Dekaler till grå AJSF37 i 1/72?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stefan Eriksson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 feb 2012, 21:13
Ort: Halland

Re: Dekaler till grå AJSF37 i 1/72?

Inlägg av Stefan Eriksson »

Magnifikt! Bra jobbat!

Jag vill göra en liten allmän kommentar ang fensiffrorna på 37:an.

Det taktiska numret på fenan fanns i svart och rött i huvudsak. Det förekom flertalet olika röda nyanser, inte bara en nyans. De blektes till andra kulörer med tiden oftast.
AJ generationen bar "mörkröda" tejpade siffror, som kunde blekas i olika omfattning, så de såg nästan gula ut ibland.
JA bar i huvudsak blanka lysfärgsröda tejpade siffror (av sk lysfärgsfolie).
Siffrorna som var tejpade fanns även med en tunn inre kärna med en lätt mörkare nyansskillnad.
På JA fanns det även målade (matta) siffror, de var då mer åt det rosa hållet än lysröda hållet.

Jag hade önskat ett dekalark med flertalet siffror 0-9 i olika röda/lysröda nyanser. Även svarta siffror kunde få vara med på detta ark. De svarta fanns även i mindre storlek på JA.

De stora röda siffrorna på vingens översida var också de olika i nyans emellanåt.

Olika nyanser kan man iofs ordna med lite vädringstrix.. Men dekaler är enklast.

De små siffrorna(5 st) på bakkroppen som visar fpl serienummer, och de 3 st på fenan överst, det hade varit fiffigt om det kommer ett dekalark med lösa små-siffror, så man kan göra vilken individ som helst.

Stefan
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Dekaler till grå AJSF37 i 1/72?

Inlägg av bergwall »

Hallåj,
Det kanske inte framgår så tydligt men det är två delar som ska kombineras ihop till en, på bilden av dekalarken.

Röda och daygloröda 630 mm siffror kommer ingå i AJ-delen. Även om endast dayglo röd är aktuellt för "74" och "09" för de flygplan som omfattas av instruktionen för "AJ". Nyanser utöver dessa två lämnar jag därhän. Svarta i samma storlek kommer tyvärr inte ingå då de dessvärre inte får plats (fanns på metallrena). Det kommer däremot förmodligen att täckas med ett extra ark i framtiden. Dessa siffror finns (i både svart och dayglo) från annat håll. Så jag bedömmer inte det som en fulländad katatstrof.

Observera också att det fanns gula siffror (630 mm) på AJ under ett tidiga skede på F7 (tillsammans med gul flottiljsiffra 400 mm hög på luftintag).

För JA-delen så ingår svarta siffror 500 mm (525? mins inte storlekarna så här på rak arm) samt dayglo 630 mm (samma som på AJ -delen).

Serienummer kommer finnas för de individer i instruktionen samt lösa nummerserier för den som vill sätta ihop helt fritt. Innefattar både de grön/gula siffrorna (även för landställsdörrarna) och de som bygger på registreringsbokstäver till militära fordon, dvs de på fentoppen.

Om man har hökögon kan man kanske se siffrorna (på första sidan av tråden) där arken visas. Det är dock rejällt ommöblererat och kompletterat från den tidpunkten som representeras i den här tråden.

Instrumentdekaler är intressant men min erfarnhet när jag gjorde detta till S 31 Spitfire är att man måste upp i ganska bra storlek på instrumentering, dvs visare, text och siffror för att det ska bli något synligt. Ett litet dilemma är att det inte sällan är vita siffror på svart botten. I dekalsammanhang görs detta med vit botten och hål i det svarta (vitt tryckt ovanpå svart blir inte tillräckligt täckande). Gränsen för hur tunna linjer man kan trycka med denna typ av "inverterat tryck" (om jag kan kalla det så) är 0.09 - 0.1 mm. Vilket förstås låter litet med för ett instrument som är 70 mm i diameter i verkligheten så får man ta till ganska grova förenklingar för att det ska bli någon sorts vit kludd i 1/72 i slutändan. Radarskärm kan dock vara tillräckligt stor, men finns inte attraktiva sådana alternativ från Eduard? Ska man anpassa en sådan till en gjuten plastbit med struktur, eller bara en plan platta?

Ett behov som jag själv skulle vilja tillgodose är dekaler till yttre utrustning. Jag har en del färdigt men det är samma sak här; platsbrist. Så det kommer nog på ett eget ark det med så småningom.

Det var väl inget superoptimistiskt svar, jag vet, men vi får se vad jag kan infria på sikt.

Jo det är jag som gjorde Tarangus JA-dekaler, jag har inte sett trycket själv än men vi såg till att klämma in många vingsiffror.

Hälsningar
Robert
Senast redigerad av bergwall den 08 dec 2014, 19:56, redigerad totalt 2 gång.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Dekaler till grå AJSF37 i 1/72?

Inlägg av Erik_G »

Ah.. tänkte 1/48 snarare än 1/72, men anyways så tänkte jag nog mest på eget behov, vilket främst gäller dekaler till skärmarna, och dessa skulle ju kunna vara separata dekaler. Annars tror jag det funkar med komplett dekal för hela instrumentbrädan, den är ju inte mer 3D än att microsol lär lösa det problemet.
Men det lär väl garanterat komma färglagda instrument från Maestro/Eduard i fotoets..
Skriv svar