Vad gör man med sina alster?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
BrianKuehn
Inlägg: 167
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:53
Namn: Brian Kuehn
Ort: Handen, Stockholm

Vad gör man med sina alster?

Inlägg av BrianKuehn »

jag har en återkommande problem/utmaning. Jag är förmodligen inte ensam om det men när jag tänker efter så har det blivit ett hinder för mig i mitt byggande. Jag vet inte vad jag ska göra med det färdiga alstret. Viss plats har man hemma men inte lika mycket plats för allting jag har att bygga. Vad gör Ni?

Jag har tänkt att jag kan visa upp det senaste 10 projekt, typ, och sedan förvara resten i förrådet i för ändamålet skyddat förvaring. Men vad händer sedan? Plåta av och förstöra?
Brian Kuehn
Vanlig, dödlig, störandetyp
There is nothing like the smell of Tamiya in the morning...
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Vad gör man med sina alster?

Inlägg av Snussugen »

Skänk bort eller sälj... alternativt införskaffa väggmonterade hyllor. Det sparar utrymme här i alla fall. :D Du kanske kan hänga några flygplan i taket också.
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Vad gör man med sina alster?

Inlägg av Robin Nilsson »

Stora vitrinskåp med många hyllor. Att bygga fordon & kanoner i skala 1/35 utan plattor under gör att det blir lättare med parkeringen.
Flygplan är lite aviga med vingar som sticker ut åt sidorna .... helikoptrar är nästan ännu värre ....
/ Robin
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vad gör man med sina alster?

Inlägg av Henrik R »

Jag förvarar en del av mina modeller i monterskåp. Jag ser på bilden att det ser trångt ut nu, men det finns lite plats kvar innan ett nytt skåp införkaffas.
Bild






Sen kan man alltid byta ut modeller i skåpen som inte håller "måttet" längre, då får dem en ny ägare vid namn Mr. Åter Bruk.

Bild
wearbeagle
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 feb 2012, 13:48

Re: Vad gör man med sina alster?

Inlägg av wearbeagle »

Du har PM
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Vad gör man med sina alster?

Inlägg av F Porsche »

Jag slänger dom faktiskt.
Jag kommer nog att spara min 1/16 Panther men om den någonsin blir köar är en annan fråga.
Museum, montrar och vitrinskåp gör mig lite deppig faktiskt.
Jag bygger modeller just för att det är kul att bygga.
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Vad gör man med sina alster?

Inlägg av Hobby-Importen »

Tror inte på att man ska bygga färdigt något... ;)

Jens
Daedalus Models
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Vad gör man med sina alster?

Inlägg av Ulf Lundberg »

Bygg rejäla transportlådor till dina modeller. De kan även funka som förvaringslådor om man ställer modellerna i förråd.

Fråga lokala modellbutiken om du får ställa ut modeller.
Det finns t:ex en butik på Häradsvägen i Huddinge, där jag och andra IPMS-are tidigare ställt ut modeller.

Skänk bort.

Förstör

Uffe
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Vad gör man med sina alster?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Jag har faktiskt börjat ställa lite (flygplans)modeller på jobbet. Det är faktiskt uppskattat men så har jag ju ett passande jobb för detta också :-) Vitrinen fick jag så klart stå för själv.

/Rickard
BrianKuehn
Inlägg: 167
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:53
Namn: Brian Kuehn
Ort: Handen, Stockholm

Re: Vad gör man med sina alster?

Inlägg av BrianKuehn »

Tack för alla svar!!

Att ställa på jobbet var en bra idé, ska undersöka det faktiskt! Annars håller jag med Jens...men det skulle vara roligt att kunna ha det som du har Henrik - mycket ambitiöst!!!
Brian Kuehn
Vanlig, dödlig, störandetyp
There is nothing like the smell of Tamiya in the morning...
Skriv svar