Värmebölja och modellbygge

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Värmebölja och modellbygge

Inlägg av Göran »

Sitter här och pillar med ett par små observationsluckor till min Tiran 5. Det funkar sämre än vanligt. Tappar dom mer än vanligt. Jag misstänker starkt att det är inomhusvärmen som spökar, för förutom detta, är det svårare med korttidsminnet helt plötsligt. Verkar som om kroppen växlat ner. Igår gick det bättre med Bf109:an men det var lite större prylar samt att det var lite kyligare utomhus. Jag klarade t.o.m att springa ett löppass men det var läskigt när benen började kännas som "gummi" och löpsteget försämrades väsentligt. Idag Söndag blir det inget fyspass med en förväntad temp på 30 grader.

Så nog med gnäll. Finns det någon utarbetad rekommendation för max temp inomhus och modellbygge utav IPMS? ;)

Mvh
Göran

PS
Ber om ursäkt för "gnälltråden" men den var enklare att skriva än ha kontroll över vissa små plastbitar.

Ds
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Värmebölja och modellbygge

Inlägg av Stellan »

För IPMS Badstranden och hängmattans del, så står det att modellbygge kan bedrivas så länge som plasten är rimligt styv. Men som modellbygge räknas även faktainsamling i form av litteraturstudier samt filmtittning. Vi har även en regel som säger att "Även ett inställt byggtillfälle är ett byggtillfälle" så jag vill nog hävda att du är på rätt sida av reglerna. Tänk på att etylacetat dunstar fasligt snabbt i hettan. På med korken fort som tusan mao.
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Värmebölja och modellbygge

Inlägg av Henrik R »

Jag tycker det funkar rätt bra trots att arbetsrummet är runt 40 grader. Däremot tycker jag färgen beter sig konstigt i sprutan :-)
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Värmebölja och modellbygge

Inlägg av Robin Nilsson »

Man får se upp så att plasten inte blir för mjuk!
Vissa modeller med dålig passform kan i och för sig bli lättare att få ihop om de
mjuknat lite men spänningarna i plasten kan komma tillbaka när den svalnar så värmebygge kan straffa sig .....

För egen del så håller jag mig nog till Stellans rekommendationer, läsning och allmän avslappning.
Dessutom kan man ju ägna sig åt den delen av hobbyn som handlar om att titta i kartonger och fantisera om
hur snygg den kommer att bli när den är färdigbyggd :mrgreen:
/ Robin
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Värmebölja och modellbygge

Inlägg av denstore »

Robin Nilsson skrev: Dessutom kan man ju ägna sig åt den delen av hobbyn som handlar om att titta i kartonger och fantisera om
hur snygg den kommer att bli när den är färdigbyggd
Det är ju hela hobbyn... :D
HenrikB
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 aug 2012, 22:06

Re: Värmebölja och modellbygge

Inlägg av HenrikB »

jag har faktiskt låtit bli att måla senaste veckan för att jag inte vill riskera nåt... Jag vet inte om jag är överdrivet petig.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Värmebölja och modellbygge

Inlägg av Janne.S »

Mest blivit små pyssel....har iof blåst både alclad ich lifecolor utan bekymmer men det var rätt sent ....eller tidigt om man vill, så det var lite svalare. Penslade lite svart i förrgår men lade ner då det blev svårt att se pga rinnande svett och svårt att hålla med svettiga fingrar :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Värmebölja och modellbygge

Inlägg av Göran »

Re Stellan

Skönt att höra att man befinner sig inom regelverket ;)

För att vara lite mer seriös, så blev jag faktiskt lite nyfiken på hur färg påverkas av värme. Om min Google-FU varit tillräckligt stark, så innebär ökade temperaturer sämre viskositet i vätskor! Jag trodde att viskositeten i vätskor ökade i likhet med gaser men tydligen inte. Men jag antar att detta får ses som en väldigt generell naturlag/princip. Jag kommer ihåg att när jag började med hobbyn igen, så brukade jag, per rekommendation, ta och värma upp den färdigblandade Humbrolblandningen i varmt vatten, för att flödet skulle bli bättre.

Mvh
Göran
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Värmebölja och modellbygge

Inlägg av Robin Nilsson »

Viskositeten minskar med värme men viskositeten anger hur trög
vätskan är (en sorts inre friktion alltså) så ett lägre värde betyder
alltså att vätskan är mer lättflytande.
Viskositeten kan lite grovt sägas stå i proportion till den kraft som
behövs för att pressa vätskan igenom ett rör.

Tjära har till exempel ett högt värde på sin viskositet :-)
"If the viscosity is very high, for instance in pitch, the fluid will appear to be a solid in the short term. A liquid whose viscosity is less than that of water is sometimes known as a mobile liquid, while a substance with a viscosity substantially greater than water is called a viscous liquid."
http://en.wikipedia.org/wiki/Viscosity

Om du vill testa så kan du ha lite matolja i kylskåpet, kolla "rinnigheten" och sen lägga oljan i en het stekpanna och se hur lättrörlig den blir ;-)

Det numeriska värdet på viskositeten minskar med ökande temperatur men detta innebär att den interna "friktionen" i vätskan minskar.

Snygg bild av viskositet vs temperatur för honung :-)
Bild

Honung direkt från kylskåpet är inte rinnig, sen vill den rinna av mackan i sommarvärmen ;-)

/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Värmebölja och modellbygge

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag får inte mycket gjort. Trots att hobbyrummet är svalast i huset. Men så är jag en av de personer som lider extremt av värmen. Man kan knappt tänka klart.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar