Ska man köpa en ny airbrush? Behöver hjälp att bestämma mig.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Ska man köpa en ny airbrush? Behöver hjälp att bestämma mig.

Inlägg av jfall »

Som titeln antyder så har jag övervägt ett tag i fall jag ska köpa en ny airbrush då jag inte känner mig supernöjd med min nuvarande längre, skulle framförallt vilja ha en spruta som kan lägga tunnare linjer. Just nu kör jag på en evolution silverline fpc men överväger att uppgradera till en evolution infinity. Min fråga är alltså i fall ni tror att det kommer vara någon skillnad och alltså någon vits med att uppgradera eller om de är ganska lika?
Gamla:
http://www.wentzels.se/produkt/airbrush ... two_in_one
Nya, kanske:
http://www.wentzels.se/produkt/airbrush ... y_twoinone

Tacksam för svar och hjälp!

Jakob
Jakob Fall
AP
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ska man köpa en ny airbrush? Behöver hjälp att bestämma

Inlägg av denstore »

Det kommer ju med relativt stor säkerhet inte vara någon skillnad på Evolution och Infinity. Samma airbrush i grund och botten.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ska man köpa en ny airbrush? Behöver hjälp att bestämma

Inlägg av Stellan »

Har båda. Vad är det som gör Infinity till en uppgradering? Vill du ha tunnare linjer behöver du bara lägga några hundringar på ny nål och munstycke.
Stellan Schroeder Englund
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Ska man köpa en ny airbrush? Behöver hjälp att bestämma

Inlägg av jfall »

Jag måste säga att det ända som fick mig att tror att Infinity vore en uppgradering var att den kostade mera :oops: . Jag har redan 0.4, 0.2 och 0.15 till min airbrush, kollade dock idag på nålen och såg att 0.15 nålen som jag brukar använda faktiskt såg lite böjd ut när man tittade på den med riktigt mycket förstoring. Ska investera i lite nya nålar och se om det blir bättre.
Jakob Fall
AP
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ska man köpa en ny airbrush? Behöver hjälp att bestämma

Inlägg av denstore »

Jag gillade inte avtrycket på de H&S jag haft. Finns bättre airbrushar för detaljer i min mening. Med det sagt, så skulle jag ändå vilja hävda att det är mer teknik än airbrush det handlar om. Framförallt att hitta rätt mix av färg och luft, och att komma nära.
HenrikB
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 aug 2012, 22:06

Re: Ska man köpa en ny airbrush? Behöver hjälp att bestämma

Inlägg av HenrikB »

Jag har läst på flera ställen, men inte gjort egna tester, att nålstorlek väljer man beroende på viskositet på färgen och att nålstorleken inte alls påverkar hur tunna linjer man kan göra utan det avgörs av kombinationen lufttryck, spädning och avstånd. Men jag återberättar bara här vad andra har sagt.

Det är då själva fan att man inte kan köpa sig framgång utan måste lära sig själv!
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ska man köpa en ny airbrush? Behöver hjälp att bestämma

Inlägg av denstore »

Skulle vilja påstå att det är en kombination av munstyckesstorlek, nålens vinkel, spädning, lufttryck, avstånd och känslighet i avtrycket. I och med att strålen som kommer ut är konisk, så kan aldrig linjen bli smalare än munstyckets diameter. Så visst påverkar munstycket.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Ska man köpa en ny airbrush? Behöver hjälp att bestämma

Inlägg av jfall »

Jo ibland får man ju bara till den där perfekta kombinationen av viskositet, lufttryck mm och då funkar ju AB:n toppen. Undrade bara om det möjligtvis fanns verktyg där dessa tillfällen blir lite oftare men det är som Henrik säger antar jag. Tur är det i alla fall att tillfällen där man lyckas få till allt blir oftare.

En annan fråga också, vad använder ni för att tvätta airbrushen? Är det specifika airbrush cleaners eller köper ni något annat.
Jakob Fall
AP
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ska man köpa en ny airbrush? Behöver hjälp att bestämma

Inlägg av denstore »

Självklart finns det airbrushar som är lättare att nå de där riktigt fina detaljerna. Frågan är väl oftast ifall man tycker det är värt pengarna.
BrianKuehn
Inlägg: 167
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:53
Namn: Brian Kuehn
Ort: Handen, Stockholm

Re: Ska man köpa en ny airbrush? Behöver hjälp att bestämma

Inlägg av BrianKuehn »

Inte för att stjäla tråden men en fundering jag har är hur många använder en double-action som en single-action? Det är inte många gånger som jag, iallafall, behöver ändra linjestorleken under tiden jag sprutar. I många fall tycker jag att double-action är störande, men jag kan inte hitta en bra single-action med överliggande kopp. Kan nämnas att jag har börjat med spruta efter att ha lackerat bilar i 1:1...
Brian Kuehn
Vanlig, dödlig, störandetyp
There is nothing like the smell of Tamiya in the morning...
Skriv svar