"Avgasfläns"

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

"Avgasfläns"

Inlägg av Håkan F »

Hej
Håller på med detaljering av en Merlinmotor i 1/24.
På alla utställningsmotorer jag sett har man skruvat plattor för avgasutsläppen.
Har försökt skapa sådana plattor i plasticard men det vill inte bli 12 likadana... :evil:

Nu har jag därför frågan om någon av er tillverkar eget fotoets?
Etsmönstret borde ju gå att få likadant repeterat och brickorna är ju ändå plana.
Jag kan leverera en datafil med rätt storlek på bitarna.

Någon som är intresserad?

Med vänlig hälsning / Håkan Frid
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Funkar det inte…

Inlägg av jonaszett »

bara med att skriva ut på papper ?
eller om man vill ha tjockare, papper klistrat på pc?
det är väl inte mer än ca 3x5mm vi talar om
Z
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: "Avgasfläns"

Inlägg av Lars Befring »

Jag har hört att Brengun gör custom-ets...

http://www.brengun.cz/about-us

Jag vet att Eduard gör det, men har hört att B är lite bättre när det gäller små serier eller enstaka prylar

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: "Avgasfläns"

Inlägg av SvenYoung »

Jag har använt både Eduard och Hauler för custom-ets, och det har funkat bra.

Hauler behärskar engelska bättre, dock, men båda levererar med god kvalitet. Jag tror att hauler är enklare att jobba med när det gäller små serier.

I båda fallen behöver de CAD ritning eller motsvarande för att utföra arbetet.

Emil Juhl (nås här på forumet) höll föredrag på C4 förra året om hur man gör eget ets, det är inte så komplicerat som man skulle kunna tro.

Utrustningsinvesteringen ligger på ca 2000 - 2500 SEK initialt (förbrukningsmaterial som kemikalier och plåtar ej inräknade), men se'n har man så man kan göra det själv vilket ju är praktiskt.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: "Avgasfläns"

Inlägg av Håkan F »

Skriva ut på papper och limma detta som mall på pc har jag provat.
Visst blir det små bitar men ögat är så förbannat känsligt för olikheter. Svårt att få till radier mm så det blir lika. Hittills ingen framgång...
Ska kolla upp etsspåret, tackar för kontakttipps ovan, parallellt med att jag även provar plan-B att skriva ut på dekalfilm och försöker med sax, skalpell, fil och vad verktyg jag lyckas hitta skapa 12 likadana små plastbitar.
Med vänlig hälsning / HåF
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: "Avgasfläns"

Inlägg av Robin Nilsson »

Annat förslag som kanske skulle kunna fungera.
Gör en mall av mässingsplåt (minst 1 mm tjock), gör ett (helst två) små hål för små skruvar. gör hål i en bit plasticard och skruva fast den på plåten. Forma försiktigt plastbiten efter mallen (klipp, fila, slipa med sandpapper).
Jag var på väg att fråga hurpass säker du är på att delarna är exakt lika i skala 1:1 men om det är små skillnader så har de försvunnit i skala 1:24

Om du kan löda så skulle du kunna löda två små stift i hålen istället för skruvar ....

/ Robin
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: "Avgasfläns"

Inlägg av Håkan F »

Bifogar ett bildexempel. Oklart om det är exakt rätt Merlinvariant men det duger.
De är de oranga plattorna jag ska skapa, möjligen i en förenklad variant men likformad.
Bild

Att slipa mot en mall är i sig en god ide, dock får jag ett hål som måste fyllas och slipas men det är nog ett mindre problem.
Får leta i råmaterialhögen....

Eller försöka forma en "pepparkaksform" av något tunt stål och stansa ut bitarna...

Med vänlig hälsning / Håkan F
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Det borde kunna gå att ”fräsa”

Inlägg av jonaszett »

i en sån här
http://www.gravotech.se/is200.html
du ska kunna köra in en DWG fil i denna typ av maskin och sedan gravera ut formen.
kolla med reklamgravörer "tänk" pennor småskyltar odyl.
Jag har en men har aldrig fått den att funka som den ska (för lite tid att lära nåt nytt) men jag har läst så ska det gå att köra in en cadfil i apparaten iaf borde det gå att skapa formen i programvaran till maskinen


http://www.gravotech.se/images/gravogra ... 00_230.jpg
Z
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: "Avgasfläns"

Inlägg av Robin Nilsson »

Pepparkaksform & stansning -> fila till änden av en stålstav till rätt ytterform, gröp sen ur toppen försiktigt med slipstift i en Dremel eller liknande. När "skålens" kanter är lagom tunna, säg 0,2-0.3 mm så kan du pressa in markeringar i plast, stansa igenon kan du nog glömma men det borde bli märken som duger som styrning för att forma med fil/sandpapper efteråt.
Personligen skulle jag satsa på en mall med stift.
Fast en sån där gravyrmaskin låter ju som något man måste ha ..... ;-)
/ Robin
Skriv svar