Gripen balkar!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Draken74
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 dec 2012, 22:04
Namn: Jonas Eriksson
Ort: Eskilstuna

Gripen balkar!

Inlägg av Draken74 »

Hej!

Jag har lite funderingar angående 39 Gripens vapen balkar. Jag håller på att bygga en JAS39C Gripen 39264, som deltog i Red Flag övningen 2013. Min fråga är hurvida vilka balkar som användes, standard balkarna eller dom bredare "Nato" balkarna?

Vilka balkar används normalt på svenska Gripar? Ungerska, Sydafrikanska Gripar har väl "Nato" balkar?!

Vore tacksam för svar och klarhet i detta!

Mvh
Jonas
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Gripen balkar!

Inlägg av Erik_G »

Inom flygvapnet verkar det som att det blandas. Under Operation Karakal så flög de ju t.ex med standardpyloner på insidorna, medan de yttre balkarna var NATO-balk.
Så verkade man även ha gjort under Red Flag 2013. Däremot hittade jag en bild från Red Flag 2008, och då körde man med vanliga balkar på alla platserna.

Gemensamt i bägge fallen är att man har bränsletankar på de inre platserna. Hur man gör om man vill ha vapen där vet jag inte.

Bild på Gripen med vanliga balkar på de inre platserna, NATO-balk på de yttre.
http://www.nellis.af.mil/shared/media/p ... 07-013.jpg

Fler bilder:
http://www.nellis.af.mil/photos/media_s ... 0&btnG.y=0
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Gripen balkar!

Inlägg av Erik_G »

Du ser skillnaden mellan de gamla balkarna och NATO-balkarna på att de senare har "bulor" vid vapenfästet. De har även något annorlunda form om jag minns rätt. Men just utbuktningarna vid vapenfästet är en klar indikation på att det är en NATO-balk. Dessa utbuktningar innehåller, om jag sett rätt, utfällbara stöttor "sway braces".
En annan bild som visar NATO-balk hängda på ytterplatsen:
http://www.nellis.af.mil/shared/media/p ... 2E-004.jpg
Draken74
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 dec 2012, 22:04
Namn: Jonas Eriksson
Ort: Eskilstuna

Re: Gripen balkar!

Inlägg av Draken74 »

Ja, det verkar som det är någon sorts praxis med standard pyloner för extra tankar, medan vapen lasten hängs på Nato balkar...iaf för deltagande på övningar och insatser utomlands. Undrar om det kan ha och göra med att man då kan "låna" och använda robotar/bomb last från ett annat Nato land ifall det skulle behövas, typ USA, England.

Mycket bra bilder, Erik! Syns väl att det är olika balkar på insides och utsides balkar!
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Gripen balkar!

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

För svenskt vidkommande gäller:
- Fälltankar (FTS=fälltank stor (benämningen lever kvar sedan Drakens dagar, Draken hade två storlekar på fälltankar: de små svenska och de stora danska)) hängs i svenska balkar (läge 2 eller 5).
- GBU12/49 hängs i Nato-balkar (läge 2 eller 3)
- RB15 hängs i svensk balk (läge 3)
- IR och RR robot hängs i lavetter och dessa lavetter finns i olika utförande, för att hängas i antingen svensk- eller Nato-balk (läge 2 eller 3).
- Balk 1 och 4 finns bara i ett utförande. I balk 1 hängs IR-robot (IRIS-T eller RB74), i balk 4 hängs LDP.

Tjeckien har endast Svenska balkar. De använder så vitt jag förstått endast jaktlaster och de använder fälltankar av typ FTS.

Thailand och Ungern har endast Nato-balkar. Eftersom FTS bara kan hängas i svensk balk har dessa länder inte FTS utan EDT (Export drop tank), externt ser den precis likadan ut men fästöglorna mot balken skiljer.

Sydafrika tror jag endast har Nato-balkar. De har förresten dubbellavetter för Mk-bomber för balk 2 och 3, rätt fräckt.

Angående Red Flag övningar så tas alla vapen (bomber o akan-ammo) med från Sverige, inget köps på plats.

Under den första Red Flag-övningen som Sverige deltog i (Cooperative Cope Thunder 2006) hade man ett lite lattjo lastalternativ med två FTS/fälltankar (en i balk 5 och en i svensk balk 3 vänster), GBU12 i Nato-balk 3 höger, ACMI-pod i svensk-balk 2 vänster, tom Nato-balk 2 höger, LDP i balk 4 och RB74 i balk 1 (höger och vänster), hyfsat asymmetriskt med andra ord. 

Vid nästa deltagande på Red Flag, 2008, hängde GBU12 i Nato-balk 2 höger, tre FTS (i svensk balk 3 (höger och vänster denna gång) och i balk 5), ACMI-pod i svensk-balk 2 vänster, LDP i balk 4 och RB74 i balk 1 (höger och vänster). Detta gav alltså möjlighet att bära tre FTS i stället för bara två.

Så kan det gå! 
/Rickard
Draken74
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 dec 2012, 22:04
Namn: Jonas Eriksson
Ort: Eskilstuna

Re: Gripen balkar!

Inlägg av Draken74 »

Tack för en bra genomgång av balk funderingarna jag haft, det börjar klarna nu för den Red Flag 2013 Gripen som jag bygger. På bilden jag har som förebild så har 39264, 2xIRIS-T, 2xGBU-12, 2xFTS och naturligtvis laser podden oxå!
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Gripen balkar!

Inlägg av Rickard Malmborg »

Då blir det en skön blandning av svenska- och Nato-balkar med andra ord. :-)

/Rickard
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Gripen balkar!

Inlägg av Erik_G »

Det verkar som de kört utan motmedel på Red Flag, vilket i och för sig är logiskt, då det inte finns något att använda motmedlen mot. Men annars så hade du fått konvertera balkar och lavetter så de hade haft rems och motmedelsfällare BOL resp BOP. Varken Kittyhawk eller de aftermarketset jag sett har med dessa, varför de måste scratchbyggas om man vill ha dem.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Gripen balkar!

Inlägg av Emil Lindberg »

Draken74 skrev:På bilden jag har som förebild så har 39264, 2xIRIS-T, 2xGBU-12, 2xFTS och naturligtvis laser podden oxå!
Jag var med på Red Flag Nellis både 2008 och 2013.

I lastalternativet ovan bör du byta ut den vänstra RB 98 mot en AIS-kapsel P4NS, AN/ASQ-T35A.
Erik_G skrev:Det verkar som de kört utan motmedel på Red Flag, vilket i och för sig är logiskt, då det inte finns något att använda motmedlen mot.
Inom övningsområdet finns det system för simulering av både det ena och det andra. Googla på t.ex "nellis electronic warfare" eller "nellis threat simulation".

Dessutom kan facklor användas till att markera olika åtgärder eller skeenden.
Erik_G skrev:Men annars så hade du fått konvertera balkar och lavetter så de hade haft rems och motmedelsfällare BOL resp BOP.
Du glömmer motmedelsfällarna i kroppen, BOY 403 (BOP/C på Saab-språk). De var laddade med facklor resp facklor + remsor under Red Flag Nellis 2008 resp. 2013. Vissa av de deltagande JAS 39 hade även BOY 402 (BOP/B) monterat.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Gripen balkar!

Inlägg av Erik_G »

Emil Lindberg skrev:
Du glömmer motmedelsfällarna i kroppen, BOY 403 (BOP/C på Saab-språk). De var laddade med facklor resp facklor + remsor under Red Flag Nellis 2008 resp. 2013. Vissa av de deltagande JAS 39 hade även BOY 402 (BOP/B) monterat.
Jo, även de kroppsmonterade fällarna måste ju också scratchas, då det mig veterligen inte finns några after market.

Såg inga motmedelsfällare monterade på några av de bilderna jag kollade igenom lite snabbt, så jag utgick från att Sverige inte använde dem där. Men annars finns det ju en hel del simulerade hot på Red Flag. De har ju till och med eldmarkeringsraketer "Smokey SAM" de skjuter mot flygplanen.

Finns det någon framtida Red Flag inplanerad för FV?
Skriv svar