Nytt svenskt flyg..

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Nytt svenskt flyg..

Inlägg av Mikael Falk »

ecafrze skrev:För Tarangus del kommer vi, åtminstone under de närmsta åren, fortsätta med svenska flygplan. Eller åtminstone flygplan med svensk anknytning. Vem behöver en till F-16 liksom..?

Nej precis!!!

Heja Tarangus!! :D
"1/48, för oss skumögda."
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Nytt svenskt flyg..

Inlägg av Erik_G »

Speaking of AMX.. såg precis att den italienska versionen, A-11 flyger på RIAT i år.. och jag ska dit :-)

/E
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Nytt svenskt flyg..

Inlägg av bergwall »

Jag menade inte på att AMX skulle vara någon licenstillverkad svensk produkt. Mer att det fanns ett samröre då SAAB sålde information (prov?) till Aermacchi efter projektets nedläggning. En viss likhet kan man väl ana tycker jag.
AndersN

Re: Nytt svenskt flyg..

Inlägg av AndersN »

Mats Averkvist skrev:Jag vet vad som kommer, men får inte säga något. Det jag kan säga är att väldigt många kommer att bli nöjda med valet.
1/144 Lilldraken?
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Nytt svenskt flyg..

Inlägg av Niklas »

Så länge det är 1/72 och svenskt så är jag nöjd! Sen kommer jag ju inte kunna låta bli att köpa en eller två Viggen i 1/48 heller, det är ju faktiskt Viggen vi pratar om...!! ;)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Nytt svenskt flyg..

Inlägg av Andre B. »

Mats Averkvist skrev:Jag vet vad som kommer, men får inte säga något. Det jag kan säga är att väldigt många kommer att bli nöjda med valet.
Men så får du inte säga Mats! Det minskar ju inte direkt nyfikenheten... *s*
Vågar man hoppas på en SAAB 18?

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
AndersN

Re: Nytt svenskt flyg..

Inlägg av AndersN »

Andre B. skrev:
Mats Averkvist skrev:Jag vet vad som kommer, men får inte säga något. Det jag kan säga är att väldigt många kommer att bli nöjda med valet.
Men så får du inte säga Mats! Det minskar ju inte direkt nyfikenheten... *s*
Vågar man hoppas på en SAAB 18?

Mvh. Andre
Oooooh vad jag skulle göra för ett par boxar av B/T/S 18A/B..........men tyvärr tror jag att det blir nåt annat. Nåt litet och mindre dyrt, annars konkurrerar det väl om våra Viggen-pengar om de släpps samtidigt? Gissar på J 22 eller Safir. Men eftersom jag hellre skulle köpa ett dussin 22or än Safirer blir det nog Safiren.
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Nytt svenskt flyg..

Inlägg av robertlundin »

Ehem .. en liten önskan om J37 i 1/32? ;)
/Robert Lundin
Jan Holmqvist
Inlägg: 203
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:30
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Nytt svenskt flyg..

Inlägg av Jan Holmqvist »

Modellen finns, det gäller bara att ro iland affärerna med några folkomröstningar.

Pilatus PC-21 som nytt skolflygplan för att ersätta SK 60.
http://www.plastik-modellbau.org/blog/n ... stab/2013/
mvh, Janne
IPMS Sydost
linusorn
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:19
Ort: Brottby

Re: Nytt svenskt flyg..

Inlägg av linusorn »

Jag gissar på att Safir skulle kunna vara aktuell. Jag gillar ju att bygga svenskt, men känns inte som att jag skulle jubla över en Safir. Inget jag skulle springa benen av mig för iaf. En ny Tunnan eller B18 i 48 alt en J22, det skulle dock kunna få mig att lätta avsevärt på lädret. Tror faktiskt att intresset för särskilt en Tunnan skulle vara stort. Med tanke på Att AZ sköt sig själva i foten med en bazooka med deras modell, så är nog intresset från utlandet väldigt stort också.
Skriv svar