Kompressor!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Det sannolikaste är nog att kompressorn överbelastas och blir förstörd och så kul är det inte att behöva köpa en ny ...
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Överbelastas av vad? :0
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Om tryckbrytaren skulle sluta att fungera korrekt så kommer den inte att stoppa kompressorn när det inställda maxtrycket (8 bar ??, rödmärkt på mätaren i alla fall) har uppnåtts. Kompressorn, motor och luftpumpen, kommer då att fortsätta att arbeta mot trycket i tanken som stiger till den punkt då något börjar läcka, endera genom att det går hål någonstans eller att det börjar läcka i luftpumpen så att den inte klarar att pumpa in mer luft i tanken. Motorn får jobba hårt, drar mer ström och blir varm och då kan det gå sönder saker (packningar, lödningar). Det finns en bra orsak till att det finns kylflänsar och att en kompressor inte ska täckas över och stängas in. Om du kör kompressorn kontinuerligt genom att ta ut såpass mycket luft att tryckbrytaren aldrig stänger av (det blir aldrig "fullt" i tanken) och sen känner på pumpen och motorn så förstår du vad jag menar ....
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Tack för förklaringen!

Tänkte fråga nu innan man beger sig till Biltema...

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... -st-17246/

Där finns ju flera stycken att välja mellan... vilken är det jag ska ha? :|

EDIT: Verkar ju gälla denna också... eftersom deras sortiment är såpass omfattande så underlättar artikelnumren enormt.
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

17246, d.v.s. den med 1/4-tums utvändig rörgänga så att den passar till invändig 1/4-tums rörgänga i 15414 och 15414 ska du ha för att den utvändiga 1/8-tums rörgänga på 15414 blir bra till invändig 1/8-tums rörgänga på slangen till din airbrush. Ta med slangen så att du kan kolla på plats.
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Skrev ned detta. :) Tackar ödmjukast för ditt supersnabba svar, Robin!

De låter en inte kolla på plats, vill väl inte bryta förpackningarna eller något. :/

To Biltema we go!
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Det går att se hyfsat utan att öppna påsen också, bara kolla att det ser ut att vara ungefär rätt storlek
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Det verkade vara "ungefär rätt storlek", så jag köpte med mig mojsen.. och nu får jag ingen av dem att passa någonstans. Airbrushslangen och dess munstycke passar i silvergrejorna om man trär in dem bakifrån, och munstycket passar perfekt i utgångshålen... men sen då? Haha. Inget går ihop och man får ju bara huvudvärk. Metalländarna på airbrushslangen verkar vara någon mikromillimeter för stor.

Det är fel storlek på alltsammans, eller hur? :P

Bild
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Om mässingsgrejen verkligen har 1/8-tums gänga i den smala änden så mindes jag väl fel.
I Clas Ohlsons airbrush-låda
http://www.clasohlson.com/se/Färgspruta/30-3224
(spruta med diverse tillbehör) så finns denna pryl med:
Bild
och jag inbillade mig att det var 1/4-tum till 1/8-tum. Det är i alla fall en sån (bilden ovan) som du ska ha.

Biltemas airbrush-slang har 1/8-kopplingar i båda ändar.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... ang-17374/
Är du säker på att du valde rätt ?? Reduceringsnippel 15414 alltså ?
/ Robin
Senast redigerad av Robin Nilsson den 04 apr 2014, 17:23, redigerad totalt 1 gånger.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Jaha.. bevisligen så ser min inte ut så.

17246 och 15414 var dem jag köpte. Du ser dem på bilden.

Det här börjar bli drygt. Jag är mer eller mindre pank nu p.g.a alla bensinpengar. Följde ju rådet att bara se till att det ser ut att passa utanpå förpackningen, och det gjorde det. Sedan är hålet plötsligt en mikromillimeter för litet.

Hur räknar man ut vad det är för mojs man ska ha till den förbenade sladden? Med 110% säkerhet? Mitt airbrushande får skjutas framåt ca två veckor nu. :P
Live & let dry.
Skriv svar