Hobby Boss Strv 122

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
BrianKuehn
Inlägg: 167
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:53
Namn: Brian Kuehn
Ort: Handen, Stockholm

Hobby Boss Strv 122

Inlägg av BrianKuehn »

Ja, jag har smittats av Hobbyfesten på Arsenalen. Lika bra erkänna!

Är HB 122 det enda alternativet ute på marknaden fortfarande?? Finns det konverterings satser mm eller går det att köra direkt från lådan? Jag vet att det finns en del fel att akta sig för men förutom det är det en bra alster?

Vilka Vallejo färger använder man bäst för kammot?

Jag har även dammat av min 103C...

Jag får väl säga som det är, om Magnus Fridsell kan ändra sig kan jag väl det oxå...
Brian Kuehn
Vanlig, dödlig, störandetyp
There is nothing like the smell of Tamiya in the morning...
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Hobby Boss Strv 122

Inlägg av SvenYoung »

Hej Brian,

Kul att du också blev biten av pansar :-)

Som du säger så har HB's 122:a ganska mycket fel, men så klart den går att bygga till en fin modell med lite kärlek.

Den absolut bästa lösningen vore att köpa Tamiyas Leopard 2A5 (eller A6) kombinerad med HKCW (Hong Kong Creation Workshop) konvertering i resin (som tvärr är OOP, men kanske går att hitta på ebay).

Andra varianten vore att kombinera HB's modell med Tamiyas, och bara använda HB's delar för konverteringen.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Hobby Boss Strv 122

Inlägg av Mahatma G »

Om du kan tänka dig att bygga i 1:72 så kom Revell under förra året ut med en fin 122:a. Det finns en eller två av dessa byggda här på In the Works.

I 1:35 är det i stort sett HB som är det enda realistiska alternativet. Strv 122 är en av ett relativt litet fåtal modeller där den dyra resinkonverteringen fortfarande ger ett betydligt bättre resultat än den nyare plastmodellen.

Jag vet inte om de fortfarande går att få tag på, men Echelon gjorde för c:a tio år sedan två dekalark till strv 122 i 1:35.
/G
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Hobby Boss Strv 122

Inlägg av Per K »

Plasticwarfare har en bra genomgång om hur man kan få god ordning på HBs 122:a här: http://www.plasticwarfare.se/2008/03/wh ... svagn-122/

HKCWs konvertering har jag letat efter i nåt år eller så nu utan att hitta nån som säljer den.
BrianKuehn
Inlägg: 167
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:53
Namn: Brian Kuehn
Ort: Handen, Stockholm

Re: Hobby Boss Strv 122

Inlägg av BrianKuehn »

Oavsett är det fantastiskt att ha en 122:a uppställd på Arsenalen! Om frågor dyker upp eller dylikt...

Det är fortfarande lite oklart vilka färger man ska använda dock
Brian Kuehn
Vanlig, dödlig, störandetyp
There is nothing like the smell of Tamiya in the morning...
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Hobby Boss Strv 122

Inlägg av Erik_G »

Grön, ljusgrön och svart, Brian. Svårare än så är det inte.. :-)

/E
BrianKuehn
Inlägg: 167
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:53
Namn: Brian Kuehn
Ort: Handen, Stockholm

Re: Hobby Boss Strv 122

Inlägg av BrianKuehn »

Erik_G skrev:Grön, ljusgrön och svart, Brian. Svårare än så är det inte.. :-)

/E
Tack för det, men det finns många varianter av dessa färger... Jag har Humbrols färgkartabok, jag får väl mixa så det liknar färgerna där...
Brian Kuehn
Vanlig, dödlig, störandetyp
There is nothing like the smell of Tamiya in the morning...
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Hobby Boss Strv 122

Inlägg av Mahatma G »

Per K skrev:HKCWs konvertering har jag letat efter i nåt år eller så nu utan att hitta nån som säljer den.
Det beror nog på vad du är villig att betala...
Jag har en, men om jag ska överväga att skiljas från den så blir den inte billig...
/G
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Hobby Boss Strv 122

Inlägg av Mahatma G »

BrianKuehn skrev:Jag har Humbrols färgkartabok, jag får väl mixa så det liknar färgerna där...
En utgångspunkt kan vara följande:
Ljusgrön - amerikansk interior green (H 151) ligger hyfsat nära.
Mörkgrön - H 149 eller H 116, skillnaderna är inte så himla stora.
Och vad gäller svart så håller jag med Mick Jagger... 8-)
/G
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Hobby Boss Strv 122

Inlägg av Erik_G »

Mahatma G skrev:Och vad gäller svart så håller jag med Mick Jagger... 8-)
Inte jag. Jag rekommenderar en svart liknande Tamiyas NATO Black, alltså något som inte är "black as night, black as coal" och "no colours anymore".
För Tamiyafärgsdiggare så har jag i alla fall varit nöjd med "Japanese Army Green", med en skvätt av tidigare nämnda "Nato-schwarz". Har inte i huvudet ett bra recept på den ljusgröna dock.

Jag diskuterade de svenska camouflagefärgerna med en modellbyggarkollega häromsistens, och han hävdade att försvarets mörkgröna fått ett större inslag av olivgrönt i sig på senare tid. Jag är beredd att hålla med efter att ha kikat lite på bilder. Det ser tamigsjutton ut som att färgen drar sig mer åt den gamla olivgröna, om det inte är så banalt att man fått för sig att man har en massa olivgrönt över som man fått för sig att använda.. Nåja, svenska skogsfärger är en djungel.. typ..

Har nog nån HKCW-sats liggande jag med, samt nåt echelonark av vardera sort.

/E
Skriv svar