Nåt för våra svenskbyggare från Revell

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Nåt för våra svenskbyggare från Revell

Inlägg av Erik_G »

Storyn jag hörde var att Revell var på sAAB och fotograferade, och allt var frid och fröjd till de började mäta på flygplanet, varpå säkerhetsfolket helt enkelt slängde ut Revell. :-)
Lite fånigt om de inte kan få till landställen rätt utan sina egna bilder. Det finns ju drösvis med bilder på landställen ute på nätet från bland annat undertecknad.
Jag tror också det är lättare att göra en ny modell än att modda en C till en E. Skämtsamt har jag hört att endast backspegeln är utbytbar mellan de två men det är naturligtvis inte sant.
Nä, 39E har säkert en helt nydesignad backspegel..

Ett dekalark med generiska Gripen-dekaler skulle nog vara välkommet. Twobobs ark är ju slut sedan länge. Så om du ändå tänkt slänga ihop grå helikopterdekaler kanske du kan pressa in lite siffror av olika storlekar.
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: Nåt för våra svenskbyggare från Revell

Inlägg av ecafrze »

Jag är inte orolig. Det där är bara ett provskott. Det kommer garanterat bli bättre med tiden. Vi på Tarangus är ju inne på femte provskottet med Viggen. Det första såg ut ungefär som den där. Det blir bra till slut, bara man är tillräckligt envis!
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Nåt för våra svenskbyggare från Revell

Inlägg av Erik_G »

39101 skrev:Ser absolut fram emot den här modellen :) Med risk för att låta otålig meeeen har någon sett hur boxarten ska se ut? :) Ska ju ha minst ett par stycken hur som men det är ju alltid skoj med utsidan på lådorna också :D
Jag vågar sätta en månadslön att det är en bild på en Gripen.. :-P

/E
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Nåt för våra svenskbyggare från Revell

Inlägg av Knajd »

ecafrze skrev:Jag är inte orolig. Det där är bara ett provskott. Det kommer garanterat bli bättre med tiden. Vi på Tarangus är ju inne på femte provskottet med Viggen. Det första såg ut ungefär som den där. Det blir bra till slut, bara man är tillräckligt envis!
Lugnande ord från folk i yrkeskåren - jag som kände mig kränkt över detaljarbetet.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Nåt för våra svenskbyggare från Revell

Inlägg av Erik_G »

Nu Emma, har boxarten för Revells Gripen släppts.. attans vad fel jag hade..

Bild
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Nåt för våra svenskbyggare från Revell

Inlägg av jonaszett »

Hmmmm..... SAAB F16 "Tiger Meet" Gripen???
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Nåt för våra svenskbyggare från Revell

Inlägg av Robin Nilsson »

Photoshop borde beläggas med vapenlicens ;-)
så att enbart godkända och ansvarsfulla personer
får använda verktyget ....
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Nåt för våra svenskbyggare från Revell

Inlägg av Erik_G »

Om någon skulle undra så är tydligen typsnittet som revell använder på sina kartonger "Rockwell".. :-)
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Nåt för våra svenskbyggare från Revell

Inlägg av Emil Lindberg »

Emil Lindberg skrev:Väldigt upphöjda formationsljus… Knappast skalenliga. Varför envisas modelltillverkarna med detta?
Upp till bevis, utan att nån bett om det

Bilder på förebilden
Bild

Bild

Bild
Emil Lindberg skrev:Oskalenligt tjocka strakes akter om nosvingarna.
Även själva fästet brukar vara för tjockt i byggsatserna. Det borde gå att slipa bort fästet, klippa strake + fäste ur ets, bocka till och limma dit
Bild
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Nåt för våra svenskbyggare från Revell

Inlägg av Erik_G »

Lite "roligt" med uppvärmd tempgivare. Även om jag fattar att det inte funkar så, så är det lite som att värma upp febertermometern så den är varm och skön innan man mäter kroppstemperaturen. :-)

Hur varm är luften som kommer ut ur klimatanläggningen? Det ser ju ut att vara lite värme "diskolorering" vid utsläppet på bilden ovan.

/E
Skriv svar