Kompressorläckage?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Kompressorläckage?

Inlägg av Snussugen »

Någon mysko gulbrun vätska har börjat läcka ur min kompressor.

http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... 2000033783

Det verkar komma från den stora silverklumpen med röd kork. Vad kan ha orsakat detta, och hur åtgärdar jag det?
Det kanske är normalt, men tar det säkra före det osäkra och frågar folk. :)

Trodde det berodde på att jag glömt tömma den på kondensvatten, men när jag öppnade ventilen så kom inte en droppe ut.

Förvirrande maskineri.
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Robin Nilsson »

Låter som kompressor-olja ....
Den röda korken borde vara oljepåfyllningshålet ...

Har den körts så att den blivit väldigt varm (så att nån packning havererat) ?
Har du råkat fylla på för mycket olja ?
Prova att dra åt skruvarna runt kåpan som den röda korken sitter på lite försiktigt (inte tokdra så att du råkar spräcka kåpan !!) Det ser ut att vara fyra skruvar ...
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Snussugen »

Jag har inte fyllt på någon olja alls, trodde inte det behövdes.
Det längsta jag kört den hittills är cirka 25-30 minuter. Stänger alltid av med knappen när jag är färdig.

Ska se om jag kan hitta ett lämpligt verktyg att dra fast skruvarna med... tycker gott de kunde vara fastskruvade när man köper möget, så sitter de inte fast så blir jag förvånad. :) Den rubbas inte en millimeter när man försöker med tassarna i alla fall.
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Snussugen »

Den genomskinliga muttern som sitter på silverklumpen verkar vara oljefylld. Ska den se ut så här?

Bild

Bild
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Robin Nilsson »

Det borde stå i instruktionshäftet hur högt oljenivån ska stå.
För lite -> ökat slitage på kompressorn
För mycket -> olja i utluften (tokmycket olja kanske eventuellt möjligen kan "låsa" kompressorn ....)

Det jag tänkte med skruvarna var ifall någon vibrerat loss eller att packningen kanske komprimerats när komperssorn körts en stund ...

Kan du prova att hålla hushållspapper runt "skarven" där kåpan sitter mot själva kompressorhuset och kanske se var oljan kommer ut ?
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Snussugen »

Verkar inte ha rätt verktyg för de där skruvarna.. men ingen av dem verkar sitta löst. Hm.

Läckaget verkar sitta i skarven direkt under den genomskinliga muttern.. öh.. alltså .. underifrån silverklumpen. Haha, jag är så korkad när det gäller att förklara. Tar en bild istället. Härifrån kommer läckan, knepigt att ta kort:

Bild

Bild
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Robin Nilsson »

Om det inte läcker alltför mycket så tror jag inte att du behöver oroa dig. Hur mycket har det kommit hittills ?
Verktyget du behöver är en sex-kantsnyckel, kallas in-kant ibland (troligen inte samma dimension som IKEAS lilla nyckel). Brukar finnas att få tag på nästan överallt.
Om de läcker mycket så skulle det nog gå att få tätt med "packning på tub) en sorts klet som härdar. Öppna, tvätta rent, lägg dit kletet, skruva ihop igen men om du inte känner dig riktigt händig så ska du nog låta bli. Det borde inte vara svårare än att "meka moppe"

Om kompressorn är ny så kanske du kan gå till Biltema och fråga/klaga ?
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Snussugen »

Det låg en liten pöl på modellbordet i morse bara. Det verkar inte ha läckt mer sedan jag torkat bort det. Jag är bara rädd att det börjar igen om jag sätter igång den... kollade även luftfiltret eftersom manualen nämnde något om att det ska vara rent, och det är mycket rent... såååå. Fattar inte.

Passar på att rätta mig själv, oljan verkar inte vara gulbrun.. den ser mer gulgrön ut nu.

Och varför kommer det inget kondensvatten när jag skruvar bort dräneringsventilen? Borde ju ha kommit någon skvätt åtminstone...
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Robin Nilsson »

Om det inte varit så fuktigt i luften du komprimerat att det bildats kondens i tanken så finns det inget vatten.
Jag har dålig koll på när kondensen faller ut i tanken, om det bara beror på komprimeringen eller om det krävs att tanken och luften inuti den kyls ned.
Ditt jobb är att se till att tömma kondens någorlunda regelbundet, finns det inget så är det inte mer med det ...
Ställ ett litet tråg under droppet så blir det lättare att ta hand om. Om det inte börjar flöda mer så tror jag du kan ta det lugnt ...

Se bara till att det inte blir för lite olja i kompressorn för det kan bli dyrt ...
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Snussugen »

Hur märker jag att det är för lite olja? :/

Det flödar inte men det kommer ut väldigt små mängder, så läckan har inte slutat helt... manualen säger inte ett pip om oljemängd, så kan inte vända mig till den.

En bättre bild på var läckan kommer ifrån:

Bild
Live & let dry.
Skriv svar