Kompressor!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Öh... säger mig absolut ingenting, tyvärr. :(

Vilken grej vrider man på för att få tunnare linjer? För det hjälper inte att skruva på miniskruven framför avtryckaren...

Provat så lågt som 15 psi och det gör absolut ingen skillnad. Airbrushen fortsätter spruta exakt samma kon med färg.
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Måste dra nu så det får bli kort:
Ställ in nålen så att den stänger helt när du släppt avtryckaren.
När du drar avtryckaren bakåt så öppnas nålen/munstycket och det ska komma mer färg och bredare kon.
Högre tryck kan ge en smalare färgkon men det får du experimentera dig fram till.
Den lilla ställskruven kan användas för att få en förinställd minsta öppning, avtryckaren bakåt öppnar mer.
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Hur ställer jag in nålen så att den stängs helt när avtryckaren släpps då?

Detail brushen samarbetar inte det minsta trots den noggranna rengöringen, det bubblar bara i koppen.

Kompressorns vänstra mätare står på 6 av någon anledning. Ingen aning om hur man minskar på det. Kanske det påverkar tunnheten på sprutkonen... eller något. Blir inte klok på sådana här häxkonster. :P Vet att vridmojängen ändrar psi i alla fall.

Tack för all din hjälp än så länge, tröttnar du är det bara att hojta. ;)
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Alltså Humbrol är helt värdelöst att airbrusha med.. går ju inte föra över färg utan att spilla minst 73 liter och sedan tvätta händerna i lacknafta. Dessutom samlas färg runtom locket och gör det onödigt drygt att få på det igen. Pipetten bara puttrar och spottar när man försöker plocka upp färg med den, och rengöra den är även det ett Varm plats. Nej, detta duger inte.

Denna månad har jag 600 kronor att leka med. Vilka Tamiyafärger ska jag köpa som är bäst till WW2 flyg? :P
Live & let dry.
linusorn
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:19
Ort: Brottby

Re: Kompressor!

Inlägg av linusorn »

Om du vill bygga tyskt ska du köpa Gunze. Minst lika bra om inte bättre än Tamiyas och många fler färger. Enda svenska handlare som säljer Gunze är väl Rebell.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

linusorn skrev:Om du vill bygga tyskt ska du köpa Gunze. Minst lika bra om inte bättre än Tamiyas och många fler färger. Enda svenska handlare som säljer Gunze är väl Rebell.
Menar WW2 flyg rent allmänt, och Tamiya är billigare. :) Men tack, får se hur jag gör.

Först och främst måste jag luska ut hur man gör tunna linjer med min airbrush...
Live & let dry.
linusorn
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:19
Ort: Brottby

Re: Kompressor!

Inlägg av linusorn »

Om du tänker bygga tyskt ww2 så är Gunze i synnerhet vägen att gå. De har i princip alla RLM färger. Själv bygger jag också väldigt mycket tyskt och använder i princip enbart Gunze.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Kompressor!

Inlägg av Håkan F »

Att mixa Humbrol är inte lätt men jag gör såhär.
1) Rör runt ordentligt i burken med något lämpligt.
2) Hitta ett lagom kärl att blanda färg och lösningsmedel, själv använder jag små pytsar som min dotters kontaktlinser levereras i. Har även provat ischokladformar.
3) Ta färg från burken med det redskap du rörde om med och låt det rinna ner i pytsen för blandning, upprepa överflyttningen tills du tycker du har lagom med färg i pytsen. Se till att du inte får några klumpar eller färgflagor med över till pytsen.
4) Förtunning tillsätts och blandas tills du får rätt konsistens. Jag späder med Humbrols egen förtunning, det är den som gett mig minst problem av olika lösningsmedel. Balsamterpentin ska även fungera men det tyckte inte jag att det gjorde så bra, det har fungerat ibland men inte alltid.
5) Använd pipett för att suga upp färdigblandat ur pytsen och flytta till sprutkoppen. Om det "spottar" om pipetten, eller att den inte vill suga i sig något alls, är färgen för tjock. Har du inte tillgång till pipett med gummituta så kan grova sugrör som du sätter fingret för också fungera. Stoppa ner sugröret i färgen, sätt för fingret och lyft. När du vill tömma tar du bort fingret från röret. Mc Donalds sugrör duger till detta. Gör rent pipetten med samma blask som du gör rent sprutan med. Använder du sugrörsmetoden är det enklare att fixa nya än göra rent.

För övrigt bör du veta att om det bubblar i koppen på din spruta så är det något galet i sprutändan av airbruschen. Jag har en annan sorts spruta (Evolution) och där är det oftast korgen som låser munstycket som inte är korrekt åtdragen så luften läcker runt packningen istället för att ledas ut dit den ska. Med munstycke menar jag den del som tätar mot nålen. Du borde ha någon liknande del på din spruta.

För att öva dig i själva målandets konst så är tippset om vattenfärg eller kaffe ett billigt sätt att se sina sprutmönster. Tunna linjer får du genom att hålla sprutan mycket nära pappret/modellen. För att det ska fungera behöver du minska trycket lite grand (annars blir det väldigt turbulent i luften kring färgen) vilket brukar innebära att man får ha en aningens tunnare färg. Dubbelaction är handlagsträning av stort mått, öva , öva, öva.

Med vänlig hälsning / Håkan F
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Tack för tipsen om Humbrolmixning, Håkan.. men det där är mer besvär än jag vill gå igenom! Jösses. Tycker det ska funka att hälla. Har provat att fästa en bit tejp i kanten på burkarna så att färgen rinner via den med blandade resultat. Nu är det inte mindre än två personer som föreslagit Gunze... kanske får prova dem trots allt.

Jag ska även dubbelkolla 200:ans åtdragningar på diverse munstycken, tack för tipset.

Jag får som sagt inte tunna linjer oavsett psi eller avstånd till modellen. För jag sprutan närmre så blir den lika bred men bygger upp färg fortare så det börjar rinna. :P Det måste helt enkelt finnas en vridmojäng jag missat. Har som sagt tittat på ett flertal Youtube-tutorials och där vrider de helt enkelt på något där bak på sin airbrush för att ändra storlek på strålen.

https://www.youtube.com/watch?v=Aog6dNwydhg

Från 4:30 visar snubben det jag försöker uppnå.
Live & let dry.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Kompressor!

Inlägg av Håkan F »

Vad snubben håller på med runt "4:30" är att reglera stoppet för hur långt bak du kan dra nålen, dvs hur mycket du kan öppna färgpåsläppet. Drar man nålen långt bak öppnas det mycket och drar du lite öppnas det lite. Detta stopp finns inte på alla sprutor men det är möjligt det finns på din. Varför behöver man då kunna reglera mängden färg?
Tänk dig att airbruschen skapar en kon med luft&färg med toppen i ändan på sprutan. Är du långt bort (10-15cm) från ytan hinner konen bli stor (3-5cm i diameter?) och du får en stor sprutbild och kan även lägga på mycket färg (eller tunt om du vill det). Ska du måla flygplan i 1:24 kommer du även behöva använda detta läge. Ska du måla smala linjer måste du vara mycket nära så konen blir kort och sprutbilden liten och då kan du inte släppa på för mycket färg för då blir det bara rinningar av alltihop, snarare gäller mycket lite färg. För en linje på 3mm pratar vi ett avstånd om kankse 10-15 mm till ytan.
Hur sprutbilden ser ut varierar mellan airbrushmodellerna men de flesta levererar en rund och jag tror inte vi har möjlighet att justera sprutbilden i sig på vår sprutor. På större sprutor kan det finnas reglage för detta och man kan då exempelvis få en mer avlång sprutbild.

För övrigt håller jag med om att mixa Humrbol är ett eländigt söl så jag håller på att gå över till Vallejo-Air men Gunze är säkert lika bra. Skönt att bara hälla färgen direkt i sprutan utan att krångla med spädning och annat.
Med vänlig hälsning / Håkan F
Skriv svar