AK Interactive dust/mud effects som torkar BLANKT!?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jeje
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 jan 2012, 15:16

AK Interactive dust/mud effects som torkar BLANKT!?

Inlägg av Jeje »

Jag köpte på mig ett par flaskor av AK Interactive's "washer" för att göra damm och lereffekter. De fungerar bra att blanda med gips, men när jag använder de "rena" torkar de (ibland torkar de inte ens utan blir till någon slags klet) med halvblank/blank finish. Mycket irriterande. Någon annan som upplevt samma sak?

* Jag skakar ordentligt
* Jag spär med essence de petrol från beckers

Produkterna i fråga är AK23 Matt Dark Mud Wash, AK17 Matt Dark Earth Wash och AK15 Light Dust.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: AK Interactive dust/mud effects som torkar BLANKT!?

Inlägg av Robert A »

Har kört den själv utan problem men har märkt att bara skaka burken inte räcker till, var massa klumpar i bottnet i alla fall. Rör alltid om dem med ett verktyg med.
Annars spär jag den med "MIG thinner for washes" har inte testat beckers.
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: AK Interactive dust/mud effects som torkar BLANKT!?

Inlägg av MiniStuff »

Hej!

Låter korrekt det som Robert säger. Lite ungefär som när man inte skakar/blandar en mattlack ordentligt, den blir inte matt och i värsta fall så torkar den inte ordentligt.

Om du inte får bukt med det och skulle ha köpt den hos mig så säger du till så löser vi det.

Markus
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: AK Interactive dust/mud effects som torkar BLANKT!?

Inlägg av Plasticbattle »

I dont believe either, that shaking them is enough ... give them a really good stiring. The same goes for Humbrol enamels!!

If this problem continues ... start a thread on Armorama. MIG or somebody else from AKI usually respond pretty quickly with tips and advice. :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Jeje
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 jan 2012, 15:16

Re: AK Interactive dust/mud effects som torkar BLANKT!?

Inlägg av Jeje »

Tack för era svar! Nu har jag rört om också men problemet kvarstår. Får se vad som händer, jag har kontaktat AK Interactive. Jag har kanske fått någon felaktig "batch"? Läste att de hade problem i början och jag kanske har fått flaskor som stått länge? Köpte dom på eBay så det är lite svårt att veta/ta reda på...

Jag tänkte på en sak till. Ni som använt dessa produkter, har ni provat att använda dom mer som washer och inte blandat dom med gips? För med gips får jag dom att fungera bättre. Vore intressant att höra.
Skriv svar