Kompressor!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Kompressor!

Inlägg av Håkan F »

Rättar mig själv en aning.
På min Evolution kan jag reglera sprutbilden genom att byta nål/munstycke. Finns några olika storlekar som ger olika vid kon, samtliga ger fortfarande en rund sprutbild.
Med vänlig hälsning / Håkan F
linusorn
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:19
Ort: Brottby

Re: Kompressor!

Inlägg av linusorn »

Gunzes och Tamiyas bästa egenskaper är nog att de är väldigt förlåtande mot nybörjare. De olika märkena går även att blanda med varandra och man kan använda respektive tillverkarens thinner i båda. När jag köper en burk Gunze brukar jag bara toppa upp burken med thinner, skaka och sedan är den färdig för att användas.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Det är på tok för många Gunzefärger att välja mellan, ger mig bara huvudvärk. Särskilt jobbigt blir det när de börjar bubbla om FSblablabla. Liksom.. dafuq son. How about no. Jag misstänker att Tamiya har lika enormt urval.

De verkar ha rätt ont om matta färger också...

Tamiya... Gunze...

Dilemma!
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

linusorn skrev:Gunzes och Tamiyas bästa egenskaper är nog att de är väldigt förlåtande mot nybörjare. De olika märkena går även att blanda med varandra och man kan använda respektive tillverkarens thinner i båda. När jag köper en burk Gunze brukar jag bara toppa upp burken med thinner, skaka och sedan är den färdig för att användas.
Vad är det för thinner du toppar upp med? Och när du säger att den är färdig för att användas.. menar du hälla direkt i färgkoppen och spruta?
Live & let dry.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Kompressor!

Inlägg av Robert A »

En grundregel är att späda färgen 50/50 dvs hälften färg hälften förtunnare, ska ha en konsistens likt mellanmjölk. Tamiya/gunze akrylfärger kan spädas med tamiyas förtunnare X-20A, alkohol, fönsterputs eller lackförtunnare så som tamiyas egna laquer thinner (beige kork).
linusorn
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:19
Ort: Brottby

Re: Kompressor!

Inlägg av linusorn »

Snussugen skrev:Det är på tok för många Gunzefärger att välja mellan, ger mig bara huvudvärk. Särskilt jobbigt blir det när de börjar bubbla om FSblablabla. Liksom.. dafuq son. How about no. Jag misstänker att Tamiya har lika enormt urval.

De verkar ha rätt ont om matta färger också...

Tamiya... Gunze...

Dilemma!

Nja, Gunze har väl ungefär dubbelt så många färger som Tamiya. Till tyskt ww2 behöver du de så kallade RLM färgerna, sök på RLM hos Rebell och filtrera i vänsterspalten så att bara färg visas. Du behöver bara svart och vit av de "vanliga" färgerna annars. De flesta av Gunzes färger är sidenmatta. Detta spelar ju ingen större roll i om att du ändå behöver lacka med blank klarlagt innan du lägger på dekalerna. Fsnr är det färgnr som färgen har enligt den internationella FS standarden. Inget att bry sig om egentligen när du ska måla tyskt ww2.
linusorn
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:19
Ort: Brottby

Re: Kompressor!

Inlägg av linusorn »

Snussugen skrev:Vad är det för thinner du toppar upp med? Och när du säger att den är färdig för att användas.. menar du hälla direkt i färgkoppen och spruta?
Som sagts ovan, du kan blanda med Tamiyas thinner eller Gunzes egen. Fönsterputs skulle jag inte rekommendera eftersom många fönsterputsmedel innehålller ammoniak som inte är så nyttigt att andas in, likadant med lackförtunnare inte heller så nyttigt. Lite av vitsen med akryl är ju att slippa de dofter som lackfärger medför. Du kan även köra med vanlig isopropanol som säljs på till exempel Kjell & co. Som jag skrev ovan toppar jag upp burken med förtunning och sen är det färdigt, bara att spruta.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Efter många om och men... så är detta 109:ans nuvarande skick. :)

Från detta...

Bild

Till detta...

Bild

...detta...

Bild

...och slutligen detta!

Bild

Hoppas på smooth sailing härifrån!

Ni ska ha tack allihop för att ha varit grymt hjälpsamma och svarat på de mest idiotiska frågor.. och mer därtill. Tack, tack, och åter tack. :D

Nu ska jag sprutmåla mera.

<3

EDIT: Visst ja, Zeron har också fått lite kärlek:

Bild

Bild

Bild
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Härligt !! Skönt att du fick ordning på verktygen till slut :-)

Att det ser lite "stänkigt" ut kan bero på vad du spätt färgen med och hur mycket du spätt ut den.
Det är bara att prova sig fram, och fråga om specifika färger
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Nu bumpas tråden... behöver mer hjälp med dumma airbrushfrågor, heh. Eftersom jag inte får någon pli på min Badger (spottande av färg, cloggande var 5:e minut hur noggrannt man än rengör, hur tunt man än spär färgen) så har jag tröttnat och planerar att investera i en ny.

Eftersom jag inte skiter ut pengar så verkar Iwata Neo det bästa värdet för pengarna. 600 riksdaler är mycket rimligt. Det första jag gjorde var förstås att fråga dem om måtten till adaptern... 1/8" säger de. Gäller det både fram och bak på mojsen? Måste jag köpa helt nya adaptergrejer igen, inklusive filter?

Förhoppningsvis så har någon av er en Iwata och vet vilka grejer man behöver. :)
Live & let dry.
Skriv svar