-face. Jag har lärt mig otroligt mycket genom att diskutera med andra byggare på byggmöten, tävlingar/utställningar och annat. Men när man ser en del andras alster inser man ju hur sjukligt mycket mer man kan lära sig!

//BjörnK
50/50 alltså? Riktigt så tunt har jag inte blandat. Tycker det är lätt att det bara flyter ut då. Men jag skall testa att blanda tunt, sänka trycket och kanske öka avståndet lite. Av alla bra svar att döma så verkar det inte finnas ett allmängiltigt sätt att blanda färg, var o en har experimenterat fram sin egen lösning.
Skulle vara jättekul att komma på lite byggmöten, men jag bor i Värmland. Blir till att planera lite om jag skall få till det ;)
Varför inte komma ned till något helgmöte i Stockholm och planera in shopping mm, det finns säkert andra modellbyggande Värmlänningar som vill samåka. Arsenalen planerar sin kalender inför 2015 nu och det lär nog bli ytterligare en Hobbyfest med bygge, tanks och körning i spenaten framåt vårkanten. Kan vara ett bra tillfälle att boka in för att träffa riktiga människor och delta i hobbyn tillsammans. Då kan man öva och testa nya grepp med färgsprutan. Sedan kör väl våra kollegor i västra Mälardalen/Arboga byggmöten ibland, kanske är närmare för dig? Eller varför inte Dalarna?
Stellan Schroeder Englund
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Falken »

Då var det en laddning blandade Gunze på väg hem, hoppas de går bra att spruta. När jag tänker efter så har jag ju faktiskt upplevt Modelmasters färger som både bättre i kulörerna och bättre att spruta än Tamiyas. Skall bli intressant att jämföra med Gunze.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av MiniStuff »

Falken skrev:[....

50/50 alltså? Riktigt så tunt har jag inte blandat. Tycker det är lätt att det bara flyter ut då. Men jag skall testa att blanda tunt, sänka trycket och kanske öka avståndet lite. Av alla bra svar att döma så verkar det inte finnas ett allmängiltigt sätt att blanda färg, var o en har experimenterat fram sin egen lösning.
Skulle vara jättekul att komma på lite byggmöten, men jag bor i Värmland. Blir till att planera lite om jag skall få till det ;)

Vart i Värmland? Bor själv i Värmland :)

/Markus
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Robin Nilsson »

Krestnehamn tror jag ....
/ Robin (den andre Robin alltså)
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Falken »

Robin Nilsson skrev:Krestnehamn tror jag ....
/ Robin (den andre Robin alltså)
Mmmm - mitt i prick, eller "Krillehôla" som vi infödingar lite kärleksfullt nedsättande benämner den ;)
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Robin Nilsson »

Markus (MiniStuff) huserar i min gamla hemort Arvika.
/ Robin
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Björn H »

Mahatma G skrev: Jo, det tycks råda en allmän missuppfattning att Tamiya är akrylfärg.
Är det inte lite knepigt att Tamiya får ange att burken innehåller vattenlöslig akrylfärg om så inte var fallet? Brukar inte EU vara rätt strikta på märkning av kemikalier som ju färg måste hänföras till?

MVH
Björn H
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Mahatma G »

Den frågan får du nog ställa till Kemikalieinspektionen, Konsumentverket eller lämplig EU-instans, jag har inget som helst inflytande över hur de klassar kemikalier eller gör eventuella gränsdragningar mellan olika kategorier av färg.
/G
Jens Tornblad
Inlägg: 113
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Jens Tornblad »

Hmmm, om du är den Robin jag tror så underkände du min röda gamla Saab 9000 ett antal gånger på besiktningen.... Det här är första gången jag sett nån mer från Kristinehamn som ägnar sej åt plastmodeller. Bor själv i Ölme och bygger mest fartyg i 1:350 och pansar i 1:35. Jag brukar hänga med IPMS Skaraborg och vi brukar träffas ett par ggr per år för att nörda i grupp. Det känns nästan lite som om det är dags för IPMS Wermland nu, eller?
En obyggd modell är också en modell...
Skriv svar