Kompressor!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Janne Nilsson skrev:Ett tips är att slänga på lite gängtejp som tätning på alla skruvdon.

Janne Nilsson
"Gängtejp"? Lustigt namn. Aldrig hört talas om.

Tycker jag spenderat tillräckligt med pengar allaredan ändå...
Live & let dry.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Kompressor!

Inlägg av Robert A »

6kr till kan du nog spendera :)
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Kompressor!

Inlägg av Janne Nilsson »

Gängtejp har väl alla hemma? :O
http://biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerin ... ejp-86584/

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Jaha, billigt och bra. Det var ju kul.

Men vet ändå inte var exakt den ska sitta, och varför...

Jag försöker fortfarande luska ut varför kompressorn har två mätare som båda hojtar något om PSI. Har även problem med startknappen.. den ska tydligen dras upp för att sättas på, men man känner ju inte när den dras upp? Hur hårt man än drar... och man kan skruva både till höger och vänster hur mycket som helst. Usel startknapp. Dessutom sitter där en röd knopp med en slags nyckelring på som man inte kan få bort.. har fortfarande inte luskat ut dess syfte, och Biltemas instruktionsbok är helt värdelös eftersom den visar en helt annan kompressor med pilar och siffror som tydligen ska förklara vad allt ska föreställa, men misslyckas.

Jag tror det var allt....

TL;DR: Jag fattar ingenting. :D
Live & let dry.
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Kompressor!

Inlägg av Janne Nilsson »

Gängtejpen lindar du runt gängningen på varje skruv, ca 5-15 varv. Sen skruvar du i skruven som vanligt. Gängtejpen tätar då. Används ofta inom VVS och Tryckluftsverktyg.

Den ena mätaren visar troligen vilket tryck som finns i tanken. Kan inte påverkast annat än med automatuppladdningen? Den andra visar det tryck som går ut och det borde gå att ställa in. Runt 30 PSI är bra att börja med för en färgspruta med det beror också på vad du har för spruta, färg samt tycke och smak.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Gängtejp: Det spelar roll åt vilket håll den lindas, ska lindas åt samma håll som "muttern" skruvas på.
Om du vrider muttern medsols/medurs (högergängad) för att dra åt den så ska du linda tejpen åt samma håll.
Lindar man den åt fel håll så kan den knöla till sig när muttern dras åt.

Kan du lägga ut bilder av kompressorn ??

/ Robin

Ser den ut så här ?
Bild

Den röda knoppen på svarta lådan längst upp till vänster dras upp för att släppa fram ström/spänning till tryckströmbrytaren,
om trycket i tanken ligger under den undre brytpunkten så slamrar kompressorn igång, annars händer ingenting förrän du
förbrukat tillräckligt med luft.
Det svarta vredet som sitter ovanpå snabbkopplingen (mässingsfärgad i vänsterkant av bilden, ser ut som en blank tryckmätare
bakom) är regleringen av trycket på den luft som släpps ut i slangen. Den kan vridas runt rätt så många varv men du inser snart
hur mycket den behöver vridas för att reglera trycket inom det område så passar för airbrush. Med fullt pådrag och vatten i
airbrushen så kan man nästan "vattenblästra", funkar bra för att ta bort damm och slarvigt fastlimmade delar .....
Det minsta du behöver är en snabbkopplingsnippel med gängor som passar till slang-adaptern. Ska du haka på ett
vatten/olje-filter så kan du behöva snabbkopplingsnippel-slang-anslutning-till-filtret-själva-filtret-anslutning-till-slang
(beror lite på vad det sitter för anslutningar på filtret)
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Här är bilderna du ville ha, Robin:

Den röda knoppen går ju inte att dras upp... d.v.s jag kan inte känna att den dras upp alls, och då har man ändå tagit i. Vridmojsen förstår jag nog vinken av, men ord såsom "brytpunkt" begriper jag inte. Helt okunnig med sådana här mojänger. Vill ju bara starta den och börja sprutmåla. Haha.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Live & let dry.
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Kompressor!

Inlägg av Janne Nilsson »

Den vänstra mätaren(understa bilden) visar trycket i tanken. Den skall inte gå upp på rött och den kommer att automatiskt slå av uppladdningen när den kommer dit.

Den vänstra mätare visar vilket tryck du får ut. Och det reglerar du med svarta knappen på bild 2.

Den röda knappen(bild 4) ser ut att vara identiskt med den jag har och den drar jag upp ca 5mm för att slå på automatisk uppladdning eller trycka ner för att stänga av.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Brytpunkt: Med det ordet menade jag det tryck där motorn startas (nedre brytpunkt) respektive motorn stoppas igen (övre brytpunkt).

Kan det vara så att röda knappen i bild 4 ska vridas ett kvarts varv ?

Kan mojängen med nyckelring och röd hatt vara en säkerhetsventil?
Nyckelringen för att kunna prova att ventilen inte kärvat fast?

Den gyllene klumpen är en snabbkoppling och där ska det in en snabbkopplingsnippel, typ en sån här:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... -st-17246/
Bild

på den skruvas en sån här
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... pel-15414/
från 1/4 tum till 1/8 tum
Bild
eller så kör man med slangnippel direkt (skär bort den koppling som sitter på airbrushens slang ....)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... ona-17249/
Bild
Inv gänga 1/4"- slang inv 6mm

/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Tack för infon, Janne och Robin... och bilderna. Det underlättar.

Men behöver man verkligen allt det där bråtet? Räcker det inte bara med en sådan här?
Live & let dry.
Skriv svar