Den stora tråden om Wentzels Hobby

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Krister L
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:26

Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av Krister L »

Som tvättäkta stockholmare (det är ju trots allt ipmsstockholms hemsida) så vill jag höra era åsikter om denna hobbybutik som i min värld är lika klassisk som tunnellbanan.

Minns själv som grabb i slutet av 80-talet när man lyckats tigga ihop ett par hundralappar för att köpa ett Esci-diorama. Öppna locket när man satt på tricken hem till förorten, både snälla och fiendegubbar, 2 stridsvagnar och telefonstolpar. Här ska byggas! (på den tid byggde man ju trots allt isället för att slänga upp skiten på hyllan).

Eller när man stod över disken och dreglade över Verlindengubbarna, en för 68kr, två för 120kr (fan, jag skulle inte ha gått på Mcdonalds mitt i mot innan!)
För att inte tala om Verlindenkatalogen som låg på disken, som i min värld var det enda aftermarket märke som fanns.
Köpte också min första och enda rc-bil på Wentzels i början av 90-talet, en Kyosho outlaw ultima truck för 2200kr (bilen och kvitto finns faktiskt kvar dock inte mycket av Verlindengubbarna).

Dock måste jag säga att nuförtiden så blir det inte många besök i butiken då jag tycker att den har blivit svindyr. Visst Wentzels ligger på en fancy adress i stockholm, men jag måste tyvärr numera tjäna ihop mina egna pengar och alternativen har blivit betydligt fler än på den gamla goda tiden.

Så låt höra stockholmare (gäller även er bonnläppar som bor utanför kommunen): Vad är åsikter om Wentzels?
Hyllningar, sågningar, gamla minnen, ja allt.

Mvh
Krister Larsson
Senast redigerad av Krister L den 15 mar 2012, 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av Robert A »

Är själv där någon gång i månaden. De har det mesta men som du säger på tok för dyrt för att jag köper några modeller där i alla fall.
Blir bara lite färger eller reservdelar till färgsprutan där numera. Kostar väl att ha så många anställda samt att adressen måste kosta skjortan!
Wentzels är numera en RC butik i mina ögon.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av Janne Nilsson »

Robert A skrev:Wentzels är numera en RC butik i mina ögon.
Lek i tanken med att du jämför ytan som det finns plastmodeller på med den yta du har R/C på?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av Nicklas Karlén »

Även om jag är icke stockholmare så har Wentzels en speciell plats i mitt hobbyhjärta. Det var från Wentzels jag gjorde mitt första postorder inköp, en Hasegawa P-3C Orion. Det var den butik man ville besök först efter ha besökt Mcdonalds, som vi inte hade på landet där jag bodde en gång i tiden.
Jag brukar sticka in näsan där när jag är i Stockholm, då den ligger bra till och det är lätt att hitta till för en som inte är så van vid Stockholms yttre regioner typ Solna, Huddinge eller liknade. Här finns det säkert de som har synpunkter på att det är två olika komuner men för oss utanför så är det "same shit, diffrent name".

Jag tycker också att dom har skapligt kunnig personal och jag har alltid fått ett trevligt bemötande när varit där och handlat. Det har heller aldrig varit någor problem med att få något hemskickat om dom vet att det är på väg in i butiken. Prisnivåerna på Wentzels har jag ingen egentlig uppfattning om men butikspriser i Sverige är generellt väldigt höga. Jag upplever ingen större skillnad på Wentzels eller plastkrämarna i trakten där jag bor, men utbudet på Wentzels är större vilket jag uppskattar.

Ett bra ställe helt klart.

Nicklas Karlén, Norrköping
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av Björn Fransson »

Brukar titta in till Wentzels några gånger i halvåret, har en del möten i Stockholm i jobbet, men försöker se till att jag har lite extra tid innan tåget hem går. Är därför glad att det fortfarande finns en svensk hobbybutik i centralt läge.

Utbudsmässigt tycker jag att de står sig väl jämfört med de affärer som fortfarande finns kvar, få (om någon) har så mycket att erbjuda. Vad gäller priser, kan jag inte påstå att jag tycker att det är orimligt dyrt. Visst kan man köpa billigare på Internet, men jag tycker att man måste ha respekt för hyresnivåer, personalkostnader etc. Jag har aldrig känt att jag betalat några överpriser och jag betalar dessutom gärna någon slant extra för att ibland kunna titta in i en "riktig" hobbybutik. Kalla mig nostalgiker eller bara fåntratt, men för mig är det något extra att botanisera bland kartonger, snarare än att bara scrolla nerför en webbsida.

Även vad gäller färg, PC och annat som alltid går åt (men som inte är lika kul att köpa), tycker jag att deras utbud är helt OK. Trevlig och - med tanke på bredden i utbudet - också kunnig personal är ett plus.
Senast redigerad av Björn Fransson den 15 mar 2012, 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av magnusf »

Så länge den här tråden håller en till största delen respektfull och trevlig ton och doftar lite lagom av butiksnostalgi får den vara kvar. Funkar det inte så låses den eller tas bort.

Hälsningar

Moderator-Magnus
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av Erik Liljegren »

Jag brukar försöka hinna in på Wentzels varje gång jag är i Stockholm. Det är kul att gå och kolla bland lådorna, på modellerna som står i montrarna och bläddra i böckerna om det är någon jag tycker verkar intresssant. Ibland köper jag något också. Wentzels var dessutom den första butik jag köpte något från via postorder, Wentzels och Brian Sheriff (minns någon den hobbyhandlaren i Skottland?) var mina leverantörer på den tiden jag bodde på "vischan".

Hobbex i Göteborg är inget tycker jag, Hobbycenter och Alfahobby/Kempes är mycket bättre.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag brukar bara handla färg och tillbehör från Wentzels numera (och ibland snacka lite skit med den trevliga personalen, förståss ;) ).

Men när jag var ung tonåring så var det Wentzels som gällde när man ville handla modell. Butiken kändes alltid lika sagolik...
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av Plasticbattle »

Wentzels is the sort of shop that probably means something to everybody that has visted it. I remember my first visits there around 2000 or 2001. I was so inspired by the display models, I stared at them for what my wife thought was an eternity. She still hates going there as it takes me so long to walk around it. It was always my ambition to have models on display there, from that time and thankfully I have some there today and am very proud considering some of the models that have been shown there over the years.
Considering the location and knowledgable staff, I dont see their prices so much more than other hobby shops or even Swedish internet sites. They have a pretty decent and varied stock ... and that is something that is getting less and less common today. As with many modellers, I have too much already stockpiled, so dont buy many kits there ... but I dont buy many in general either. I find it hard to leave it empty handed though ... with paints, brushes, plastic sheet & profiles, balsa & base wood profiles, glue, blades, books, etc, etc theres always something of interest. Im just glad its there and hopefully it remains for a long time. :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av Björn Fransson »

Kan komplettera mitt inlägg med lite nostalgi. Under uppväxten i Västsverige var Wentzels bara en avlägsen dröm, något man läste om i annonser i Allt om Hobby. Då låg Stockholm låååångt borta och när jag äntligen kom dit som plastinbiten trettonåring, missade jag Wentzels helt och hållet (däremot köpte jag upp hälften av plastutbudet på Stor & Liten).

Första besöket var faktiskt så nyligen som för fem år sedan. Men jag minns att det kändes stort, ungefär som om man som vuxen fick möjlighet att för första gången hälsa på Tomten.
Skriv svar