3D-skrivare

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Pelle F »

Jag var på LiUs maskintekniksektion en kortis idag och fick se en provutskrift från Formlabs Form 1. Helt lysande, det ser i princip ut som något man köper i butik. Extremt lite raster från utskriftsmaskineriet. Just den skrivaren använder en resinvätska som härdas med laser. Vätskan är dyr, ca 1500 kr/liter. Samtidigt används rätt lite vätska per pryl. Räkna gärna utifrån de plastbitar ni bygger ihop, det är trots allt inte så himla många hekto totalt. Så har ni höga krav, är det nog ekonomiskt ändå.

I dagarna har också Make Magazines nya nummer kommit ut med en översikt av skrivare och 3d skanners. De ger väldigt bra recensioner till just de två skrivare jag nämnt i tråden, så det lutar åt att jag har bestämt mig. Jag kan också nämna att Makerbot ska släppa en större skrivare i vår, med betydligt större utskriftsvolym för 6000 dollar, om någon har höga ambitioner.

Som jämförelse kan jag nämna ett företag vars fyra år gamla skrivare för 300 000 kr just gick sönder. Själva printhuvudet gav upp. Det skulle kosta 40000 kr för nytt huvud, 5000 kr för att frakta den fram och tillbaka till reparatör, samt 6000 kr för arbetet. Detta för en skrivare med sämre upplösning och dyrare råmaterial än en Makerbot Replicator för 25 000 kr...
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Robert A »

De med resinvätska som verkar vara de mest exakta och de som är för oss model byggare, är det maskinerna som skriver ut i en pulverhög? Makerbot maskinen för 25k kör tydligen med tråd likt en mig svets och tycker inte den ger tillräckligt fin finish
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Erik_G »

Nope, resinvätskeskrivarna skriver väl ut i resinvätska.. laserstrålarna fokuseras på en punkt i vätskan, och den punkten härdar, om jag fattat tekniken rätt..

Edit: Kollade in den där formlabs-skrivaren, och nu har jag ha-begär.. tur att jag INTE har pengar..
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Pelle F »

Pulverhögsskrivare är en äldre teknik, som mest används i riktigt dyra maskiner med inbyggd dammsugare m.m. Destruktiv istället för additivt skapande så att säga. Pulvret är mycket problematiskt då det både är skadligt att andas in och har den egenskapen att det gärna far runt i rummet okontrollerat. Dessutom kloggar det igen skrivarnas mekanik. Så man är på väg bort från sådan teknik. De populära teknikerna idag är just plasttrådsutskrift (likt just vissa svetsar, eller varför inte symaskiner), och det finns flera sorters plast som har olika smältpunkt, ibland är miljövänliga, ibland luktar illa vid processen osv. Dessutom den allra senaste tekniken med ultraviolett ljus eller laser som härdar en resinvätska (med extremt hög detaljering men är dyrare).

Skitkul för oss byggare i alla fall. Jag drömmer om lite whatifprojekt, och dessutom några svenska plan som inte finns att köpa. Men man måste ju var 3d-designer också...
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Håkan F »

Pulverhög? Är de SLS som menas?
Resinvätskeskrivare (SLA) och SLS jobbar båda med att härda ett lager i taget i respektive material (resinvätska eller plastpulver).
SLA kräver att även eventuell stödstruktur byggs och sedan städas bort.
SLS behöver ingen stödstruktur då pulvret bär men detta ska å andra sidan städas bort från objektet när det är klart.
Plasttråd (FDM) liknar jag vid att köra limpistol och kräver också stödstrukturer som måste tas bort.
Alla tre metoderna har numer en uppsjö av materialvarianter beroende på vad detaljerna ska användas till. Detaljeringsgraden är väl fortfarande bäst för SLA vilket även resulterar i högst pris.
Den enda metod som jobbar "destruktivt" är väl att med exakt fräsmaskin bearbeta ut detaljer i lämpliga utgångsformer.
mvh / Håkan F
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: 3D-skrivare

Inlägg av jonaszett »

Om man får drömma…
Så skulle väl en 3D –scanner också kunna vara ett spännande verktyg i byggsammanhang tillsammans med en 3D printer!
Tänk er lägga tex. Hellers gamla J21:a eller SAAB Safir i scannern scanna fram en 3D-avbildning .
Skriv sedan 2,25 i rätt ruta och så har du en dubbelbom i 1/32 (eller iaf rätt bra utgångsmtrl.)
Z
spett
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 okt 2013, 12:41
Namn: Patrik Spett
Ort: Ängelholm

Re: 3D-skrivare

Inlägg av spett »

Hej
Jag undrar hur detaljerat dom där skrivarna kan printa ut? Kan dom t.ex. skriva ut en detaljerad ksp i 1:35 (alltså eftermarknadskvalitet)?
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Pelle F »

Jo, jag beskrev det alldeles för slarvigt och inkorrekt (Tack Håkan för rättelse). En teknik handlar om att ta exempelvis ett gipsstycke och helt enkelt svarva/fräsa ut valda delar i en "destruktiv" process. Lämnande färdig modell samt gipspulver som rester. Det finns också en adaptiv form med gips, som bygger på just pulver som limmas ihop lager för lager och försiktigt bygger en modell. De enda exempel jag hållit i lämnar extremt ömtåliga modeller, lite som äggskal. Man kan dock härda dem så de blir mer hållbara. Utskriftskvaliten är skaplig, men det blir mycket obehagligt pulver som sagt. Härdmaterial, lim och pulver innehåller rätt otäcka grejor man inte vill få ned i lungorna.

Resinvätska funkar på ungefär samma vis, men är schystare att jobba med. Dessutom ger det otroligt bra utskrifter. Så gott som professionell nivå.
Plasttrådsskrivare har jag ännu inte sett någon som kommer upp i samma utskriftskvalitet. Däremot är de populära, då materialet är billigt och man har råd att göra fel fler gånger så att säga.
Det finns som Håkan skriver, en uppsjö av plaster m.m. som kan användas. Olika skrivare vill ha olika material osv. Det enda raka är att kolla vad man har råd med, vad man vill göra, och om man vill jobba miljövänligt, med gasmask eller liknande.
Och det är helt riktigt att de flesta skrivare tillverkar stödstrukturer för att kunna göra utskrifterna. Numer lyckligtvis med samma material som resten av utskriften. Tidigare användes ytterligare ett särskilt stödmaterial som kostade en hel del och ibland rentav var tvunget att avlägsnas med syra... Stödstrukturerna är alltså små "byggställningar" som skrivs ut för att hålla uppe utstickande saker m.m. De är dock enkla att avlägsna och slipa till i efterhand. de program som är till för 3d-printdesign, kan i allmänhet skapa sådana strukturer automatiskt när man designat färdigt sin pryl. Annars kommer många skrivare med egen programvara som bland annat är till för att fixa just detta.

Vill man göra en detaljerad ksp i 1/35 i kvalitet som liknar den här: http://www.rebell.com/nyheter/vickers-g ... built.html så skulle jag absolut satsa på laserhärdad resinvätska. Det är nte många gram som går åt, så priset blir trots allt inte farligt.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Lars Befring »

dom resin-härdade utskrifterna jag har provat, bästa kvalitet på typ Shapeways, duger INTE till en ksp i 1/35 utan en del puts... GasPatch använder en annan teknik... dom va mkt hemliga med var dom fick sina utskrifter gjorda.

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: 3D-skrivare

Inlägg av Håkan F »

Tycker inte vi ska överdriva trevlighetsgraden i flytande resin.
Det krävs även här jobb med noga tvättning och efterhärdnig för att inte få ohärdat resin vidare i processen. De som pysslar med resingjutning hemma förstår vart det barkar. Oavsett plastpulver/gipspulver/resin är det mycket gasmask och handskar.

Detaljeringsgraden brukar vara avhängigt hur tjocka lager man har råd med. Normalt brukar man ha 0,1mm lagertjocklek men det går att göra både tjockare och tunnare. Kostnaden är i princip linjär med antalet lager så tiodubblas detaljeringen går priset upp motsvarande, vilket förtar glädjen... ;-)
Vad vore ett rimligt pris för en ksp i 1:35? 40 kr eller 400kr?

Problemet, men även förutsättningen, för en hobby är väl att vår egen tid är "gratis" och jag ifrågasätter om vi verkligen vill ha allt färdigt.
Jag köper inte ens färdigbyggda bilar (även om dessa finns som diecast i stor mängd) utan jag vill skapa själv. Laga maten själv eller köpa färdigt från Felix?

Med vänlig hälsning / Håkan F
Skriv svar