3D-skrivare

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

3D-skrivare

Inlägg av Lurifax »

Jaha ... vem är det som skriver ut delar till modellflygplan? Vem du nu är så är du känd från radio. :)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5750604

/p
holst

CU@C4
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Pelle F »

Jag kommer att köpa in ett par skrivare under våren (Har fått pengar från Alfastiftelsen). Detta sker i ett öppet kluster, där vem som helst ska kunna komma och hyra in sig för att använda utrustningen. Ett av de första experimenten jag ska göra, är att försöka få ut lite modelldetaljer, inte minst 50kg-bomber till min B5:a.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Håkan F »

Skrivartyp?
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: 3D-skrivare

Inlägg av jfall »

Och vart i sverige kommer skrivarna stå? Vore kul att prova.
Jakob Fall
AP
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Pelle F »

De kommer att finnas i Hallarna, Norrköping, som en del av ett kreativt kluster. Jag köper sannolikt in en Makerbot Replicator 2. Dessutom funderar jag på en Formlabs Form 1, som har enormt hög detalj, men en dyr resinvätska. Sannolikt bäst för små detaljer, i plastbyggvärlden. Jag ser hemskt gärna att några entusiaster går ihop i en 3D-förening eller liknande. Det finns pengar att göra på både produktion och utbildning inom området. Med risk för att slå undan benen för hårt arbetande resindetaljsproducenter, så vågar jag förutspå en bank av 3D modeller på detaljering att hämta hem, skriva ut och nyttja i sina projet. Jag har besökt LiU och deras maskiningenjörerd för att få vettig beställarkompetens. Där rekommenderar de just dessa två skrivare. Dessutom programmet Blender för modellering. Det är gratis, men väldigt kompetent. Hellre än att lägga tiotusentals kronor på 3D studio max eller Maya. I april ska nog allt vara redo för invigning.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Robert A »

Blender kommer fungera fint och det finns gott om youtube tutorials för att lära sig. Synd bara att man inte har en superdator när man vill göra renderingarna :)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Andre B. »

Den här tråden ser ut att bli rätt intressant att följa med avseende på 3D skrivare, Blender och SAAB...

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... 172-model/

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Erik_G »

Ah.. som en den Blender-noob jag är så får jag kolla den tråden jag med..

Robert.. BlLender Cycles stödjer ju Nvidia-grafikkort, dessvärre har jag nått den gräns i mitt nuvarande projekt, där minnet tar slut i kortet, så jag får köra CPU-rendering..
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Robert A »

kör själv ati med 3gb minne.. men vet ej om blender stödjer ati.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Erik_G »

Nope, inget stöd för ATI än vad jag vet. Cycles, för jag tror det bara gäller den renderingsmotorn, använder CUDA om man kör med GPU-rendering.
Blender Internal tor jag bara kör på CPU'n, men jag använder sällan Blender Internal så jag vet inte.
Skriv svar