Kompressor!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Nej, det räcker inte :-)
Den du länkade till beskrivs så här:
"
Produktbeskrivning

1/4 tum Compressor adaptor w bleed

Mer information

Art.nr BA50-0231
Fabrikat Badger
"
och det motsvarar tämligen exakt den mittersta av bilderna jag visade upp i inlägget.
BA50-0231 har en utvändig gänga (den smala änden) som passar till Badgers slang, i andra änden har den en invändig gänga (hålet) som passar till den utvändiga gängan på snabbkopplingsnippeln.
Dessutom står det 'bleed' vilket betyder att den kan pysa luft åt sidan (en sorts primitiv reglering av trycket där kompressorn går hela tiden, tänk billig skrammelkompressor utan tank, stor som en pekingeser, och trycket till sprutan regleras genom att låta en massa tryckluft pysa åt sidan)

/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Kom på bättre tankar nu p.g.a era goda råd.

En sådan här och en sådan här och möjligtvis lite sånt här ... och allt är klappat och klart för sprutmålning?
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Det ska räcka. Det funkade för mig :-)

Mitt enda lilla kompressor problem är att jag ska byta tank eftersom den gamla har ett rosthål .... två gamla brandsläckare (pulver) och en massa rör och slang, lite borrande, gänga med rätt gängtapp, lite hårdlödning och sen är det klart, förutom att bocka plattjärn och skruva ihop till stativ som håller ihop alla delar ....
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Kompressor!

Inlägg av Janne Nilsson »

Snussugen skrev:Kom på bättre tankar nu p.g.a era goda råd.

En sådan här och en sådan här och möjligtvis lite sånt här ... och allt är klappat och klart för sprutmålning?
Och mellan http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... -st-17246/ och http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... pel-15414/ så sätter du den här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... are-17299/.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Åhå! Tack för påminnelsen.

Den har jag faktiskt liggandes rajt heer!

Något rätt gjorde man allt! :)
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Här tror jag att du har förklaringen till mojängen med nyckelringen:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... til-17215/
/ Robin
Bild
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Säkerhetsventil? Säkerhet mot vad?

Eskimåer?
Fiskmåsar?
Mos?
Saft?
Äpple?
Bepansrade nunnor med miniguns som armar?

Det är sådant man fruktar varje dag...

Bild
Live & let dry.
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Kompressor!

Inlägg av Janne Nilsson »

The spanish inqisition. Ingen förväntar sig dem.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Kompressor!

Inlägg av Knajd »

Snussugen skrev: Bepansrade nunnor med miniguns som armar?
Jag tror jag legat med en sådan.

Som relevant information i ämnet vill jag minnas att Biltema sålde kit med nipplar.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Kompressor!

Inlägg av Håkan F »

Säkerhetsventilen är till för den stund då tryckbrytaren slutar fungera och kompressorn bara tuffar på upp på rött och vidare....
Att tanken skulle expllodera som en ballong är kanske inte troligt men det är i vilket fall roligare med ett kontrollerat utsläpp genom säkerhetsventilen.
Skriv svar