Alcad II

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Alcad II

Inlägg av Stefan S »

Tänkte prova min flaska för första gången. Finns en hel del delar på min Cressida som skall vara kromade men som är gjutna i svart plast. Måste man måla med svart färg eller funkar det att måla direkt på den svarta plasten, om man behöver måla duger Tamiyas sprayfärg?


Stefan
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Alcad II

Inlägg av Björn G »

Svår fråga. Crome är den känsligaste av alclad och kräver - enligt vad jag läst - en blank svart lack undertill för att effekten skall bli rätt. Alclad har sin egna svarta, men f-n vet om det inte funkar med Tamiyas gloss black. Prova på en gjutstam, vet'ja. Och glöm inte att meddela resultatet!

mvh // Björn G
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Alcad II

Inlägg av Robert A »

Humbrol gloss black funkar super som svart. Låt den bara torka ett par dagar innan du kör på kromen.
commander
Inlägg: 129
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Alcad II

Inlägg av commander »

Alclad lägges med fördel på enamelfärg, typ Humbrol nr 21 som tidigare nämnts. Detta är i princip samma färg som Alclads egen svarta undercoat.. Använder man tex svart akryl blir inte finishen lika slitstark. Färgen 'biter' sig fast mycket bättre på enamel som grund!

/Andreas
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Alcad II

Inlägg av kallenordlund »

En blank svart bas är A och O för ett lyckat resultat. En svart akryl fungerar utmärkt men som Andreas säger i sitt inlägg så är den inte lika slitstark. Alclads egen Gloss Black Base är suverän och riktigt lättsprutad. Glöm inte att sänka trycket så den inte torkar på vägen (den får då en matt yta). Ett tips kan vara att måla de kromade delarna till sist då den trots en bra grund är mycket känslig.

Lycka till!//Kalle
Skriv svar