Jaså, det är här ni är!?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Jaså, det är här ni är!?

Inlägg av MartinN »

Jag tyckte väl att det var lite öde på förra forumet. Jag är som vanligt en usel byggare men som så ofta har jag rotat i mitt bildarkiv. Inga pärlor i dag men en del som kanske kan roa några kommer här.

Först har vi en bild från Cottbus. Lite slitet museum men trevligt. Väl värt ett besök. Känner ni igen figuren på fenan? Har var väl en liten DDR-kille om jag minns rätt.
Bild

Berlin-registrerad Buick. Årsmodell? Vet inte men kanske 53? En snygging är det i alla fall.
Bild

En T-44 i Skandiahamnen, Göteborg. Mäktig sak - särskilt när man är helt nära.
Bild

Här är en traktor till Johan. Danska västkusten för några år sedan.
Bild

Nymålad eller kanske helt ny Komatsu.
Bild

En inte lika ny vad-det-nu-är...åkkomforten är nog inte särskilt hög.
Bild

Frühstück är ju grymt viktigt och jag föredrar tysk sådan framför t.ex. italiensk
Bild

Tag der Öffnen Tür (eller något liknande) på en bas i norra Tyskland för ett par år sedan.
Bild

Bogbil från basen ovan.
Bild

Det här kan ju få bli en tävling. Vad föreställer bilden? Och i vilket land finns motivet?
Bild

Bilen som Heydrich färdades i när han utsattes för attentatet som gjorde honom dödligt sårad. Berlins tekniska museum.
Bild

Två bilder på GM-dieslar i Kroatien, Split respektive Zagreb. Bilderna är inga höjdare men jag minns ljudet!
Bild
Bild

Karlshorst - platsen i östra Berlin där stilleståndsavtalet skrevs på 1945. Ett litet museum som är lite anno dazumal men det hör liksom till.
Bild

Ja, det här ser ju ut att vara någon sorts Sherman, mer vet jag inte. Den fanns i alla fall vid Zeppelinmuseet i Tönder. Intressant ställe om man är lite nördig. Hangarrester i skogen om man letar lite.
Bild

Tre bilder från Finow några mil nordost om Berlin. Intressant museum med lite av varje. En hel del flyg men även en del fordon som synes. Härligt fulsnygga tycker jag.
Bild
Bild
Bild

Så här glad blir man av att flyga Spitfire. I varje fall om platsen är Duxford.
Bild

Kvällsljus, de flesta har gått men de sista entusiasterna njuter av starter i kvällningen. Duxford.
Bild

På Rygge har man kunnat njuta av fina flygdagar de gånger jag varit där. Lite annorlunda.
Bild

Ja, att detta också är Rygge och Norge är väl en onödig uppgift.
Bild

Kul att vara här!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jaså, det är här ni är!?

Inlägg av Stellan »

Visst är det kul att vara här! Trevliga bilder, gillar stjärtpylonen på Seaking-helikoptern.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Jaså, det är här ni är!?

Inlägg av Björn Fransson »

Välkommen hit! Och sköna bilder som alltid! "Frühstuckskommando" är ju underbar! Och visst var mannen på MiG-fenan en äkta DDR-Bürger.

Den okända bilden vete sjutton. Känns marint. Först var jag inne på svävare, men är inte så säker på det.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jaså, det är här ni är!?

Inlägg av Stellan »

Missade att det var tävlingsdags; norsk Sea King men om den befinner sig i annat land vid fototillfället vet jag ju inte. Förståss...
Stellan Schroeder Englund
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Jaså, det är här ni är!?

Inlägg av MartinN »

Helt rätt, Stellan, en norsk Sea King och den fanns vid tillfället på Rygge.
Frågan är vad du skall få i pris. Jag får fundera på det.

Men jag håller med dig om att man kan tro att det är något marint, alternativt en närbild på en gammal Airfix, Björn.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Jaså, det är här ni är!?

Inlägg av Björn Fransson »

Haha! Nitarna är ju underbara! :)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jaså, det är här ni är!?

Inlägg av Stellan »

Tjohoo, jag hade rätt (gör en liten dans här hemma):) Man kunde tro att det är en SK från Airfix, hehe!
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar