Kompressor!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Fukt finns alltid i luften (mycket sånt i luften idag här i Sthlm, även om det inte regnar just nu), om du kör kompressorn i Sahara klarar du dig för all del ...
Det som händer är att fukten fälls ut som kondens i trycktanken och sen kan det rosta inifrån så att det går hål i tanken, det kan dröja några år beroende på hur fuktigt det är när man målar men förr eller senare så behöver man en ny tank (min tank har pyspunka och ska bytas till två f.d. pulversläckare, tål trycket med råge).
För att slippa kondensvattnet så släpper man ut det via dränerigsventilen, du kanske inte behöver släppa ut all luften men du ska nog kolla att det slutar att komma fukt/vattensprut innan du skruvar åt dräneringen.
Du behöver inte dränera varje gång du lägger bort sprutan men kanske när du slutar för dagen? Du kan ju kolla hur mycket fukt du får ut och sen kanske det räcker att dränera efter var 5:e eller var 10:e gång eller inför längre uppehåll när du vet att du inte ska måla de närmaste dagarna.
Jag letade efter ersättningstank men det slutar oftast med att man får byta hela kompressorn (den kylskåpstysta jag har kostar uppåt 4 papp så det var nästan att jag köpte den du köpt bara för att få tag i tanken men sen hittade jag brandsläckarna i skrotet som farsan lämnade efter sig när han kolade).
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Kompressor!

Inlägg av Janne Nilsson »

Vatten bildas av att luften trycks ihop för att förklara det enkelt.

Jag har aldrig tömt något sådant. Oftast ser jag till att den är fulladdad om jag skulle få för mig att sprutmåla efter att andra familjemedlemmar har gått och lagt sig.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag tömde heller aldrig ut fukt, sen tömde sig tanken själv, det tog föralldel 6-7 år innan det hände ....
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Kompressor!

Inlägg av Janne Nilsson »

Har i alla fall haft min sen -98 om inte längre.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Det är säkert många faktorer som spelar in, ibland går det bra och jag hade otur
Fast nu blir det större tankvolym, mer cyperpunk i utseendet :mrgreen: och lättare att komma åt dränerigsventilerna, tänker ta ut luften nära botten för att dra med kondensen till olje/vattenfiltret, det blir någon kubikcentimeter kvar i botten som får gå via dräneringsventilen, får jag vatten i luften så är det bara att öppna lite och tömma via dräneringsventilerna. Ska bara fylla på gasol till hårdlödning först :-D
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Tack för alla svaren, inte så petnoga att tömma den på vattnet efter varje användning då. :)

Har kollat på femhundratusen olika tutorials på Youtube så det börjar klia i tassarna rejält nu... har ju en 1/24 Zero samt en 1/24 109G-6 som väntar på att målas.

Zeron ska faktiskt målas med en av mina två akrylfärger; Tamiya J.N Grey. Jag bara hoppas på att det går bra att spä ut skiten med vatten...

109:an å andra sidan blir helt och hållet målad med Humbrol, liksom alla andra kommande projekt!

Det doftar bäst, helt enkelt. ;)
Live & let dry.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Kompressor!

Inlägg av jonaszett »

Jag tycker det ser ut om du skulle kunna
1 skruva fast snabbkopplingsnippeln direkt i filtrets invändiga gänga
2 Badger- adaptern direkt på filtrets utvändiga gänga.
då behövs inte vinkeln och ¼” nippeln.
Z
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

jonaszett skrev:Jag tycker det ser ut om du skulle kunna
1 skruva fast snabbkopplingsnippeln direkt i filtrets invändiga gänga
2 Badger- adaptern direkt på filtrets utvändiga gänga.
då behövs inte vinkeln och ¼” nippeln.
Z

Tack, skall testas så fort Badgersaken från Rebell anlänt!
Beställde den utan s.k "bleed"hål som du nämnde ett par sidor bakåt.
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

jonaszett skrev:Jag tycker det ser ut om du skulle kunna
1 skruva fast snabbkopplingsnippeln direkt i filtrets invändiga gänga
2 Badger- adaptern direkt på filtrets utvändiga gänga.
då behövs inte vinkeln och ¼” nippeln.
Z
Jag var osäker på om det finns någon "flödesriktning" på filtret och antog att det var inflöde upptill och utflöde nertill. Jag tror att tömningsventilen för filtret sitter nertill.
En extra orsak till vinkelkopplingen är att slippa att filtret sticker rakt ut och är i vägen eller blir knuffat på med onödig sidobelastning på filterhuset och snabbkopplingen.
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Happ, fler problem..

Nu är allt ikopplat, klappat och klart o.s.v.
Tänkte öva med vatten.

Min ena airbrush sprutar bara luft... den verkar ignorera färgkoppens existens.
Och nej, det är inte en dual action.. utan en vanlig. Badger 200 detail. Provat att skruva på mojängmojsen för att ändra psi whatever men det gör ingen skillnad.

Kompressorn vägrar dessutom fyllas med luft helt och hållet, utan verkar bara fylla på när den känner för det. Man blir ju livrädd när den sätter igång ett par gånger i minuten. Det är lönlöst att lämna den på eftersom den stängs av efter någon minut.

Rätt drygt med allt krånglande nu...

EDIT: Vill även veta hur man reglerar färg...mängd? Provade med min dual action (som fungerar felfritt) att vrida på allt möjligt så den inte sprutar fullt så mycket, men hittar inte rätt sak... Youtube-tutorials tycker man ska trycka lösare på avtryckaren, eller dra bakåt halvvägs eller mindre ändå... men det gör ju ingen skillnad på vare sig luft eller färg. Vill ju kunna göra tunna linjer här och där.
Live & let dry.
Skriv svar