Träfärg.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
ittotitto
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 jun 2014, 21:46
Namn: Renato Fontana

Träfärg.

Inlägg av ittotitto »

Om man vill efterlikna ett trädäck :mrgreen: på ett slagskepp ifrån WWII, om det nu fanns det överhuvudaget (Bismarck) vilken färg skall jag då ha. Ge mig tips om Humbrol, Valleio och som jag antar många andra, men ge mig tips!

Med vänlig hälsning
Renato Fontana
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Träfärg.

Inlägg av Viktor »

Ingen expert på området men det var nog ofta hårdträ och det grånar ganska fort. Så om det inte är nylagt så är väl en ljusgrå kanske lämplig.
Limma lugnt!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Träfärg.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Teakdäck grånar rätt snabbt.

Bild

Här är USS Massachusets trädäck som det såg ut när Stellan och jag var ombord 2007.
Det är visserligen ett museumsfartyg som legat still i åratal och inte ett aktivt fartyg med en stor besättning som man ibland håller sysselsatt med att skrubba däck, men jag tror ändå att bilden ger ett hum om en vettig träfärg.

Jag brukar blanda gult och ljusgrått och sen ev. justera med lite brunt.
Blanda till i en burk och gör tillräckligt mycket så att det räcker att bättringsmåla under byggets senare stadier.

Är man ambitiös kan man blanda till fyra närliggande nyanser av träfärg och sedan maskera enskilda plankor i fyra omgångar för att få ett trädäck som "lever", den s.k plank on plank metoden.
Det går att trixa i evigheter för att få till ett levande trädäck, men jag föreslår att du målar däcket i en färg och sedan kanske jobbar lite med torrpensling och washer för att skapa variation.
Notera också att nåtlinjerna, dvs, de tätade springorna mellan däcksplankorna, är grå, inte svarta.
På en modell med upphöjda nåtlinjer torrpenslar du fram dem. Är nåtlinjena försänkta tar man fram dem med en wash.

Inget entydigt enkelt svar tyvärr, men det handlar om att återge ett levande material...
Det blev rätt mycket facktermer också.
Fråga vidare om något är oklart.

Uffe
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Träfärg.

Inlägg av Ulf Lundberg »

PS. Använd för böfvelen inte Tamiyas "Deck Tan". Den är grön och ser förskräcklig ut.

Uffe
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Träfärg.

Inlägg av Stellan »

Snygg bild! Nästa passfoto...
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Träfärg.

Inlägg av Henrik R »

haha, nu ser jag vad du gör på bilden. Lite skön underton där Stellan :-)

För att svara på frågan hur jag gör så är det följande recept.
Gunze 79 sandy yellow med ett par stänk grå, samt om jag vill ha lite mer "blött trä" så kör jag i Gunze 27 TAN ca 10%
Skriv svar