Kompressor!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Om du har trycket vid 2 på den svarta skalan på mätaren till vänster ( närmast snabkopplingen så har
du tillräckligt med luft), 2 på skalan ger en luftstråle som du definitivt känner om du håller handflatan
5-10 cm framför airbrushen. Bar är den svarta skalan och psi är den röda, bar är tryckenhet enligt
europeiskt system, psi är pound per square inch (trycket 0,454 kg per kvadrat-tum d.v.s en yta som
2,54 x 2,54 cm stor)
Eftersom du säger att den bara sprutar luft så ligger problemet nånstans runt munstycket/färgkoppen.
Det som händer när du släpper fram luft (trycker ner avtryckaren) är att luft kommer ut framtill vid
nålen, mellan nålen och munstycket den sitter i finns det en öppning (nålens diameter vid munstyckets
framkant är något mindre än munstyckets innerdiameter) och luften som strömmar förbi nålen och
munstycket skapar ett undertryck (sug) framför springan mellan nål och munstycke.
Det är detta undertryck som suger med sig färgen/vätskan.

Bild
Problem som kan uppstå.
1. Färg eller annat klägg täpper till runt nålen -> undertrycket orkar inte sug ny färg förbi "proppen"
2. Röret i färgkoppen är tilltäppt och/eller det rör på sprutan där koppen sitter är tilltäppt.
3. Nålen har inte dragits tillbaka.

Fel 1 & 2 lär det väl inte handla om, jag antar att det är en ny airbrush ?
Nålens läge: På en single action så reglerar man nålens läge i förväg genom att skruva på den mörka ringen
näst längst ut till höger i bilden ovan (den yttersta skruven kallar Badger för needle chuck och den låser fast nålen
i förhållande till den svarta ställskruven).
När du vill ha smalare linjer så ska nålen åt vänster i bilden, för bredare linjer ska nålen åt höger.
Jag antar att skruven är högergängad (som de flesta vanliga skruvar) och då ska du skruva "in" den för smala linjer
och skruva "ut" för bredare.

Det man kan göra fel på är att inte justera det innersta läget korrekt, då tror jag att man kan spräcka munstycket
genom att skruva "in" nålen för långt och pressa den för långt fram i munstycket.
Lossa den yttersta skruven helt, vänd airbrushen med med munstycket neråt och låt nålen åka fram (inte trycka).
Skruva in den mörka ringen tills det blir stopp (inte tokdra), skruva till den yttersta chucken så att nålen låses fast till
den mörka ringen. Nu ska det bara gå att justera nålen utåt. Varje gång man tagit ut nålen för att rengöra så måste
den justeras till rätt noll-läge igen.

Har du läst den här ?
http://www.badgerairbrush.com/PDF/Model ... 20Book.pdf

/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Tack för svaren...

Det är Badger 150 som jag inte vet hur man reglerar flödet med.

200:an gjorde jag som du sa, men grejen bakom den svarta saken går inte att vrida på, skar mig istället. :P Skruvade ur, lät nålen åka fram (den kom inte långt, rätt trångt där inne), skruvade fast utan att tokdra... och that's it, mer går det inte att göra. EDIT: Skruvade den yttersta chucken med en tång, och då lossnade den. Skruvade tillbaka utan att tokdra,

Manualerna har jag i pappformat till båda, men ingen av dem berättar hur man reglerar flödet. Rätt dryga att läsa.

De var begagnade när jag fick dem, men tror 200:an bara använts en enda gång... 150:an var en arbetshäst för honom, så det kanske är därför den fungerar och inte den andra... eller något.
Live & let dry.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Kompressor!

Inlägg av jonaszett »

för att testa 200:an :
ha ~2 bar på högra mannometern
Håll sprutan upp och ner och fyll vatten i hålet där man sätter färgkoppen tryck sedan på avtryckaren.
Kommer det inget nu så skruva ut nålen (skruva moturs sett bakifrån) samtidigt som du håller avtryckaren intryckt tills det kommer vatten .
Om det inte kommer vatten är det skit i munstycket eller så saknas packningen vid munstycket.
Kolla också om det läcker vatten på ställen där det inte borde.
Z
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Badger 150 är en Double-Action. När du trycker ner avtryckaren så kommer det luft och när du drar avtryckaren bakåt (pekfingertoppen på avtryckaren, bakåt är ner fingertoppen rör sig mot tumvecket) så dras
nålen bakåt ut ur munstycket och då ska den suga färg/vätska ur koppen.
Om du skruvar av bakstycket så ser du bakänden av nålen och motsvarande lilla skruv som håller fast nålen, dra avtryckaren bakåt så ser du att en del av sprutan rör sig bakåt, om inte nålen sitter fast i den del som rör sig så öppnar den inte för färg och då blir det inget alls.
Nålen kan fastna om sprutan inte gjorts ren men om den varit en "arbetshäst" så borde den blivit rengjord ...
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Rengöringen utav 150:an fick jag göra själv då han hade glömt bort det, men det var en tämligen enkel process. :) Skruvade isär den och lade i ett bad med kemiskt ren aceton i 24 timmar.

Den spottar små, små mängder färg lite då och då medan man sprutmålar... enligt Google händer detta både när blandningen är för tjock och när den är för tunn. Haha. Ibland blir man inte klok på detta. :D

Vet att färgen ska ha samma konsistens som mjölk... tycker den har det vartenda gång, men tydligen inte.

Men tack Robin & Jonas för era svar, ska sätta igång så fort jag förvissat mig om att åtminstone en granne är vaken.
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Småspottandet låter som att det är klägg kvar nånstans ...
Prova att dra nålen bakåt-framåt-bakåt-framåt försiktigt medan du
sprutar och se vad som händer, det skulle eventuellt kunna finnas
klägg kvar i munstycket. En annan möjlighet är att det är stopp i botten av färgkoppen, häll i lite vatten och luta försiktigt på koppen och kontrollera att det kommer upp i röret och kan hällas ut genom röret
Prova med färgat vatten så att du ser strålen, vattenfärg om du har det eller kaffe.
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Jag kan inte få 150:an att skjuta tunnare linjer.. det finns inte mindre än tre olika kugghjul under skalet som man kan vrida på, och ingen av dem gör någon skillnad. Oerhört frustrerande.

200:an ville inte samarbeta trots att jag provat era tricks, så lade än en gång alla möjliga munstycken i aceton.

Dess nål och färgkopp är rena, åtminstone...
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Tunna linjer ... ujuj ...
Det kan bero på mycket: lufttrycket, färgtyp, spädning (hur mycket och med vad du späder), hur mycket du drar tillbaka nålen, nålens diameter (Badger 150 har Fine, Medium och Large tror jag), avstånd till ytan du målar (färgstrålen är en kon med spetsen närmast nålen), ytans egenskaper (sugande eller slät plast).
Dessutom kan nålen vara skadad (böjd eller stukad spets) och munstycket kan ha sprickor.

För att få bättre hjälp så behöver du berätta vilken sorts färg du använder och hur du späder den.

För att bli bekant med airbrushen så kan du prova med kaffe mot vanligt skrivar-papper (mindre sugande än akvarellpapper men inte så "halt" som plast). Då kan du prova dig fram till rätt metod med sprutan (avstånd, tryck, nålöppning), sen blir det dags att byta färg.

Smala linjer är inte min starka sida .....
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Jag använder Humbrol enamels som jag spär ut med balsamterpentin.

Har primat min 109:a med Humbrol 140, men vill som sagt ha smalare linjer till preshading.

Manualen anger nummer 50-0432 som "adjusting screw", men det numret finns lustigt nog inte med på översikten av delarna. Driver de med mig?

Bild

Bild
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Det är den lilla skruven som sitter i stoppklacken framför avtryckaren.
Det går att göra en sorts single action av 150'an.
Man ställer in nålen så att den stänger helt när avtryckaren är släppt och ligger i sitt främre läge. Sen skruvar man in 50-043 så att den trycker avtryckaren bakåt och nålen öppnar lagom till den linjebredd man vill ha, då får man samma bredd varje gång man släpper fram luft. Drar man avtryckaren bakåt så blir det såklart bredare.
Det andra sättet att använda 50-043 är för att få avtryckaren i ett mer upprätt läge när nåln är stängd utan att fjädern som för fram avtryckaren ligger och pressa nålen in i munstycket. Kraften på framföringsfjädern kan också ställas in har jag för mig.
/ Robin
Skriv svar