Den stora tråden om Wentzels Hobby

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av kallenordlund »

Boende på den lilla ön ute i havet (Åland) så är utbudet av hobbyaffärer aningen begränsat. Visst hittar man lite Revell-satser och någon enstaka Hasegawa i leksaksaffärerna men inget går upp emot besöket i en riktigt hobbyaffär.
Kommer ihåg när jag var grabb och farsan tog med mig till Wentzels och jag fick min allra första plastmodell, en Bf-109 i 1/48. Samma ställe där han fick sin första flygplansmodell av sin gamle man, någon gång i början av 50-talet.
Är till Sthlm ett par gånger i året och då brukar det alltid bli ett besök till Wentzels. Det blir inte alltid någon modell men bara känslan av att få strosa runt bland hyllorna och titta, känna och bläddra bland alla grejer är värt besöket. Det enda jag saknar är att själv få botanisera bland färgburkar, förtunningar, lim och allt annat smått och gott. Jag vill känna och fundera innan jag bestämmer mig och då får jag dåligt samvete för att jag tar upp personalen tid med mitt velande :lol: :lol:
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av Björn G »

Är i Stockholm ca en gång i månaden. Vårt stockholmskontor ligger i närheten, så jag brukar alltid försöka titta in om en halvtimme. Det är sååå trevligt att vistas i en riktig hobbybutik! Kul med alla modeller på display! Kul med det stora utbudet och den hjälpsamma personalen (jag har i vart fall alltid blivit trevligt bemött)! Även kul med den blandade publiken, vilket delvis kommer av butikens placering mitt i smeten! Senast jag var inne var det en äldre dam som på utpräglad stockholmska och med hög röst sade åt sina uppspelta barnbarn att de inte fick välja något militärt (på skoj - tror jag!). Därefter ojade hon sig hela vägen fram till kassan - "350 kronor!! Är det billigt för en gammal farmor!?"

Jag köper i butik när jag hittar en modell som jag letat efter. Sortimentet är ju faktiskt så bra som man kan begära, så det händer nästan var och varannan gång. Även om det är dyrare än på nätet stöder jag gärna de lokala handlarna. Hade varit kul om utbudet av "eftermarknadsprylar" varit större hos dessa (i vart fall borde de klara av att ta in det mesta av svenskrelaterade produkter, i synnerhet om de kombinerar butiken med näthandel).

Jag kan bara gratulera 08-orna till en trevlig butik.
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av Proosen »

En mycket trevlig butik att kolla runt i, har även spenderat en och annan krona där.
Har hunnit med att kolla en del genom åren, visst låg de på Mäster Samuelsgatan för läääänge sedan? I så fall har jag hälsat på på tre olika adresser.
Att som parvel kolla montrarna med färdiga byggen var bara så häftigt, ljusår från vad man själv byggde.


Niclas
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av kyrkis »

Hej!

Har handlat och besökt Wentzels ända den tiden då butiken låg i hörnan Mäster Samuelsgatan/Klara Norra Kyrkogata.
Där handlade jag min första Phantom, Revells F4B.
Nu förtiden blir besöken mer sporadiska, men det beror inte på priset på modeller, böcker m m.
Jag håller med Frank det är fantastiskt att kunna gå runt och dregla på alla fina modeller som ställs ut där.
Tycker att det är en av dom mer välsorterade butikerna i detta land och som det verkar, ännu så länge överleva näthandeln.
Det gäller ju t ex inte skivbutiker och musikhandlare där dom flesta lagts ner här i Stockholmsområdet just p g a näthandel.
Wentzels kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta!

kyrkis
Jens Tornblad
Inlägg: 113
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av Jens Tornblad »

Mitt första Wentzels-minne är från det tidiga sjuttiotalet när jag precis lärt mej läsa och fick en Wentzelkatalog i min hand. Det var som att få en smäll med en golfklubba i skallen när jag insåg att det här var en fysisk affär och att allt detta fanns i verkligheten.... Tjatet om ett besök startade omedelbart. Sen dess har jag alltid försökt besöka Wentzels när jag är i Stockholm. Nätshoppar i all ära men det är nåt speciellt med att klämma lite på grejorna...
En obyggd modell är också en modell...
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av Robin Nilsson »

Mitt första besök på Wentzels var i slutet av 70-talet när butiken låg på insidan och utsidan av Gallerian (ingång från två håll). Då köpte jag en ritning till jagaren HMS Visby utgiven av Föreningen Sveriges Flotta (fortfarande inte byggt den ....). Då fanns det även en massa tillbehör till modelljärnväg så jag köpte säkert lite sånt också. Jag har för mig att det doftade så härligt av modell/hobbyaffär. Innan jag åkte hit till Sthlm så satt jag på stadsbiblioteket i Arvika i tittade på annonser för hobbyaffärer, skrev ner adresser och tittade på kartan så att jag skulle hitta till alla dessa frestande butiker. På den tiden fanns det massvis jämfört med hur det ser ut idag. På 80-talet när jag flyttat hit så var det Wentzels och Harambee Hobby som besöktes flitigast med Stor&Liten på 3:e plats, då fanns det Italeri och Tamiya att välja på, nån gång emellanåt dök det upp Heller eller Revell. Med Verlinden (Wentzels) så blev det spännande för nu kunde man göra andra varianter av Italeris och Tamiyas basutbud, jag hade en lapp i fickan för att hålla reda på vad jag redan köpt för att undvika dubbletter. Sen hittade jag Academy (Wentzels). Sen small det till rejält med flera resingjutare och udda tillverkare (Toy Soldier tillhandahöll dessa härligheter), sen blev det Military Modelling med handlare i England och sen kom Internet. Nu de sista åren så väller det in modeller från Kina och näthandlarna står som spön i backen, datorskärmen är titthålet in till en gigantisk virtuell galleria där det finns fler handlare än jag någonsin kunnat drömma om ;-)
tjo
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av ecafrze »

Jag hoppas att Wentzels och liknande butiker får många år av framgång framöver! Det är tillräckligt svårt att få in nytt blod i hobbyn som det är, Wentzels lockar säkerligen både en och annan att börja med modellbygge. Dessutom har de kunnig personal. Jag tycker helt enkelt att de känns prisvärda!

När jag var yngre så var det alltid besök på först Stor & Litens plastmodellavdelning och sedan Wentzels som min mamma lockade med när man skulle in till stan och köpa kläder eller nåt annat tråkigt.. Så fort jag kom in innanför dörrarna på Wentzels så har mamma berättat att de ställde fram en stol till henne, som hon kunde sitta på medan jag och lillbrorsan sprang runt och tittade på modellerna. Underbara minnen!!
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
TomahawK
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:51

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av TomahawK »

Wentzels har jag inte besökt på åratal men den affärn kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta.
När jag var yngre handlade jag en hel del av mina rc-bilar där.
Det var där jag såg dom första militära modellerna, i montrarna mot gatan och den stora vid trappan till dörren.
Givetvis handlades den första militära modellen där och många efter följande likaså och på den tiden var dom inte dyra, det gick att hitta schyssta Tamiya modeller för 110-150kr.
Likaså rc-bilarna hade bra priser.
Det var alltid en skön känsla att kliva in där, insupa atmosfären och bara njuta.
Är lite sugen på en rc-buggy nu och kollade in deras online sida och jag tycker att rc-bilarna ligger bra till i pris idag med.
Hoppas Wentzels finns kvar för evigt :)
Affärn ligger ju bra till och fungerar säkert som en bra inkörsport för nya byggare, rc:are, rallare mm.
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av AndersR »

Vad mycket enklare allt har blivit.
Man går till ett ställe, plockar ihop det man villa ha, betalar i kassan och åker hem. Snabbt och enkelt.

Jag kommer ihåg en tid när man, förutom Wentzels där bakom Åhlens, också var tvungen att kolla in ytterliga ett par tre välfyllda hobby/leksaksbutiker samt välsorterade hobbyavdelningar på tre varuhus innan man tog beslut om vad man skulle lägga sina slantar på.

Och då hade man inte ens vågat sig från citykärnan och ut på malmarna med oaser som Tors Hobby, Hobbyborgen eller Claestorpsboden för då hade uppgiften blivit övermäktig.

Behövde man dessutom stärka sig i sitt letande var man tvungen att nöja sig med en varmkorv med bröd från en gubbe med låda på magen för någon McDonalds eller liknande fanns inte att finna hur noga man än letade.

Om jag saknar den tiden? Gissa!

/Anders
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: Den stora tråden om Wentzels Hobby

Inlägg av mirkobayerl »

Hej
Ja vem har inte fina minnen ifrån Wentzels....I Linköping hade jag Borgs hobby som man vallfärdade till och köpte sina Airfix påsar på lördagsförmiddagar ...dock ett minne blott :P
Väl uppe i Stockholm blev det ofta Wentzels...det var här man lämnade in sina alster för kritik....Då var Krister Öijdne ( stavas det så ? ) en stor mentor...och vem minns inte när man tappade hakan när HP kom in med sitt öken diorama... :shock:
Har alltid fått god service och enormt trevlig och kunnig personal., Janne, Gert och Johan bara att nämna några...
Har saker inte funnits inne har det fixats fram på något eller annat sätt.
Kommer ihåg en man , som kanske var släkt till Janne - som sedemera fick nedsättning på arm...han var alltid där med sin torra humor ( passade mig ) och var rakt på... Vet inte om det är känsligt att nämna honom , men han var Wentzels för mig likaså....

Länge leve Wentzels med Janne i spetsen !!!! Tack för alla fina år man har dreglat där...

Gert har oxå varit enormt hjälpsam och kunnig vad man än velat ha info om...en inventarie :) kan det mesta...
Men det var lördagar på Borgs Hobby i Linköping allt startade på allvar..ohhh det luktade något alldeles speciellt där..och en tystlåten farbror bakom disken som gick och pratade i slowmotion....Här köpte man sina påsar...byggde dem på en timme , målade dem i två timmar, studerade dem i tre och sprängde dem med kinapuffar efter två - tre dagar....bang !!!!!
Vi ska skatta oss lyckliga att vi är såna nördar och har det intresset vi har !!!!!
Mirko
Skriv svar