Finns det någon som har schysst koll på KV vagnarna?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Peter
Inlägg: 37
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:31

Finns det någon som har schysst koll på KV vagnarna?

Inlägg av Peter »

Har precis införskaffat Trumpeters KV-1s/85 ( 01567 ). Är det någon som har koll på om denna vagn användes i strid eller om det endast var en prototyp.
Har sett lite bilder på KV:1s och den verkar ha detta torn samt chassi fast med mindre kanon (76mm?). Har även hittat bilder på KV-85:an och den verkar ha ett större torn samt 85mm kanon.
Såååå...någon som vet lite mer?

Tacksam för all hjälp =)

Med vänlig hälsning
Peter
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Finns det någon som har schysst koll på KV vagnarna?

Inlägg av Mahatma G »

Jodå, KV-1s användes flitigt från hösten 1942 och framåt. Det finns gott om bilder på den från exempelvis offensiven på karelska näset under sommaren 1944.
KV-85 var rätt sällsynt eftersom den var lite av en mellanmodell i slutet av KV-eran, innan JS-vagnarna kom under våren 1944. Den användes, men de flesta slogs ut redan under vintern 1943/44.

KV-1s var ett försök att göra en lättare och snabbare KV, men man upptäckte snart att allt som den kunde göra kunde redan T-34 göra, fast bättre. KV-85 blev experiment med 85 mm kanon, inför att utrusta T-34 med den kalibern. De första JS-vagnarna hade 85 mm kanon och samma torn som KV-85.
/G
Peter
Inlägg: 37
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:31

Re: Finns det någon som har schysst koll på KV vagnarna?

Inlägg av Peter »

Halloj!
Jodå, så mycket har jag också fått koll på men det jag lurade på var Trumpeters KV-1s/85. Den verkar ha Kv-1s torn/chassi men med ett 85mm eldrör. KV-85:an hade ju ett helt annat torn samt att den var lite bredare under själva tornringen.
Det känns som att denna KV-1s/85 är en ihopslagning av dessa vagnar, därav min fundering om det är en prototypvagn =)

/Peter
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Finns det någon som har schysst koll på KV vagnarna?

Inlägg av Mahatma G »

Av det jag läst om Trumpeters KV-1s/KV-85 har jag bestämt mig för att skippa den och hålla mig till de Eastern Express (av respektive typ) jag har. Det finns tydligen en del fel på just tornet.
/G
Peter
Inlägg: 37
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:31

Re: Finns det någon som har schysst koll på KV vagnarna?

Inlägg av Peter »

Mmm...fast frågan var om det är/var en prototypvagn, inte vilken sort du vill/kommer bygga, men tack för infon.

Med vänlig hälsning,
Peter
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Finns det någon som har schysst koll på KV vagnarna?

Inlägg av Öken-Erik »

Som jag har förstått det var KV-1s-85 (även kallad KV-85G) endast en prototyp.
Den använde ett KV-1s standardtorn med en 85mm kanon S-31.
Vagnen står fortf på Kubinka.

KV-85 hade ett breddat skrov för att kunnan acceptera ett större torn med en 85mm kanon D-5t. Tornet skulle senare komma att användas som bas för tidiga JS-85/JS-1.

Stäpp-Erik

CU@C4

www-c4-open.se
Peter
Inlägg: 37
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:31

Re: Finns det någon som har schysst koll på KV vagnarna?

Inlägg av Peter »

Helt rätt Erik! Jag hade totalt missat det där med KV-85G. Googlade på kv-85G och det stämde. Tack för hjälpen =)
Mvh
Peter
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Finns det någon som har schysst koll på KV vagnarna?

Inlägg av Öken-Erik »

Personligen hade jag nog inväntat Broncos KV-85 om det är denna du vill bygga.

Stäpp-Erik

CU@C4

www.c4-open.se
Peter
Inlägg: 37
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:31

Re: Finns det någon som har schysst koll på KV vagnarna?

Inlägg av Peter »

Aaa, naej, antingen blir det en 85G eller så blir det att " bakdatera " till en 1s.
/Peter
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Finns det någon som har schysst koll på KV vagnarna?

Inlägg av Öken-Erik »

Bakdatera isf tycker jag men ta reda på lite om förebilden då. Föreslår Niel Stokes KV bok (som jag tyvärr inte har) . Andra bra referenser är Tankograds KV serie (som jag har).

Stäpp-Erik

CU@C4
Skriv svar