Kompressor!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag slängde mig i direkt på djupt vatten med Badger 150 (eller snarare en kopia som hette Kager, delarna inte utbytbara) och det tog kanske en timme med färgat vatten och pappskivor för att få in nån sorts grundläggande förmåga att täcka ytor utan rinningar och annat elände.
Att bli riktigt duktig tar lång tid (inte där ännu ....)
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Happ, nu har de helt plötsligt höjt priset med 200 kr på den jag tänkte beställa.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 1-8-17667/

Hade en sådan här funkat lika bra?
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Bump o.s.v.
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Den funkar alldeles utmärkt. Se tidigare inlägg om behov eller inte av fukt- & oljefälla. Eftersom ljudet inte var något problem för dig så ......
Med en såpass stor tank som 8 liter så kan du måla med motorn avstängd en bra stund :-)
/ Robin
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Kompressor!

Inlägg av Robert A »

Har en liknande biltema kompressor jag kör till spikpistolen, låter galet mkt och skakar runt på golvet :) Men 8 liter räcker ett tag speciellt om man kör mindre nålar i sprutan. Men en fukt/oljefälla kommer du garanterat behöva, min spottar olja då och då och få det i färgsprutan kommer sluta i total rengöring och nedplockning för att få bort fettet.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

En sådan här också då, för säkerhets skull. :) Tack grabbs.
Live & let dry.
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Kompressor!

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag använde en sån här i över 10 år innan jag råkade "knäcka" till den så att den läckte. Har en ny som jag köpte i somras.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... are-17299/

Jag brukar se till att den är fylld så kan jag köra på kvällarna utan att behöva väsnas. I och för sig har jag även placerat min på sådana där ljuddämpande klossar. Och de gånger jag har kört den mitt i natten har ingen annan i hushållet reagerat.

Det låter mycket i rummen där man är, men det tycks inte vara den typen av ljud som fortplantar sig i något större avseende.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 1-8-17667/

Denna är nu införskaffad, tillsammas med en vattenavskiljare. :)

Jag tog med mig airbrushens sladd till Biltema och frågade om jag inte behövde en adapter, men två anställda försäkrade mig om att den skulle passa.

Vilken de förstås ljög om, eftersom det enda hål jag kunde hitta var större än New York - så jag måste tillbaka på Torsdag. Vet någon vad dessa mojser heter? Måste man ha särskilda mått? Pris? Sökt som besatt på Biltemas hemsida utan att hitta något...

Och var ska jag sätta avskiljaren? Haha. Känns som om man tagit sig vatten över huvudet, lite granna... manualen säger mig inget heller.
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

jonaszett skrev:Hej!
Om du inte fick med denna när du fick sprutorna.
Kommer att behöva en sån här innan du kan börja måla
http://www.rebell.com/1-4-tum-compresso ... bleed.html
Konstigt att jag inte lade märke till det här inlägget... tack, det är nog en sådan jag behöver. Antar att det inte går att skaffa på Biltema då.
Live & let dry.
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Kompressor!

Inlägg av Janne Nilsson »

Ett tips är att slänga på lite gängtejp som tätning på alla skruvdon.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar