Är det någon som har tips om resingjutning?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av bergwall »

Hej,

Jag kan passa på att dela med mig av vad jag kommer ihåg sedan sist när gjutning och luftbubblor avhandlades. Att man kan få ur en del luften genom undertryck var ingen nyhet för mig men att de större firmorna sedan blåser på med övertryck och krymper de luftbubblor som man inte luckats få ut, var något nytt. Detta kan åstadkommas med t.ex.

Bild

http://www.jula.se/fargtryckfat-10-l-8bar-082008

Om man nu vill vara avancerad, (man behöver en kompressor också : / ). Själva färgsprutan kan man ju anväda till annat (än resingjutning).

Jag har haft viss framgång att eliminera luftbubblor genom att pudra formarna med Barängens (barn)rumppuder också. Klak kanske fungerar lika bra. Jag vill dock minnas att det hade bäst effekt första gjutningarna.

Jag skulle nog också uppmuntra till en CAD-övning på de där däcken. Förhållandevis enkla operationer (en "revolve" och några "pattern").

//R
Senast redigerad av bergwall den 12 maj 2014, 14:45, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Robin Nilsson »

För att fylla ett 10-litersfat med 8 bar fort så behövs en kompressor med stor tank (helst 20 liter men då måste kompressorn ändå fylla på med mer luft). Ett knep skulle då kunna vara att fylla på med annat okomprimerbart i fatet (t.ex. träklossar, brädstumpar) för att minska luftvolymen.
Behovet av snabbhet beror ju på vilket resin man använder och hur snabbt det börjar bli segt vid härdningen. Sen gäller det att silikonformen inte har håligheter för kan den eventuellt också deformeras ;-)

/ Robin
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Lars Befring »

Vid mina besök hos CMR så kunde man se ett par saker:

1. Endast undertryck, enligt uppgift skapade övertrycket problem med den resin dom använde.
2. Precis som Robin sa så fyllde man ut vacuumkammaren med träklossar för att minska volymen vid gjutning.
3. Man använde väldigt enkla kamrar, typ stabil trälåda med tjockt plexi som lock, antagligen så bygger man nya allteftersom behovet uppstår.

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Janne Nilsson »

Fördelen med undertryck är att det imploderar istället för exploderar.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Robin Nilsson »

Nackdelen är att det är krångligare att åstadkomma ....
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Janne Nilsson »

Robin Nilsson skrev:Nackdelen är att det är krångligare att åstadkomma ....
/ Robin
Varför skulle det vara krångligare?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Robin Nilsson »

Hitta vakuumpump ?
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Emil_Juhl »

Jula
Mvh
Emil Juhl
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Robin Nilsson »

Emil_Juhl skrev:Jula
1299:-
Kompressorn finns ju redan ....
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Är det någon som har tips om resingjutning?

Inlägg av Janne Nilsson »

Vakuumpumpar är inte svårt att hitta. De är bara dyra eftersom det krävs hög kapacitet för att skapa vacum i en vakuumkammare på 10-30L på under 90 sekunder.

Jag är inte säker på detta, men även om man enligt mätaren kan få ut 8 Bar ur en kompressor så kanske den inte klarar att pressa in dessa 8 Bar i tryckkärlet? Vet inte hur många bar mån måste upp i för att trycka ut resinet överallt?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Låst