Lite frågor om gjutning

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Lite frågor om gjutning

Inlägg av 103driver »

Jag behöver lite material för gjutning. Jag ska gjuta hjul och larvband till min Strv 74. Det är alltså formmassa och gjutmassa. Jag har kikat på kinn.com. Är det lämpligt att använda epoxiharts 141 och RTV-silikon 181? Alla tips välkomna!

Lasse
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Lite frågor om gjutning

Inlägg av Emil_Juhl »

Hej Lasse!

RTV-silikon 181 fungerar utmärkt. Även 139 bly fungerar om du vill ha en lite stelare form.

Dock hade jag använt deras polyuretanharts istället för epoxiharts 141.

Polyuretanhartsen är lite snabbare och bekvämare att jobba med.
Du kan dessutom tillsätta lite torrt pigment i den för att lättare kunna se detaljerna.
Min Ikv91 på In The Works är gjuten med 181-silikon och PU-harts+grönt pigmentpulver.


Epoxihartsen tar minst 24 timmar på sig och den är oftast inte helt färdig förrän efter 48 timmar.
Däremot är den perfekt till att göra vattendrag till dioramat.


Lycka till!!
Mvh
Emil Juhl
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Lite frågor om gjutning

Inlägg av 103driver »

Tack Emil, snabba svar. Tack för tips och råd! Då kan jag i lugn o ro beställa lite :)

Lasse
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Lite frågor om gjutning

Inlägg av Emil_Juhl »

SÅ lite så Lasse

Glöm inte att köpa hem lite talk också.
Att pudra formarna med talk gör att hartsen lättare kommer ut i alla skrymslen och vrår.
En liten våg är inte heller fel för att väga komponenterna.
Mvh
Emil Juhl
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Lite frågor om gjutning

Inlägg av 103driver »

Jo talk har jag läst att man kan behöva för att det också ska släppa lättare. Vågar har jag så det räcker. Tyvärr är RTV-181 550 gram slut hos Kinn, men de får hem nytt nästa vecka. Tycker att 1 kg är lite mycket kanske...

Lasse
Skriv svar