Kompressorläckage?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Snussugen »

Behöver lite förklaring angående "tryckregulatorn".

Manualen säger att den ska vara "stängd" när kompressorn inte används. Vilket anser den är stängd? När mojängen är vriden fullt mot- eller medurs? För "stängs" den så .. hur kommer då luften ut? Man ska väl inte stänga av den med massa luft i?

Heh...
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Robin Nilsson »

Oljenivå: Om du inte har fyllt på den så är den fylld från fabrik och då kan du nog anse att den nivå som är just nu är rätt (eller snarare alldeles under max-nivån). Rita av "titthålet" i instruktionsboken så att du kommer ihåg hur högt oljan ska stå (rund ring med ett streck tvärs över på "rätt" höjd).

Tryckregulatorn: Jag tror att det handlar om ett fel i översättningen. Det är tryckströmbrytaren som ska stå i läget Off. När komperssorn går så vrider/trycker/lyfter du den till det andra läget så att kompressorn stannar. Orsaken är att det är onödigt ifall kompressorn startar emellanåt för att fylla på den luft som eventuellt läckt ut.
Regleringen för det tryck som kommer ut till snabbkopplingen har inget med saken att göra.
Däremot kan du gärna ta bort slang och kopplingar som du kopplat in i snabbkopplingen om kompressorn ska stå oanvänd, det minskar risken för att råka vara våldsam mot kopplingarna ifall man baxar omkring kompessorn eller ställer nånting tungt bredvid den.

/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Snussugen »

Tack för svaren!

Hittar absolut ingenting om något "titthål" i instruktionsboken om oljenivåer, ej heller någon ring med ett streck tvärs över. Har ändå lusläst den nu.

Häxkonst.

Men bra att veta att de bara översatt fel om tryckregulatorn. Kan slappna av lite i alla fall. :)
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Snussugen »

Mer läckage över natten efter gårdagens användning, om än väldigt lite. Tror inte detta är normalt.
Live & let dry.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Efter att ha legat sömnlös flera timmar de senaste nätterna

Inlägg av jonaszett »

Efter att ha legat sömnlös flera timmar de senaste nätterna och grubblat på ditt kompressorproblem ;) ;)
Har jag en fundering som du kunde testa.
Om backventilen inte är riktigt tät skulle det kvarvarande luften i tanken gå bakvägen in i cylindrarna och ner i vevhuset och därmed trycka ut oljan vid skarven där det läcker.
Det här är enkelt att kolla.
Nästa gång du använder kompressorn så:
1 töm trycket i tanken helt när du är klar.
eller
2 skruva bort ollepåfyllningshatten (den röda)
om det läckt efter nästa natt är det iaf. Inte backventilen som är problemet
Om det är problemet så reklamera kompressorn nästa gång du är på Biltema du kan säkert ringa först och förklara problemet Biltema brukar vara lätta att reklamera hos.
du borde då få en ny backventil eller en ny kopressor.
Gängtejp har du väl kvar???
Z
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Snussugen »

Tack för svaret!

Så.. använda kompressor - stänga av - skruva bort röd hatt - kolla om det läckt något dagen efter?
Live & let dry.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Björn B »

Varför krångla till det. Det ska inte läcka olja PUNKT.

Det spelar ingen roll var felet är ta tillbaks den till Biltema. Dom brukar inte krångla med trasiga saker.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Snussugen »

Den läcker fortfarande... den verkar läcka luft också i den där mässingsaken man kopplar in hela airbrush-schabraket i. Den startar upp var tredje minut under användning ungefär, även om det är kvar luft i tanken. Låter man den fylla på luft och sedan stänger av så är den tom efter ca 10-15 minuters arbete, och man måste starta om kompressorn - och den dånar ju en del.

Nog måste den vara trasig? Ska den verkligen hålla på att läcka olja och luft och starta om och ha sig? Tänkte gängtejp för att åtgärda åtminstone luftläckaget i mässingsaken, men där finns ju inga gängor. Den har å andra sidan gjort så sedan jag skaffade den - så från början antog jag att det var normalt.

Ugh.
Live & let dry.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Håkan F »

Du har rätt att det inte står något i manualen om oljenivån.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 67_man.pdf
Däremot står det att det ska bytas olja var 10e driftstimma, men inte hur mycket det ska vara eller av vilken sort. Biltema....

Tycker också du ska lämna tillbaka den om den läcker olja och luft som du säger.
Affärer som säljer lågprisprodukter brukar inte kunna bråka med kunderna för då får de dåligt rykte på riktigt...
Passa på att fråga om oljenivå och sådant när du ändå är där, men jag tror inte du får några vettiga svar. :?

I manualen finns däremot ett avsnitt 10.4 som handlar om hur du ställer in tryckströmbrytaren.
Har du ställt den med för liten skillnad mellan start och stopp får du just effekten av att den startar ofta.

Om du menar att det läcker i själva snabbkopplingsanslutningen kan det vara så att du inte lyckats få ihop den ordentligt men även att det är tillverkat billigt och fel.

Med vänlig hälsning / Håkan F
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressorläckage?

Inlägg av Snussugen »

Tack för infon, Håkan!

Ja det här var ju hopplöst... att de inte ens kan nämna vad för slags olja man ska hälla i, eller hur mycket.

Jag tycker inte den är värd att försöka byta ut ens, delvis för att jag finner den tämligen dryg att arbeta med (jag förstår mig verkligen inte på maskiner)... men även för kvittot som verkar vara bortslarvat.

En ny liten sak hade jag velat investera i. Något simpelt. Helst ska den bara ha av/på knapp. Jag får väl kika runt lite.
Live & let dry.
Skriv svar