Det här med färger...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Det här med färger...

Inlägg av Andre B. »

Börjar fatta varför jag har så svårt för att få klart något nu för tiden. Det handlar om färger!

Öppnade en låda med ett antal Phantom modeller som väntat på att bli färdigställda. Började kika på de målningsalternativ som jag funderat på. Har bland annat tre F-4S (från Fujimi, Hasegava och Esci) som jag tänkt måla i det sena gråa tretons kamouflaget som de flesta maskiner var målade i runt -82. Tittade även lite på de decalark jag har liggande och div. info från nätet. Kom fram till att för ovansidan hade jag nio olka FS-nummer att välja på för i stort sett samma maskin. Et par FS-färger såg jag ju direkt att de var helt felaktiga. Men det underlättade inte direkt.

Var enklare förr när man köpte en Matchbox eller Airfix Hurricane och målade dem i Humbrol brunt, grönt och ljusblått. Det började spåra ut när man lärde sig att spinnern inte skulle vara röd och att undersidan skulle vara svart och vit eller sky. Har fortfarande inte kommit fram till de bästa gröna och gråa färgerna för Svenska Flygvapnet. Tack och lov för en metallren Mustang!

Mvh. Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Det här med färger...

Inlägg av Stefan S »

Vad glad jag är att jag aldrig kom till det stadiet när det gäller färger :)


Stefan
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Det här med färger...

Inlägg av PederT »

Jag använder mig av Tamiyas färger, och har hittat vad jag tycker är mycket lämpliga färger till Svenska FV.
Tex till Draken använder jag till undersidans blågrå XF-53 Neutral Gray. Översidans gröna XF-61 Dark Green
och för den mörkblå XF-17 Sea Blue. Samtliga färger något blekta med XF-2 Flat White, där får man prova sig fram.
XF-61 Dark Green fungerar även som grund för Lansens gröna färg.
Sedan är det ju upp till var och en att prova sig fram med hänsyn till hur vädrad modellen ska vara.
Jag har jämfört ovanstående färger med färgchips från en gammal Scala.

//Peder
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Det här med färger...

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
XF-61 som grund för Lansen. Vilken färg använder du då på grunden?
*nyfiken*
Mvh. Andre B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Det här med färger...

Inlägg av PederT »

Jag förstår inte riktigt frågan, men, enligt den Scala jag refererade till i det tidigare inlägget (Scala nr 3 1981), där det finns färgchips på de färger som användes på bla Draken och Lansen, så stämmer XF-61 mycket bra på KFF 328(mörkt olivgrön). Det går alltså att använda XF-61 för att åstadkomma färgen KFF 325(olivgrön).
Enligt tabell i samma Scala användes KFF 328 till ovansidan på J 32B och
KFF 325 till ovansidan på A 32A, S 32C, Draken m fl.
Hoppas detta gav dig svar på din fråga.
MVH//Peder
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Det här med färger...

Inlägg av Björn B »

Nu hänger jag inte med. Hur kan XF-61 användas till bägge då KATF 325 och KFF 328 är olika färger. Jag tycker nog att XF-62 ligger närmare KATF 325 när jag jämför samma färgchips.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Det här med färger...

Inlägg av PederT »

Jag håller med Björn B till viss del, 328:an stämmer bättre mot XF-61 som den är, För att få den att passa 325 måste man givetvis bryta den till en något ljusare färg. Men eftersom jag inte använt XF-62 så kan jag inte kommentera detta. Det går ju att avhjälpa, ska kolla och återkommer sedan.

MVH//Peder
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Det här med färger...

Inlägg av PederT »

Jaha, nu har jag målat upp XF-62 och XF-61 på en bit PC och jämfört med färgchipsen i Scala 3/81. Jag vidhåller vad jag skrev i förra inlägget beträffande XF-61, den fungerar till KATF 328. Däremot tycker jag att XF-62 är något för ljus och något för brun för KATF 325, men som utgångs-
färg för KATF 325 fungerar den nog. Det går ju också att bryta även den.
Sedan pratas det ju också om skalaeffekten. Jag tycker också att helhetsintrycket är nog så viktigt.
Men diskussioner om färger är svårt, då färger uppfattas olika från person till person.

MVH//Peder
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Det här med färger...

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

När du skrev om XF-61 som grund uppfattade jag det som grundfärg och inte färg att bryta... *s*

Vad jag lyckats läsa mig till så målades J 32B i Olivgrön 325. Antar att du avser Målflygdivisionens 24 J 32B som målades i Draken kamouflaget 328438/058 eller fanns det fler maskiner som målades i 328 utöver dem som målades om vid kamouflageprov?

Mvh. Andre B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Det här med färger...

Inlägg av PederT »

I tabellen i den Scala jag refererade till, har man angivit att J 32B målades med KATF 328 på ovansidan. Där har man också, å andra sidan, angivit att även undersidan ska ha den färgen. Men J 32B målades väl med ovansidesfärgen till viss del också på undersidan, eller?
MVH//Peder
Skriv svar