Målning av bilmodeller

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Sobriquet
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 maj 2014, 13:53

Målning av bilmodeller

Inlägg av Sobriquet »

Hej!

Jag har byggt lite bilbyggsatser tidigare, men aldrig lagt så mycket tid på målning av dessa. Har bara penselmålat med Humrol-färg. Nu vill jag komma igång mer på riktigt.

Så min undran är, hur brukar man gå till väga, steg för steg?

När det gäller karossen har jag fått uppfattningen att man:

1. Tvättar bort ev. fett på plasten.
2. Ruffar upp ytan med sandpapper. (Vilken grovlek?)
3. Grundar med primer
4. Lackar många tunna lager i valfri kulör
5. Klart (?)

När det gäller övriga detaljer som motor, instrumentpanel osv, grundar man även här med primer?

Kanske finns det redan bra trådar i forumet som besvarar mina frågor, men jag hittade inget när jag sökte.

Hoppas på att kunna lära mig! :)
Krister Sjöström
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:39
Ort: Malmö

Re: Målning av bilmodeller

Inlägg av Krister Sjöström »

Jag har ju byggt en och annan bilmodell och brukar följa denna arbetsgång.

1. Limma på alla separata karossdelar som skall lackas i samma kulör såsom kofångare mm. Slipa bort alla gjutskarvar och matta ner plasten. Tvätta med diskmedel och mjuk tandborste, se till att få bort allt slipdamm i dörrspringor.

2. Prima med lämplig grundfärg. jag använder helst Tamiya Fine Surface Primer, vit eller grå beroende på kulör på lacken. Slipa eventuellt med fint våtslippapper.

3. Lackera med lämplig färg. Jag har två olika alternativ.

a. Sprayburk. Värm sprayburken i varmt kranvatten. Damma på tre tunna lager med ca tio minuter emellen. Lagren skall vara väldigt tunna, först på tredje lagret skall det börja täcka. Detta gör att färgen får bättre fäste och minskar risken för rinningar. Efter 20-30 minuter, lägg på ett vått lager färg, precis så tjockt att färgen flyter ut och blir blank. Vänta 20-30 minuter och lägg ett vått lager till. Jag använder mest Tamiyas AS sprayburkar så annat fabrikat kanske kräver andra torktider

b. Airbrusch. Med airbrusch gör du samma som med sprayburk men får tunnare lager, därför kan det behövas fler lager innan full täckning uppnås. Ger bättre kontroll över mängden färg och var den hamnar. Mindre risk för rinningar och apelsinskal.

4. Eventuell klarlack, läggs på på samma sätt som lacken. Eventuella dekaler monteras innan klarlack.

5. Polering entuellt våtslipning för att få perfekt glans.

6. Tvätta av all färg med lämplig metod och börja om från början.


punkt 6 är ju inte obligatorisk men blir nödvändig oftare än önskvärt :)


Krister
Blankt är fint
Sobriquet
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 maj 2014, 13:53

Re: Målning av bilmodeller

Inlägg av Sobriquet »

Tack för svar!! :) Mycket informativt!

Vad är poängen med klarlack? Att skydda dekaler? Förbättra ytfinish? Både och? Blir lackeringen känsligare utan klarlack?

Brukar du även använda primer på delar som inte ska ha karossens färg? Typ ratt, motor och övriga detaljer?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Målning av bilmodeller

Inlägg av magnusf »

Jag är primerdiggare: jag primar i stort sett allt som ska målas senare. Färgen fäster bättre och man har en enfärgad yta att börja med.

Jag är ingen bilbyggare dock men det är en helt annan sak...

Hälsningar

Magnus
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Målning av bilmodeller

Inlägg av Robert A »

En bra generell guide på målning av bilmodeller, vid klarlackning är det samma steg: små lätta duschar följt av en tung för att få blänket med pauser emellan duscharna.
Klarlacken är för att skydda dekalerna med även ge dem samma yta som övrig lackering. Om du gillar sprayburkar är tamiyas TS färger att rekommendera.

http://www.hiroboy.com/catalog/paint_guide.php
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Målning av bilmodeller

Inlägg av Robin Nilsson »

en annan fördel med primer är att en jämn och enhetlig färg avslöjar de missar man nästan garanterat gjort, små lim-märken, skador, sånt man glömt att slipa eller inte slipat tillräckligt bra ...
/ Robin
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Målning av bilmodeller

Inlägg av Stefan S »

Som vanligt när det gäller modellbygge kan man göra på olika sätt. :) Så här gör jag (ungefär).

Efter att jag gjort karossen färdig, satt på spoilers, skärmbreddare etc så går jag över och slipar bort alla små skarvar efter gjutformen. Bygger ju nästan bara Aoshima så dom skarvarna är små och är oftast väldigt bra placerade så det blir inte mycket till slipning. Slipar inget mer på karossen.

Använder inte nån primer utan sprayar med Tamiyas sprayburkar direkt på karossen och om det bara är en färg så avslutar jag med några lager med deras klarlack. Sen får det hela torka en vecka eller två innan jag ger mej på med fint slippapper och efter det rubbing eller liknade för att avsluta med vax.

Håller på med en svart VIP bil nu och att få till lacken på den bilen är inte det lättaste, allt syns på en svart lack :twisted: .

Sen återstår ju bara att sätta på kromlisterna, tur att Bare-Metal finns :)


Stefan
Krister Sjöström
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:39
Ort: Malmö

Re: Målning av bilmodeller

Inlägg av Krister Sjöström »

Som sagt så kan man göra på många sätt. Tamiyas sprayfärger är gjorda för plast och fäster därför bra utan primer. Köper man andra sprayburkar är så är primer ett måste. Att matta ner plasten först ger också lite extra bett till färgen.

En annan sak är att Tamiyas sprayfärger är lite genomskinliga och påverkas av underlaget. Röd blir t ex helt olika på vit eller grå primer. Dessutom så syns det om inte hela karossen är gjuten i samma färg.

Chassi primar jag inte men inredningar som jag oftast airbruschar med akrylfärg brukar jag prima.

Krister
Blankt är fint
Skriv svar