1/72 Spitfire bästa val om jag vill ha samma grundmodell

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fredrik Astlid
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 jan 2012, 14:30

1/72 Spitfire bästa val om jag vill ha samma grundmodell

Inlägg av Fredrik Astlid »

Hejsan.

Jag vill bygga ett gäng olika Spitfire Mk.I Mk.II Mk.Vb Mk.Vc och så Mk IX, XVI, XIX, och XXI typ.

Airfix har ju fel som är olika på gamla och nya formarna på deras Mk.I Mk.Vb MkVc så inget blir sammanhängande om man utgår från de olika.
Problemet är att de nya har fel som att vingfileten är i linje med vingen oh vingen har knasig form och tjocklek, nått vajsing med skev och klaffar.

Återstår gör CMR i resin men där finns ingen vettig Mk.V om man inte använder senare 4 bladiga senare Mks som var konverterade 5or men byter propeller. Jag känner till djungeln av vingar bulor på dessa samt vis och propellrar 2,3,4 bladiga rotol,DeHaviland m.m.

Är det så att CMR är grunden för AZ Models modeller och är de ett bra alternativ? de har i alla fall typ alla varianter vad jag kan se.
Är Amiral och Sword samma formar som AZ?

Krångligt? Spitfire verkar svårare än Mustangen eftersom det finns fler fallgropar.

Vill inte ha Academy, Italeri, Tamiya, Revell då dessa har alt för grova formfel.

Taksam för svar.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Spitfire bästa val om jag vill ha samma grundmodell

Inlägg av Andre B. »

Det bästa är nog om du ställer den här frågan på Britmodeller. De har två aktiva trådar som berör just Spitfire i 1/72. Men vad jaf förstått så är just Airfix vinnaren i längden...

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... 2nd-scale/

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fredrik Astlid
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 jan 2012, 14:30

Re: 1/72 Spitfire bästa val om jag vill ha samma grundmodell

Inlägg av Fredrik Astlid »

Jag har frågat på Britmodeller nu men tänkte att någon har väl ändå koll på 1/72 Spitfires inom Sverige?

Kortfattat:

Är Az Admiral Sword och CMR samma grund modell och form från just CMR (vilken kanske bygger på Hasegawa).

Är verkligen Airfix billigt och bra med tanke på skavanker som den nya VC som har vinge och fillet i samma profil där filleten skall vara ovanpå vingen vilket den gamla modellen gjorde. Är för tjocka grova vingar felaktiga roderpanellinjer samt djupa panellinjer något som gör att varje projekt blir ett stort åtagande i crosskitting och scratchande spacklande och ristande?
Skriv svar