Heller...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Heller...

Inlägg av Johan_Röd »

Hej!

Roligt att du gillade min lilla utläggning om Heller, Björn! Du nämnde "profilerna" som
visade var dekalerna skulle sitta. Skulle ju skrivit en rad om dem igår oxå, men det blev inte så.
Kanske beror på åldern..? :-)

Jag fick ju även försöka få till någon form av ritningsunderlag, så byggarna visste
hur dekalerna skulle placeras. Problemet med detta som jag minns, var att kartongerna kom
plastade till Sverige. Att sprätta upp plasten och lägga i instruktionerna var inte att tänka på.
Vad göra! Jo, instruktionerna kopierades i stora mängder och distribuerades till hobbyaffärerna
och där fick de som köpte modeller ett exemplar.
Tror även man kunde få märkningsritningarna hemskickade om man skrev till Berico.

Mvh Tor
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller...

Inlägg av Andre B. »

Visste att det fanns många relationer till Heller här! *ler*

Hade nästan glömt av hur stor Avenir var! Heller hade ju en del fartygsmodeller i 1/200 med! Kom på att jag har en Heller stork liggande med liksom en P-51D (som jag alltid tyckt var lite mer "vuxen" än Airfix spinkiga mustang... ).

Undrar, hur stor är medelåldern på oss byggare här? Själv är jag 67:a. Hans Percy och hans modeller blev lite inkörsport för ett seriöst modellbygge för mig med. Vet hur jag skrev till honom rörande en Luftwaffe Phantom vars kamouflage var nytt för mig. Och visst kunde Hans hjälpa mig med!

Med vänlig hälsning. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller...

Inlägg av Björn Fransson »

Johan_Röd skrev:Hej!

Roligt att du gillade min lilla utläggning om Heller, Björn! Du nämnde "profilerna" som
visade var dekalerna skulle sitta. Skulle ju skrivit en rad om dem igår oxå, men det blev inte så.
Kanske beror på åldern..? :-)

Jag fick ju även försöka få till någon form av ritningsunderlag, så byggarna visste
hur dekalerna skulle placeras. Problemet med detta som jag minns, var att kartongerna kom
plastade till Sverige. Att sprätta upp plasten och lägga i instruktionerna var inte att tänka på.
Vad göra! Jo, instruktionerna kopierades i stora mängder och distribuerades till hobbyaffärerna
och där fick de som köpte modeller ett exemplar.
Tror även man kunde få märkningsritningarna hemskickade om man skrev till Berico.

Mvh Tor
Fast var det inte så att man skar hål i plasten och petade in dekalerna och den lilla "Med svenska dekaler"-lappen? För att sedan plasta om alltihopa igen? De lådor jag har i min ägo nu är öppnade, så där vet jag inte hur de såg ut. Å andra sidan kan jag tänka mig att det var en större apparat att peta in instruktioner överallt.

Hursomhelst var Hellers svenska dekalsatsning en riktig boost för mitt byggande. Så all eloge till dig och alla andra som var inblandade i detta projekt! Tycker dessutom att dekalerna håller riktigt bra kvalitet än idag, de har definitivt åldrats med värdighet trots att både produktions- och tryckteknik gått framåt väldeliga sedan dess.
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Heller...

Inlägg av Johan_Röd »

Mina herrar! (Björn och André och andra med för den delen)

Återigen trevligt och roligt att "prata Heller" med er fantaster. André nämner Hellers Mustang
och jämför med Airfix "spinkiga" Mustang. Och du har så rätt så! Airfix missfoster bör man
bara dra en tystnadens barmhärtiga slöja över. Och det får väl gälla Revells Mustang också.
För vad jag kan minnas var inte den heller (Uupps... blev en vits...) något att ha. Hellers "Musse"
var ju klart bättre men jag minns att propellern var ganska grov och den hade lite tjocka hjul.

Det som du Björn skriver om plasten runt kartongen kan också stämma. Minns inte riktigt...
Har nu varit ute i mitt förråd och tittat på två byggsatser (Alouette o Cub) och där är bara
ett lager plast samt att lappen "Med svenska dekaler" ligger under ett lager plast.
Minnet börjar klarna... Lappen med texten lades i redan i Frankrike, men instruktionerna var
för stora att få i de små kartongerna.

Jag tackar för berömmet! Jag gläder mig att ha kunnat leda in ungdomar
på den enda sanna vägen... Plastbyggandet! :-)

Mvh Tor
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Heller...

Inlägg av Öken-Erik »

Kommer ihåg att jag byggde Airfix Mustang som liten, jag märkte den med kinesiska dekaler o hajkäft!!! Hur coolt som helst. Köpte sedan en Heller Mustang hos Bengtssons Tobak på Sewrgelsväg och var fullständigt överväldigad över detaljrikedomen, minns framförallt hur mycket bättre luftintaget under kroppen var samt det faktum att man fick med två olika huvar (fast jag såg ingen skillnad på dom, den ena fick min Airfix Mustang ärva då jag kladdat på orginalhuven...). :-)

Öken-Erik

CU@C4
PeterSandh
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:12

Re: Heller...

Inlägg av PeterSandh »

Bild

Tre svenskar märkta med hjälp av Berico´s häfte. Fick dock KÖPA mitt häfte (på nostalgimässan på Arken i GBG för många år sen) Tror att jag betalade en tia, en god investering :D Samtliga är penselmålade med Humbrol enamel förutom silverfärgen på Arado´n som är sprayfärg från samma firma. Dekalerna till denna fick jag till skänks av någon här på forumet, minns inte vem men tack !!
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Heller...

Inlägg av Johan_Röd »

@ Öken-Erik: Jaså du har ändå ett flygförflutet... :-) Där ser man!
Så det var kinesiska flygplan som intresserade dig redan då.

@ Peter S: Oj, så kul att se tre ganska ovanliga "Heller-svenskar"! Den gröna Caudronen tror
jag aldrig jag sett uppbyggd. Me 108 har jag sett ett par byggda tidigare.
Aradon är också ganska sällsynt att se uppbyggd.
Mycket trevlig att du lade upp en bild på dessa tre!

Mvh Tor
Skriv svar