Svenska what ifs
Postat: 19 mar 2012, 22:01
Kopierat från http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/a ... l&expand=1 Tänkte att det var säkrast att göra så innan det gamla forumet försvinner/raderas
Jag gillar what ifs, i synnerhet svenska sådana. Därför har jag än en gång plöjt igenom Nils Söderbergs bok ”Med spaken i näven”. Nils arbetade bl.a på försökscentralen och flygförvaltningens materielavdelning, och beskriver mer eller mindre utförligt processerna med att inskaffa eller utveckla flygplan och motorer under främst 1930-1940-talet.
Under läsandets gång har jag antecknat vilka utländska flygplanstyper man ”tittade på” eller erbjöds, och ev. anledningar till varför de inte beställdes eller inte levererades. Svenska projekt/flygplanstyper eller utländska typer som ”alla vet om” har jag uteslutit. Naturligtvis fanns det tämligen ointressanta flygplanstyper som studerades mest för sakens skull. Vidare anger texten i boken inte alltid vilken flygplanstyp som ansågs bäst eller mest lämplig, och sällan vilken typ som ansågs näst bäst/lämplig. Således kan vissa flygplanstyper ha varit ”långskott”, medans vissa andra mycket väl hade kunde ha funnits i Flygvapnet om omständigheterna hade utvecklat sig annorlunda.
Om ni vill har mer info, om sådan över huvud taget finns, om någon av studierna får ni höra av er, så ska jag se om det finns mer att finna i boken.
1932-1934 Bomb- och torpedflygplan
Junker K 85
Handley Page Hampden – två provflygplan beställdes, ett levererades, blev P 5
1936 Medeltungt bombflygplan (alla skulle få svensktillverkad motor – vilken?)
Heinkel He 111
(Dornier Do 17)
Martin B-10
Douglas DB-1 (B-18) – förordades av studiegruppen
Junker Ju 86 – beställdes – blev B 3
(North American NA-16 (BT-9) – beställdes, blev Sk 14)
(Northrop 8A – beställdes, blev B 5)
1937 Jaktflygplan
Curtiss P-36 – provflögs
Vought V-143 – provflögs
Seversky P-35 – provflögs, föreslogs, beställdes två år senare
1938 Fjärrspanings- och torpedflygplan
Heinkel He 115 – beställdes, blev T 2
Heinkel He 114 – beställdes senare, blev S 12
Heinkel 270 (svensk/exportversion av He 70)
Dornier Do 17
Breda 88
Caproni Ca 310
Cant 506
Fokker T8
Fokker G1 (lämpligt som störtbombplan, fjärrspaning i andra hand)
Bristol Blenheim – ej genomförbart, engelska Air Ministry godtog ej export
Bréuget 694 (svensk/exportversion av 690) – beställdes, fick beteckning S 10, annullerades i och med krigsutbrottet
1939 Jaktflygplan
Macchi 200
Koolhoven 58
Curtiss P-36
Seversky P-35 – beställdes, blev J 9
Krigsutbrottet 2:a världskriget
Dornier Do 215 (svensk/exportversion av Do 17) – offert erbjöds
Messerschmitt Me 109
Vultee 48C – beställdes i januari 1940, fick beteckningen J 10, levererades ej p.g.a exportförbud
1940
Fokker G1 – beställdes istället för Do 215/Do 17 eftersom att leverans ej skulle kunna ske på ett par år. Leverans av Fokker G1 avtalades men stoppades p.g.a kriget
Caproni Ca 310 (Ca 313) – erbjöds, beställdes, blev S/T/B 16
Reggiane Re 2000 - beställdes, blev J 20
Messerschmitt Me 109 – licenstillverkning + lev. av klara flygplan. Licens gavs aldrig, förhalades och avslogs till slut av Tyskland p.g.a politiska och praktiska (tillgänglighet) skäl
Messerschmitt Me 210 – licenstillverkning + lev. av klara flygplan. Licens gavs aldrig, förhalades och avslogs till slut av Tyskland p.g.a politiska och praktiska (tillgänglighet) skäl
1940 Italien, flygplan för licenstillverkning
Falco med större Piaggio-motor
Falco med samma typ av Daimler Benz-motor som i Me 109
Macchi med samma typ av Daimler Benz-motor som i Me 109
CAI 207 Ambrosini
CAI 307 – föredrogs av studiegruppen
1941
Hawker Hurricane – erbjöds, dock en av de äldsta modellerna, avböjdes (upprepades några år senare)
Myrsky – licenstillverkning istället för J 22, beställdes ej
1943/1944
Focke Wulf FW 190 – erbjöds, modernaste typen, avböjdes av politiska skäl
1945
Surplusköp av Mustang, Mosquito, Spitfire, Harvard
/Emil
Jag gillar what ifs, i synnerhet svenska sådana. Därför har jag än en gång plöjt igenom Nils Söderbergs bok ”Med spaken i näven”. Nils arbetade bl.a på försökscentralen och flygförvaltningens materielavdelning, och beskriver mer eller mindre utförligt processerna med att inskaffa eller utveckla flygplan och motorer under främst 1930-1940-talet.
Under läsandets gång har jag antecknat vilka utländska flygplanstyper man ”tittade på” eller erbjöds, och ev. anledningar till varför de inte beställdes eller inte levererades. Svenska projekt/flygplanstyper eller utländska typer som ”alla vet om” har jag uteslutit. Naturligtvis fanns det tämligen ointressanta flygplanstyper som studerades mest för sakens skull. Vidare anger texten i boken inte alltid vilken flygplanstyp som ansågs bäst eller mest lämplig, och sällan vilken typ som ansågs näst bäst/lämplig. Således kan vissa flygplanstyper ha varit ”långskott”, medans vissa andra mycket väl hade kunde ha funnits i Flygvapnet om omständigheterna hade utvecklat sig annorlunda.
Om ni vill har mer info, om sådan över huvud taget finns, om någon av studierna får ni höra av er, så ska jag se om det finns mer att finna i boken.
1932-1934 Bomb- och torpedflygplan
Junker K 85
Handley Page Hampden – två provflygplan beställdes, ett levererades, blev P 5
1936 Medeltungt bombflygplan (alla skulle få svensktillverkad motor – vilken?)
Heinkel He 111
(Dornier Do 17)
Martin B-10
Douglas DB-1 (B-18) – förordades av studiegruppen
Junker Ju 86 – beställdes – blev B 3
(North American NA-16 (BT-9) – beställdes, blev Sk 14)
(Northrop 8A – beställdes, blev B 5)
1937 Jaktflygplan
Curtiss P-36 – provflögs
Vought V-143 – provflögs
Seversky P-35 – provflögs, föreslogs, beställdes två år senare
1938 Fjärrspanings- och torpedflygplan
Heinkel He 115 – beställdes, blev T 2
Heinkel He 114 – beställdes senare, blev S 12
Heinkel 270 (svensk/exportversion av He 70)
Dornier Do 17
Breda 88
Caproni Ca 310
Cant 506
Fokker T8
Fokker G1 (lämpligt som störtbombplan, fjärrspaning i andra hand)
Bristol Blenheim – ej genomförbart, engelska Air Ministry godtog ej export
Bréuget 694 (svensk/exportversion av 690) – beställdes, fick beteckning S 10, annullerades i och med krigsutbrottet
1939 Jaktflygplan
Macchi 200
Koolhoven 58
Curtiss P-36
Seversky P-35 – beställdes, blev J 9
Krigsutbrottet 2:a världskriget
Dornier Do 215 (svensk/exportversion av Do 17) – offert erbjöds
Messerschmitt Me 109
Vultee 48C – beställdes i januari 1940, fick beteckningen J 10, levererades ej p.g.a exportförbud
1940
Fokker G1 – beställdes istället för Do 215/Do 17 eftersom att leverans ej skulle kunna ske på ett par år. Leverans av Fokker G1 avtalades men stoppades p.g.a kriget
Caproni Ca 310 (Ca 313) – erbjöds, beställdes, blev S/T/B 16
Reggiane Re 2000 - beställdes, blev J 20
Messerschmitt Me 109 – licenstillverkning + lev. av klara flygplan. Licens gavs aldrig, förhalades och avslogs till slut av Tyskland p.g.a politiska och praktiska (tillgänglighet) skäl
Messerschmitt Me 210 – licenstillverkning + lev. av klara flygplan. Licens gavs aldrig, förhalades och avslogs till slut av Tyskland p.g.a politiska och praktiska (tillgänglighet) skäl
1940 Italien, flygplan för licenstillverkning
Falco med större Piaggio-motor
Falco med samma typ av Daimler Benz-motor som i Me 109
Macchi med samma typ av Daimler Benz-motor som i Me 109
CAI 207 Ambrosini
CAI 307 – föredrogs av studiegruppen
1941
Hawker Hurricane – erbjöds, dock en av de äldsta modellerna, avböjdes (upprepades några år senare)
Myrsky – licenstillverkning istället för J 22, beställdes ej
1943/1944
Focke Wulf FW 190 – erbjöds, modernaste typen, avböjdes av politiska skäl
1945
Surplusköp av Mustang, Mosquito, Spitfire, Harvard
/Emil