Verkar vara en Drakenbom på in the works

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Verkar vara en Drakenbom på in the works

Inlägg av kyrkis »

Hej!

Efter att ha kollat in Jannes och Henriks fina byggen på in the works så tänkte jag fresta med den kanske ovanligaste J35F som flugits i FV.
Detta är 35571 F10-28 som hösten 1985 skickades över till Karups verkstäder och modifierades med danska F/RT/TF-35s motmedel. Den fick alltså moddad fentopp ebk och vingspetsar samt en del intern mod. Den skickades även över en gång i början på 90-talet för ytterligare mod. Kärran flögs både på F10 och FC.

Jag har försökt att forska om denna individ, men ingen tycks känna till den. Bilden är inget fotomontage då jag har kommit över den tekniska ordern på kärran. Bilden hittade jag i den danska publikationen Tinbox utgåva om 35an i danska FV. Jag menar 571 kan väl inte längre vara någon större hemlighet... Känner någon därute till något, tveka inte att höra av er till mig.

Passar även på att rekommendera J35 Draken "sajten" på Facebook. Sök på J-35 Draken.

kyrkis, obotlig Drakenfanatiker...

Bild
Axx
Inlägg: 202
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:43

Re: Verkar vara en Drakenbom på in the works

Inlägg av Axx »

Kul info och foto. och du är inte ensam Kyrkis../ Obotlig Drakenfanatikern nr 2.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Verkar vara en Drakenbom på in the works

Inlägg av Henrik R »

Kul med sådana där mystiska kärror! Vet du var bilden är tagen någonstans kyrkis?
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: Verkar vara en Drakenbom på in the works

Inlägg av kyrkis »

Hej!
Bilden lär vara tagen på FC.

kyrkis
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Verkar vara en Drakenbom på in the works

Inlägg av Björn Fransson »

Intressant som tusan!!! Hade jag ingen aning om! Måste bara bygga den någon gång! Finns fler bilder?
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: Verkar vara en Drakenbom på in the works

Inlägg av kyrkis »

Hej Björn!

Tyvärr inga fler bilder, det lär finnas hos FC Kamratförenings arkiv. Har bearbetat gubbarna men det går trögt. Har planer för en artikel i SFFs månadstidning om 571...

kyrkis
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Verkar vara en Drakenbom på in the works

Inlägg av Björn Fransson »

Är det krok på den också? Eller bara EBK:n med den tudelade undersidan (där kroken sitter). Finns fler bilder på just den individen innan modifieringen? Gärna från 80-talet, så att man kan kolla slitage och blekning. Och vad är det på fenan, förutom F 10-vapnet?

/Björn som känner byggsuget. :-)
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: Verkar vara en Drakenbom på in the works

Inlägg av kyrkis »

Hej Björn!

Jag såg 571 på F10 fygdag i september 1985, strax efter den så skickades 571 över till Karup verkstäder. 571 var väldigt väderbiten och sliten, den mörkblå hade fått nästan turkos/kopparärjad (heter det så?) nyans. Jag har ett foto men Gud vet var... Den hade också rester av 5 Ö-68 rutor på fenans roder.

Jag vet av gubbarna på FC Kamratförening, att man inte bytte mot en dansk ebk med bromskrok utan man satte dit motmedlet på den befintliga ebkn, fentoppen och radarvarnarn på vingspetsarna likaså.

571 på bilden hade vita siffror på vingarnas ovansida och 1a divs spökmärke på röd rundel samt F10 vapen på fenan.
Hoppas det kan vara till någon hjälp.

kyrkis
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Verkar vara en Drakenbom på in the works

Inlägg av Björn Fransson »

"Väldigt väderbiten och sliten". Mums!!! :D

Det var absolut till stor hjälp! Tackar! Intressant att de satte dit motmedlet direkt på EBK:n. Förenklar också om man vill bygga i 1/72.
Skriv svar