Kompressor!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Kompressor!

Inlägg av Henrik R »

Vad är det för Badger du har till att börja med?
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Badger 150. :)
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Snussugen skrev:Nu bumpas tråden... behöver mer hjälp med dumma airbrushfrågor, heh. Eftersom jag inte får någon pli på min Badger (spottande av färg, cloggande var 5:e minut hur noggrannt man än rengör, hur tunt man än spär färgen) så har jag tröttnat och planerar att investera i en ny.

Eftersom jag inte skiter ut pengar så verkar Iwata Neo det bästa värdet för pengarna. 600 riksdaler är mycket rimligt. Det första jag gjorde var förstås att fråga dem om måtten till adaptern... 1/8" säger de. Gäller det både fram och bak på mojsen? Måste jag köpa helt nya adaptergrejer igen, inklusive filter?

Förhoppningsvis så har någon av er en Iwata och vet vilka grejer man behöver. :)
Detta och en liten bump. 8-)
Live & let dry.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Kompressor!

Inlägg av Henrik R »

Hur rak är nålen? lägg den på en riktigt plan yta och kolla hur den rullar längst ytan. Jag misstänker nämligen att lagret som nålen glider igenom är skadad, av just krokig nål eller av torkad färg samt slitet nållager i sig. Om du plockar isär sprutan och trä enbart nålen genom sprutan, känn hur pass mycket radialspel du har. Nålen ska heller inte gå jättetrögt eller jättelätt, den ska gå "lagom" med lätt motstånd. Badger sprutor är skitkänsliga på lagerdelen. En Badger måste man ut med nålen direkt efter målning så inte färg fastnar på nålen axiellt, då skadar man lagret när man drar ut nålen. Jag gör nog slut på 1-2 lager om året på mina badgar med lager. Dom slits snabbt. Badger har "livstid" garanti på lagret så det byter en badger återförsäljare kostnadsfritt där du köpt sprutan. Men ett nållager kostar inte många kronor och man kan montera det själv utan problem.

Summa summarum, Om lagret är skadat så läcker det luft bakåt och du får den effekt du pratar om. t.ex spott eller gugg, samt bubbel i koppen!
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Japp, det är definitivt "teflon needle bearing" som spökar. Problemet är att jag inte köpt den någonstans utan fått utav en vän i USA... så ingen kostnadsfri service här inte. :)

Nålen är väl någorlunda rak, men jag har fått räta ut den själv då den var aningen sned på toppen när jag fick den. Detta är en splitterny nål som var skadad vid leverans, otur antar jag. Lyckades som sagt räta ut den men jag har på känn att den inte är lika bra som den skulle varit om den vore oskadd.

Så ersätter jag det här lagret (och kanske ny, rak fine needle igen) så kan min 150 göra lika bra ifrån sig som en Iwata Neo? Köpte en fine needle just för att kunna göra extremt tunna linjer och detaljarbete, som t.ex långsam uppbyggning av mottling. Mina försök av att uppnå just detta har haft minst sagt blandade resultat...

TL;DR, är det ens värt besväret med Badgern?

Och tack för dina snabba svar! :) Hade jag kunnat så hade jag gett dig Ballerinakex.
Live & let dry.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Kompressor!

Inlägg av Henrik R »

Finns ingen anledning att byta sprutan för den delen. Max Nykvist är återförsäljare av Badger och han kan byta lager i den. Bor du långt ifrån Stockholm?
Lagret kostar 68 kr på Rebell. Skickar du in sprutkroppen till honom så byter han ut den utan arbetskostnad. Badger garanti.

Jag tycker 150:an är riktigt bra som grund och du kommer märka hur mångsidig den är för dom pengarna den kostar.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Ja, då får jag investera i en liten reparation då, inte mer med det. :) Men jag vill fortfarande veta om jag kommer kunna göra tunna linjer? Eller måste jag köpa "fine head & tip" för att ackompanjera fine needle? Jag har förvisso inte en aning om vad det är för head & tip på den just nu... haha. Men ja. Tunna linjer är ett måste.

Jag bor väääldigt långt från Stockholm, så får nog skicka den till honom via posten!
Live & let dry.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Kompressor!

Inlägg av Henrik R »

Skicka ett mail till Max i så fall så löser han nog det utan problem.
Hur tunna linjer ska du göra? Man kan inte köra med olika nålar speciellt bra. Jag skulle tro det sitter mediumgrejjer i den rent spontant. Men det är ju lite osäkert. Att måla tunna linjer med medium är inge problem. Men extremt tunna blir det värre med, då är det ju fine tip, fine head och fine needle som gäller.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Nålen OCH "tip" hör ihop ! Den del som kallas "head" tror jag är likadan MEN eftersom det är väldigt pyssligt att byta "tip" så byter man både "head & tip" samtidigt. Att använda en "fine" nål i ett "medium" "head & tip" misstänker jag leder till problem.
Kanske inte de problem som du haft men du får inte sprutan att fungera på bästa sätt.
Det brukar finnas markeringar på nålarna (olika antal inskurna ringar i bakänden av nålen, hur det markeras på "head, tip & regulator" minns jag inte).
Här finns ett diagram över alla delarna: http://www.badgerairbrush.com/PDF/150%2 ... %20New.pdf
Till en "fine" nål bör man absolut använda fine "head, tip & regulator" också.

Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Tack, Henrik! Har mailat Max angående detta nu. :)

Och tack Robin för informationen! Du skulle händelsevis inte ha något emot att peka ut vilka "head, tip & regulator" det är jag ska köra på? Det verkar ju finnas två miljarder heads att titta på, och jag blir lite förvirrad...

Badger-delar
Live & let dry.
Skriv svar